• oddberg

    Rätt klå upp rånare

    Är normalt lite töntig och försiktig. Min familj kritiserar mig och tjatar om att en 40-åring måste vara lite tuff och beslutsam.
    Häromkvällen höll jag på att råka verkligt illa ut på stan. Ett par grabbar i 20-årsåldern dök upp i en park och ville ha "mobil och plånbok".Den ene svängde en stor rörtång i handen.
    Jag blev fruktansvärt rädd - och sen förbannad och skrek "kom och ta grejorna då om ni törs". Den ene - han med rörtången - slog jag omkull omedelbart. Den andre brottade jag ned och sparkade i skrevet. Han skrek att jag skadad honom och kompisen.
    Nu är frugan arg för att jag slagits på stan som en annan buse. Hon vill inte ha en brutal karl. Jag borde ha snackat med rånarna och gett dem vad de begärde. Jag är deprimerad och har dåligt samvete. Kanske har hon rätt. Men jag tycker trots allt att killarna måste skylla sig själva lite.
    Gjorde jag rätt eller fel?

  • Svar på tråden Rätt klå upp rånare
  • JoBa

    Du utsatte dig för risker, annars kan jag inte se något fel i det du gjorde. Hade du givit dem plånboken och telefonen hade bovarna blivit rikare och du fattigare. Brott hade lönat sig. Polisen hade inte gjort ett skit.

  • Tecum

    Du gjorde moraliskt rätt, de fick vad de förtjänade. Men rent juridiskt var det fel och fick de minsta skrubbsår kan de anmäla dig för misshandel. Så fungerar det i Sverige, brottslingar är mer värda än vanliga människor. Men de lär inte anmäla så du kan känna dig stolt över att du stod upp för din rätt och kanske aktar de sig för att göra fler rånförsök. Att börja slåss är annars inget att rekommendera, du kan bli skadad själv.

    Din frus reaktion är märklig. jobbar hon inom socialtjänsten eller är van att gulla med brottslingar? Hon borde vara glad att du klarade dig oskadd och fick behålla dina värdesaker.

  • oddberg

    Javisst, men är det moraliskt rätt att använda våld mot rånare? Familjen menar att jag borde ha snackat med dom istället. En vän till familjen, som är aktiv i en fredsrörelse säger detsamma.
    Men ärligt talat - jag tror nästan jag gör likadant igen - om jag skulle bli utsatt för fler rånförsök. Det var faktiskt förbannat skönt att för en gångs skull få bli så där riktigt arg!
    Jag kan ju låta bli att tala om det för familjen nästa gång.

  • Threezool
    Tecum skrev 2014-10-26 10:01:33 följande:

    Du gjorde moraliskt rätt, de fick vad de förtjänade. Men rent juridiskt var det fel och fick de minsta skrubbsår kan de anmäla dig för misshandel. Så fungerar det i Sverige, brottslingar är mer värda än vanliga människor. Men de lär inte anmäla så du kan känna dig stolt över att du stod upp för din rätt och kanske aktar de sig för att göra fler rånförsök. Att börja slåss är annars inget att rekommendera, du kan bli skadad själv.

    Din frus reaktion är märklig. jobbar hon inom socialtjänsten eller är van att gulla med brottslingar? Hon borde vara glad att du klarade dig oskadd och fick behålla dina värdesaker.


    Men vilket skitsnack, nej brottslingar är inte mer värda men det våld man tar till måste stå i proportion till den situation man står i för att det ska gå under nödvärn.

    Då de hotade med tillhygge så är det rimligt är man kan behöva ta till våld för att försvara sig och han hade inte dömts för misshandeln.

    Att frun reagerade som hon gjorde kan vara pga chock så låt det sjunka in lite för henne och sedan prata med henne.
  • Alexandre Nayle

    Det du gjorde var INTE juridiskt fel. Hade de varit obeväpnade - inte ens då hade det varit juridiskt fel. Läs lagen om nödvärn om du är intresserad.

  • oddberg

    Jo, jag vet. Men i praktiken hade det varit svårt att polisanmäla saken och väcka åtal för rånförsök. En polis jag känner menade att de båda killarna kommer att vittna mot mig och eventuellt anmäla mig för misshandel, medan jag saknar egna vittnen till rånförsöket. Och deras tillhygge - rörtången - är förstås försvunnnen. Dumt att jag inte tog den med mig.
    Bra att ha i verktygslådan om inte annat.

