• Äldre 26 Oct 02:37
    512 visningar
    7 svar
    7
    512

    hjälp...

    Mår piss...Mitt liv är kaos....Har gift mig under en psykos med en man jag inte känner. Har begärt skilsmässa o papper inskickade. Någon som vet om vad som händer med skulder tagna i hans namn innan vårt giftemål? Om han avlider (han kommer förmodligen ta livet av sig) vad händer med hans skulder? Tillfaller dom mig? Kan inte sova o är sjuk av oro. Har tagit massa krediter som jag inte kan betala. Hur kunde det bli såhär? Någon som varit med om nåt liknande?

  • Svar på tråden hjälp...
  • Äldre 26 Oct 09:58
    #1

    Nej, hans skulder är hans. Och skulder kan inte ärvas i Sverige.

    Har du svårt med att sköta din ekonomi kan du kontakta en skuldrådgivare i kommunen, det är gratis och de kan hjälpa dig att strukturera din ekonomi.

  • Äldre 26 Oct 22:06
    #2

    Ok.Ett mindre problem iaf. Tacksam för svar.

  • Äldre 26 Oct 22:15
    #3

    Som ovanstående sa, skulder ärver du inte. Om ni däremot gör bouppteckning utan att ta reda på alla skulder så arvingarna få återbetala arvet sen om det uppkommer en skuld. Du kommer för den delen inte att ärva något av honom överhuvudtaget eftersom du skickat in papper om skilsmässa. Detta oavsett om han avlider under betänketiden. Om du tvingats ingå äktenskapet så har du dessutom rätt till skilsmässa utan betänketid om ni krävt någon sådan/har barn under 16 år.

  • Äldre 26 Oct 22:18
    #4

    Sen gällande dina krediter; innan det går för långt så försök att lämna tillbaka saker du inte behöver eller samråda med borgenärer om avbetalningsplaner. Det är inte kul att en dag behöva gå med i lyxfällan. Jag råder dig även till att låta din man uppsöka psykolog då han inte verkar må bra. Självmord är ingen bra utväg, det är alltid fler än man tror som bryr sig. Du verkar också vara ledsen, försök att prata med någon men gör inget dumt. Livet blir bättre. HjärtaHjärta.

  • Äldre 27 Oct 18:47
    #5

    Tack för stöd. Känns ganska svart just nu då jag har sån fruktansvärd ångest över allt som hänt. En dag i taget. Ibland en timme.

  • Äldre 30 Oct 19:59
    #6
    AP74 skrev 2014-10-27 18:47:37 följande:

    Tack för stöd. Känns ganska svart just nu då jag har sån fruktansvärd ångest över allt som hänt. En dag i taget. Ibland en timme.


    Du. Det blir bättre. Mycket bättre.
    Kram
  • Äldre 30 Oct 20:34
    #7

    Skulderna ska tas med i bodelningen. Det som räddar TS i det här fallet är möjligheten att begära jämkning om äktenskapet varat högst 5 år.
    Jämkningen görs gradvis beroende på hur länge äktenskapet varat, så skiljer man sig snabbt kan man klara sig ur det hela utan någon större ekonomisk förlust.
    Det är alltid den som hade störst nettoförmögenhet med sig in i äktenskapet som tjänar på jämkning.

Svar på tråden hjälp...