• Anonym (Milla­n)
    Äldre 26 Oct 19:36
    5325 visningar
    15 svar
    15
    5325

    Exet slutar inte höra av sig

    Vill inte skriva alltför detaljerat för att inte exet ska förstå att det är honom jag skriver om.


    Men för att beskriva situationen. Vi har haft ett av-och-på förhållande under några år. För några några månader valde han att avsluta förhållandet, vilket jag inte satte mig emot.


    Jag har nu flyttat ut, men exet fortsätter höra av sig, även om jag bett honom att sluta. Nu börjar han komma på saker som jag fått med mig i flytten. Det är betydelselösa saker och han har kvar saker som egentligen är "mina", men jag valt att strunta i det eftersom det inte är värt att hålla på att kontakta honom för det, eftersom hela situationen är nog infekterad som den är.


    Nu har jag tänkt lämna tillbaka det han vill ha genom att lämna det till en gemensam bekant. Men jag misstänker att han komma hålla på så här, att hitta anledningar till att hålla kontakten med mig.


    Behöver råd eftersom det börjar kännas otäckt när det kan bli tyst ett tag och sen kan det ramla in en massa sms, mail och brev. Dessa har varit i god ton, men jag är rädd att han kommer ta till en aggressiv sida, speciellt när jag inte svarar. Jag har valt att svara en gång, och då har jag skrivit att han ska sluta höra av sig. Annars har jag valt att inte svara, i hopp om att han ska sluta. Vilket det inte gör :(


    Han säger att han fortfarande har känslor kvar, vilket jag inte alls tror, utan ett sätt att försöka hala in mig igen. Men varför? Det var han som gjorde slut.

    Hur ska jag göra? Hur hade ni gjort? Någon som varit i samma situation?

  • Svar på tråden Exet slutar inte höra av sig
  • Äldre 26 Oct 19:41
    #1

    Låter som att han ångrar sig och känner sig ensam efter att du flyttade ut, känslan är naturligt men sättet han visar det på är nu inte det bästa.

    Kanske ta och ses en sista gång och prata ut om möjligt och om du är orolig så ta med en bekant, kanske en gemensam bekant som kan vara en neutral part.

    Annars anmäl honom till trolljägarna. =P

  • Anonym (Milla­n) Trådstartaren
    Äldre 26 Oct 19:51
    #2

    Jag har fina vänner omkring mig som jag kan kontakta när jag vill. Har även varit och pratat med kvinnojouren. Saken är den att det är inte första gången han beter sig såhär och inte första gången han väljer att göra slut. Den här gången kommer jag inte gå tillbaka, vilket jag gjort förut.


    Jo klart han är ensam, men det han skriver börjar kännas otroligt otäckt. Det är passivt-aggressivt. Ena stunden älskar han mig, andra stunden kan jag dra åt h-vete.


    Det finns ingenting att prata ut om. Han gjorde slut och måste väl som fullvuxen karl kunna förstå att man inte håller på att trakassera den andra som försöker gå vidare. Jag gav honom chanser att prata ut under dom veckorna jag tvingades bo kvar när jag sökte ny lägenhet, men han tog dom inte, utan for ut och söp med sina polare istället.

  • Anonym (gör som du vill.)
    Äldre 27 Oct 00:42
    #3

    byt nummer blocka honom på på alla ställen där han kan få tag i dig. Men först säger du att ni kan prata ut en gång men du vill inte ha med han att göra sen. Mitt tips.

  • Anonym (Lisa-­Marie)
    Äldre 27 Oct 09:34
    #4
    Anonym (gör som du vill.) skrev 2014-10-27 00:42:11 följande:

    byt nummer blocka honom på på alla ställen där han kan få tag i dig. Men först säger du att ni kan prata ut en gång men du vill inte ha med han att göra sen. Mitt tips.


