• Äldre 26 Oct 03:41
    5562 visningar
    40 svar
    40
    5562

    Kläder nyfödd

    Om sex veckor beräknas vårt första barn födas. Vi har ännu inte köpt en enda pinal men börjar nu lista och planera. Jag funderar över kläder. Jag hör och läser att man bör ha ca 5 ombyten i stl 50 till första tiden, samt gärna någon pyjamas.

    Det ska vara omlottmodell så att man inte drar över huvudet.

    En del säger köp byxor med fötter på (sockor flyger bara av) andra säger köp utan fötter (då passar de längre).

    Jag vill gärna ha mer input!

    Min främsta fråga gäller dock storlek, när folk säger stl 50 menar dom då alltså 50 och inte det som heter 50/56?

    Jag förstår att detta inte är en exakt vetenskap och att barn föds olika stora (själv var jag pytteliten och växte efter ett par veckor i stl 44 som var de minsta kläderna mina föräldrar hittade tidigt 80-tal.) Men generellt? Skulle kännas skönt att köpa några bodys för att börja någonstans.

  • Svar på tråden Kläder nyfödd
  • Äldre 26 Oct 04:20
    #1

    Vår bebis är 4 v, föddes genomsnittligt stor. 3500/49. Hon har gått upp enligt kurvan men har fortfarande stl 50 och börjar först nu ha 56. Men det är individuellt så klart. Hade vi lyssnat på folk hade vi haft alldeles för lite 50!

    Vi har mycket fina kläder men det vi använder är det mest praktiska. Barn spyr och man orkar inte byta krångliga kläder. Inte jag iaf. Det är nog med praktiska utmaningar. Det bästa vi har är sparkdräkter man kan öppna hela grenen på, dvs båda benen. Då slipper man även klä på två plagg. Minimera antalet knappar och knytningar tänker jag.

    Jag tycker att sockor bara far av, men det krävs till de flesta plagg.

  • Äldre 26 Oct 04:26
    #2

    En tunn overall innan vintern blir kall! Våra var alldeles för varm. Hon jag nu en mycket tunn overall (typ sweatshirt) och ej filt när vi är ute. Ändå varm. Vi bor i norr.

    Flera pyjamaser. Kan vara för stora. Såna pyjamas-påsar kan de ju ha länge!

    En liten (!) elastisk och tunn mössa tull första dagarna.

    Små vantar.

  • Äldre 26 Oct 05:00
    #3

    Tack för ditt svar!

    Overall är ett mysterium som jag ännu inte hunnit tänka på. Finns ju i så många varianter; fleece, ull, pile, med djuröron (gulligt), sweatshirtyg mm.

    Vårt mål med all konsumtion och kanske framförallt till bebis är att vi ska köpa praktiska och hållbara, användbara saker. Vi vill köpa så lite saker som möjligt. Alltså hellre dyrt och bra och få saker än många billiga.

    Detta är inte ett utslag av miljömedvetenhet eller snobberi eller liknande utan snarast för att vi bor himla trångt och stök och saker överallt stressar mig sanslöst. ( mohaha tänker alla småbarnsföräldrar - lycka till)

    Men pyjamas, är det viktigt att de har dragkedja? (Och inte knappar?)

    Och sockor - om dom åker av - är det hela världen? Det är ju ändå hyfsat varmt inomhus och ute har man ju filt och grejer.

  • Äldre 26 Oct 05:14
    #4

    Jag måste bara säga att när jag väntade sonen så köpte min mamma 5 pyjamaser på tradera. Jag tänkte aldrig i livet att han ska få dem! MEN de varde bästa jag hade att ta på honom! Lite urtvättade så de var riktigt mjuka men ändå inte slitna

    Annars tycker jag att kvalitet när de är nyfödda spelar ingen roll, 3pack bodys från hm funkar kanon. De har kläderna så kort tid. Däremot nu som 6åring så köper jag mer kvalitet

    Köp 4-5 bodys i stl 50, och 2-3 par byxor. 3oack strumpor.

    3 pyjamas, kanske i 50:56, jag föredrog med knappar då vissa med dragkedja skavde vid halsen.

    Sedan brukar man ju få massor med kläder av alla bekanta dom kommer.

    Har du ordnat med allt annat då? Lite blöjor, våtservetter, febertermometer, vagn, skötbord?

    Och det som var viktigast för oss 10-15 handdukar, billiga från ikea. Vi fick en kräkbebis, så handdukar var ovärdeliga!

    Lycka till med allt!

  • Äldre 26 Oct 05:27
    #5

    Hittills har vi ett par små mössor, två par sparkbyxor från när jag var bebis (stl 44 och stl 50) ett babynest, en filt och två små klänningar som också är från min bebistid.

    Min man är vagn och babyskyddsansvarig, vi vet ungefär vad vi tänkt köpa.

    Planerar en tur till Ikea för att handla lite handdukar, tvättlappar mm och troligtvis spjälsäng med tillbehör.

    "Toalettartiklar" har vi inte kommit till ännu!

  • Äldre 26 Oct 05:33
    #6

    Ok. Inte för att stressa, men ni vet om att leveranstiden på en barnvagn är ca 8-12 veckor va?

  • Äldre 26 Oct 05:41
    #7
    Liten till skrev 2014-10-26 05:33:56 följande:

    Ok. Inte för att stressa, men ni vet om att leveranstiden på en barnvagn är ca 8-12 veckor va?


    Haha! Jo, men vi har tänkt köpa en bättre begagnad på blocket!
  • Äldre 26 Oct 05:43
    #8
    Ffrks skrev 2014-10-26 05:41:15 följande:

    Haha! Jo, men vi har tänkt köpa en bättre begagnad på blocket!


    Ok då är jag med

    Vad gör du vaken såhär tidigt en söndag då, du borde väl vara lite trött?
  • Äldre 26 Oct 05:59
    #9
    Liten till skrev 2014-10-26 05:43:25 följande:

    Ok då är jag med

    Vad gör du vaken såhär tidigt en söndag då, du borde väl vara lite trött?


    Hehe, tänkte på det när jag skrev inlägget, att jag nog framstår som lätt olämplig förälder när jag dels inte har köpt grejer till bebis och dels är vaken mittinatten. Kanske gör detta det hela värre men, vi är ute och reser och här är det snarare lunchtid. Är dock på väg hemåt...
  • Äldre 26 Oct 06:05
    #10

    Aha

    Nej absolut inte olämplig, är ju själv förälder och vaken. Så nu får du böi först att veta, jag är gravid!! Efter 1 1/2 års försök! Har precis testat! Wiiiii vi ska få syskon till sonen

Svar på tråden Kläder nyfödd