• Anonym (Genus)

    Mitt barns förskola uppmuntrar könsstereotypa lekar

    Mitt barn började på förskola nu i höstas, han är snart 2,5 år.. Innan vi tackade ja till platsen var vi där och kikade i våras, frågade bland annat om genus, och de påstod att de aktivt arbetade med det. Nu har dock hela personalen på hans avdelning byts ut och jag vet inte hur de gjort innan men nu upplever jag verkligen inte att de arbetar något alls med genus, snarare tvärtom.


    Min son har tidigare haft ett svalt intresse för fordon, varit mycket mer intresserad av pyssel av olika slag, så som måla, rita, bygga med lego och andra klossar, samt haft sina favoritgosedjur som han har älskat att bädda ner i sin docksäng och vara omhändertagande med.


    Han har alltså gått några månader bara på förskola och nu är det bilar om allting, han vill bara leka med bilar. Har upplevt från dag 1 att de gör skillnad på pojkar och flickor på förskolan. Alltid när vi kommer, redan från första dagarna, säger de i stort sett samma sak till mitt barn "kom xx, så går vi och hämtar traktorn! Den står där borta, den tuffa traktorn, wow!" eller liknande fast "kom så går vi bort till bilarna", "kom så går vi och ser efter vad pojkarna gör", vilket har stört mig väldigt mycket. Förra veckan kom en flicka samtidigt som honom, och då sa de till henne först "hej xx! Vet du vad! Följ med mig så ska vi gå och titta på den nya dockvagnen, den är jättejättefin!", men till min son sa de ingenting om någon ny dockvagn. Och har upplevt att de gör samma med andra pojkar/flickor. Förmodligen omedvetet men det är rätt illa i mina ögon.


    När jag sedan skulle hämta sonen så visade jag honom dockvagnen och förklarade på vilket sätt man kan leka med den, då blev han genast intresserad och började pyssla med den. Nu i helgen frågade jag honom vad man kan leka med, och då räknade han endast upp bilar, traktorer, tåg, bussar. Fastän han haft andra leksaker som varit favoriter innan.


    Jag menar, är ju inte så konstigt att han bara leker med fordon nu när han blir så glatt uppmuntrad till det varenda dag på förskolan. Tänker ta upp detta med förskolan på måndag, men vet inte riktigt hur. Vill inte att de tror att jag anklagar dem på något sätt. Har ni något tips på vad jag som förälder kan göra, kanske någon som varit i samma sits? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Mitt barns förskola uppmuntrar könsstereotypa lekar
  • Anonym (disa)

    Jag håller med dej om att fsk inte ska förutsätta vad barnen vill göra pga kön och behandla dom som sitt kön mer än en individ.

    Personalen bör inte förutsätta barns intressen efter kön.

    Om de nu gör det? För samtidigt så är din son snart 2,5 år och har fått tillgång till nya saker och nya vänner på dagis och han utvecklas hela tiden. Så det är inte omöjligt att han skulle fått en bilperiod ändå. Min ena son var tokig i bilar redan innan han började dagis och det var inget vi lärt honom utan han valde själv ofta bilar fast han hade tillgång till olika sorters leksaker inkl dockor. Små flickor har ofta en rosa " supertjejig" period och många killar har en svärd /bil period. De ska få välja fritt och prova olika saker absolut, men inte behöva välja bort något de gillar för att det är stereotypt heller. Se till att det verkligen är din sons intresse av frihet du bevakar och inte er föräldrars behov av att vara pk. För han utvecklas och kommer göra många nya val och få många intryck utanför hemmet ni inte kan påverka.

  • Anonym (fsk)

    Nu vet jag ju ingenting om din förskola, om det faktiskt är så som du upplever det eller inte.

    Däremot kan jag berätta hur jag kan uppfatta det hela. Barn får nya kompisar och nya intressen när dom börjar på förskolan. Han är i en ålder där man börjar leka mer med kompisar än ensam. Kan ju vara så att han gillar att leka med vissa kompisar som gärna leker med bilar. Då har dom på det sättet fått ett gemensamt intresse.

    När barnen kommer och blir lämnade på min fsk där jag jobbar så försöker jag locka dom till något som jag vet att dom tycker om. Är det så att jag vet att ett barn gillar traktorn extra mycket så är det självklart att jag erbjuder barnet det först.

    Men oftast, om barnet är på gott humör så går vi igenom avdelningen, påpekar vad barnen gör i de olika rummen och så får dom välja utifrån vad dom ser att det finns att göra. Mycket beror ju ändå på vad som erbjuds på förskolan.

    Är man 2.5 så kanske inte ateljén är tillgänglig hela tiden, eftersom små barn inte är lika självgående som på en 4-5 avdelning.  (beror förstås på vilken typ av avdelning det är, 1-3 åringar är mitt exempel) Hur pass tillgänglig personalen är påverkar givetvis och även hur rummen är fördelade. 