  • Tecum
    oddberg skrev 2014-10-26 10:04:11 följande:

    Javisst, men är det moraliskt rätt att använda våld mot rånare? Familjen menar att jag borde ha snackat med dom istället. En vän till familjen, som är aktiv i en fredsrörelse säger detsamma.
    Men ärligt talat - jag tror nästan jag gör likadant igen - om jag skulle bli utsatt för fler rånförsök. Det var faktiskt förbannat skönt att för en gångs skull få bli så där riktigt arg!
    Jag kan ju låta bli att tala om det för familjen nästa gång.


    Ja det är moraliskt rätt, de hotade dig och var beredda att både skada och stjäla. Fredstänket fungerar bra i teorin men se bara hur världen ser ut. Din familj blundar för verkligheten.
  • Tecum
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-26 10:12:33 följande:

    Det du gjorde var INTE juridiskt fel. Hade de varit obeväpnade - inte ens då hade det varit juridiskt fel. Läs lagen om nödvärn om du är intresserad.


    Praktisk juridik är något annat, om ord står mot ord och rånarna kan visa på blessyrer kan det gå hur som helst. Rättsväsendet tycker inte om när folk "tar lagen i egna händer"
  • oddberg

    Där har Du säkert rätt. Klokt av mig att "avvika från platsen"  och avstå från polisanmälan efteråt. Hopplöst förövrigt att hitta gärningsmännen.

  • manfrsthlm

    du gjorde rätt...fri jakt på drägg är det som gäller


    KIK: KRILLESTHLM1
  • Threezool
    Tecum skrev 2014-10-26 10:31:03 följande:
    Praktisk juridik är något annat, om ord står mot ord och rånarna kan visa på blessyrer kan det gå hur som helst. Rättsväsendet tycker inte om när folk "tar lagen i egna händer"
    Nja, precis som du säger så står ord mot ord och de måste påvisa att de märken de har beror på TS också.

    Dock hade det varit i TS fördel att upprättat en anmälan för försök till rån direkt efter dådet för att vara lite mer säker. Han har dock möjlighet att självklart göra detta i efterhand och troligen kommer allt att läggas ner då man inte kan bevisa brott åt något håll.
  • oddberg

    Ja, det är nog en realistisk bedömning. Rättvisa och rättssäkerhet går tyvärr inte alltid att förena ens i det bästa av samhällen.

  • MEE83

    Rätt, du har rätt att göra ett envarsgripande med, fast det kanske hade varit svårare med tanke på att dom var två personer. Men när möjligheten finns så skulle jag säga att det är en medborgerlig plikt egentligen.

  • Mandel

    Man har alltid rätt att använda en grad grövre våld än sin "motståndare" och man får inte hota.
    Man kan dock informera om att om de kommer närmre än 1m är risken överhängande för att de ev råkar krockar med en knytnäve...
    Då har de fått information och kan då göra ett val.
    Går de närmare så har de själva valt att ev. krocka med en knytnäve.

    Tycker inte att du gjorde fel!
    Om fler gjorde som du skulle småbusarna inte ha något att hämta.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • ulfsas

    Tufft. Tur att du klarade dig så bra.

    Har själv blivit påhoppad på krogen två ggr. Helt oprovocerat. Jag var nykter och körde bil vid båda tillfällena.
    Freda sig har man all rätt till om man kan och vågar.


    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Plättis

    Jag brukar inte gå runt och svinga knytnävarna själv, men sambon har kommit hem från krogen några gånger och blivit utsatt för rånförsök. Varför någon skulle komma på tanken att råna en två meter lång man med skägg går mig dock helt över huvudet.

    Vid ett tillfälle sa han åt killen att ge upp och gå hem, vilket rånaren också gjorde. Andra gånger har det slutat med att jag fått plåstra om nävarna på honom när han kommit hem. 

    Om någon kommer emot honom med kniv tycker jag det är ganska självklart att han försvarar sig, dock till en viss nivå. Vi har löst det genom att han inte går hem ensam från krogen längre, om jag kan så hämtar jag, annars får han ta taxi. 

Svar på tråden Rätt klå upp rånare