    Om du vill ta upp det med en pedagog så tycker jag absolut att du ska göra det. Fråga vad han tycker om att göra, vilka han brukar leka med och vad barnet erbjuds att göra under dagarna. Man kan ju fråga om han tar initiativ till lek själv eller om han kan behöva en knuff av kompisar eller personal. På så sätt får du en liten bild om hur det kan se ut för honom på förskolan. Jag tycker att föräldrar med all rätt kan ställa dessa frågor utan att på något sätt anklaga personalen :) Jag själv som pedagog tycker om då föräldrarna visar intresse för vad barnen gör på förskolan. 

  • sina

    Det du beskriver strider mot läroplanen, så enkelt är det. Jag hade tagit upp det - med pedagoger eller med rektorn.

  • Tow2Mater
    Anonym (Genus) skrev 2014-10-26 09:30:34 följande:

    Min son har tidigare haft ett svalt intresse för fordon, varit mycket mer intresserad av pyssel av olika slag, så som måla, rita, bygga med lego och andra klossar, samt haft sina favoritgosedjur som han har älskat att bädda ner i sin docksäng och vara omhändertagande med.


    Toppen att de nu uppmuntrar honom att leka med olika fordon då!
  • Anonym (Genus)
    Anonym (fsk) skrev 2014-10-26 10:31:27 följande:
    Nu vet jag ju ingenting om din förskola, om det faktiskt är så som du upplever det eller inte.

    Däremot kan jag berätta hur jag kan uppfatta det hela. Barn får nya kompisar och nya intressen när dom börjar på förskolan. Han är i en ålder där man börjar leka mer med kompisar än ensam. Kan ju vara så att han gillar att leka med vissa kompisar som gärna leker med bilar. Då har dom på det sättet fått ett gemensamt intresse.

    När barnen kommer och blir lämnade på min fsk där jag jobbar så försöker jag locka dom till något som jag vet att dom tycker om. Är det så att jag vet att ett barn gillar traktorn extra mycket så är det självklart att jag erbjuder barnet det först.

    Men oftast, om barnet är på gott humör så går vi igenom avdelningen, påpekar vad barnen gör i de olika rummen och så får dom välja utifrån vad dom ser att det finns att göra. Mycket beror ju ändå på vad som erbjuds på förskolan.

    Är man 2.5 så kanske inte ateljén är tillgänglig hela tiden, eftersom små barn inte är lika självgående som på en 4-5 avdelning.  (beror förstås på vilken typ av avdelning det är, 1-3 åringar är mitt exempel) Hur pass tillgänglig personalen är påverkar givetvis och även hur rummen är fördelade. 

    Om du vill ta upp det med en pedagog så tycker jag absolut att du ska göra det. Fråga vad han tycker om att göra, vilka han brukar leka med och vad barnet erbjuds att göra under dagarna. Man kan ju fråga om han tar initiativ till lek själv eller om han kan behöva en knuff av kompisar eller personal. På så sätt får du en liten bild om hur det kan se ut för honom på förskolan. Jag tycker att föräldrar med all rätt kan ställa dessa frågor utan att på något sätt anklaga personalen :) Jag själv som pedagog tycker om då föräldrarna visar intresse för vad barnen gör på förskolan. 
    Men de kan inte ha vetat att han tyckt om det, eftersom han varit mycket mer intresserad av andra saker innan, och redan första dagen tog de enbart fram fordonen till honom och visade och har så gjort varenda dag ända sedan dess. Hade varit en annan sak om han från början var intresserad av det, men ser ju att de omedvetet uppmuntrar pojkar och flickor till olika saker hela tiden, och är det som jag stör mig på. Han leker knappt med andra barn utan föredrar att leka för sig själv, har frågat om det. Det står ju faktiskt i läroplanen att de skall motverka traditionella könsroller och det gör de inte, snarare tvärtom. Nu har vi varit sjuka hemma idag men skall ta upp detta med förskolan när vi är tillbaka, vill bara inte att de känner sig anklagade på något sätt, bortsett från detta är de toppen!
  • Gena

    Det där låter jättekonstigt. Har de ingen dokumenterad jämställdhetsplan? Hur är det med den nya personalen, har de korrekt utbildning? Du kan kontakta förskolechefen eller kommunen för att höra hur förskolan ska arbeta med jämställdhet. Jag menar inte att du behöver "skvallra" på en gång, men kolla upp hur det är tänkt att de ska arbeta.

    Om det är mycket ruljans på arbetsplatsen kanske inte personalen orkat/ hunnit ta till sig jämställdhetsarbetet, utan fallit tillbaka i gamla hjulspår.

    Du bör definitivt ta tag i detta. Jag tycker det är synd om ett barn ska tvingas in i en roll de inte passar i. Dessutom är det ofta så att personal som inte har genustänket i bakhuvudet pratar mer med flickor och använder längre ord och meningar, vilket är till nackdel för pojkarnas språkutveckling. (tex säger "ta på mössan" till en pojke, men "ska vi ta och ta på oss mössorna nu?" till en flicka).

Svar på tråden Mitt barns förskola uppmuntrar könsstereotypa lekar