    Tycker likadant. En separation är alltid känsloladdad. Kanske vill han verkligen bara prata ut sig eller så vill han ha svar på några frågor för att kunna avsluta för gott? När det känns obekvämt, blocka honom på alla sätt och sluta reagera. Inte svårare än så. Varför blanda in kvinnojouren?
  • Äldre 27 Oct 11:14
    #5
    Anonym (Millan) skrev 2014-10-26 19:51:37 följande:

    Jag har fina vänner omkring mig som jag kan kontakta när jag vill. Har även varit och pratat med kvinnojouren. Saken är den att det är inte första gången han beter sig såhär och inte första gången han väljer att göra slut. Den här gången kommer jag inte gå tillbaka, vilket jag gjort förut.


    Jo klart han är ensam, men det han skriver börjar kännas otroligt otäckt. Det är passivt-aggressivt. Ena stunden älskar han mig, andra stunden kan jag dra åt h-vete.


    Det finns ingenting att prata ut om. Han gjorde slut och måste väl som fullvuxen karl kunna förstå att man inte håller på att trakassera den andra som försöker gå vidare. Jag gav honom chanser att prata ut under dom veckorna jag tvingades bo kvar när jag sökte ny lägenhet, men han tog dom inte, utan for ut och söp med sina polare istället.


    Nja, eftersom ni höll på så här ganska ofta är det inte så himla konstigt att han har svårt att fatta att det den här gången verkligen är slut. Inte heller tycker jag att det är konstigt att han "älskar dig ena stunden och sedan be dig att dra". Alldeles för lite information för att kunna ge adekvata svar. Antar att kvinnojouren svarade likadant? Du verkar mycket konsekvent med tanken på kvinnojouren. Har du tidigare varit lika konsekvent? Jag tror på kommunikation. Skratta gärna. Det kan väl inte vara hela världen att träffa honom en sista gång för att förklara hur du känner just nu. Jag vet inte hur många år ni höll på med ert märkliga förhållande, men eftersom du alltid gick tillbaka.... Prata med honom. Bara ett tipps.
  • Anonym (Varit där)
    Äldre 27 Oct 11:52
    #6

    Jag har varit med om samma grej. Visserligen var det jag som avsluade förhållandet men han fortsatte att höra av sig och kom gärna hem till mig. Jag förklarade att jag inte ville ha med honom att göra men då smög han runt i buskarna utanför. Jag fick ringa släktingar som fick komma och kolla av området för jag var rädd för att gå ut.

    Håller ditt ex på så får du först förklara för honom att du inte vill ha kotakt med honom mer och fortsätter han ändå så berätta att du kommer att polisanmäla honom. Blockera honom på Facebook och mobilen och svara inte på mail. Så länge du svarar ser han en anledning att ha kontakt med dig. Ignorera honom helt och hållet så förhoppningvis förstår han till sist och tröttnar.

    Lycka till

  • Anonym (Milla­n) Trådstartaren
    Äldre 27 Oct 19:55
    #7
    -1

    Jag har varit i kontakt med kvinnojouren eftersom han inte så snäll mot mig när vi levde ihop. Ska jag vara ärlig så vågar jag inte vistas ensam i samma rum som honom eftersom han med största sannolikhet kommer gå på mig på samma sätt. Jag har ingenting att säga till honom. Han är manipulerande och det spelar ingen roll vad jag gör, han vill bara ha kontroll och nu har han inte det och därav sms, telefonsamtal och mail. Han har även börjat kontakta mina bekanta för att försöka komma i kontakt med mig. Det här har börjat spåra ur.

  • Anonym (Mar)
    Äldre 28 Oct 22:51
    #8

    Hej. Är i liknande sits där exet håller på likadant. Kontaktar mig på alla möjliga sätt och kan bli riktigt otrevlig ibland. Han är också väldigt svart/vit som du beskriver. Älska/hata. Jobbigt oavsett tycker jag.

    Vet inte heller hur jag ska förhålla mig t detta. Vi kanske kan hjälpa varandra om vi hittar nåt sätt som funkar bättre?

  • Anonym (qw)
    Äldre 29 Oct 10:28
    #9
    Anonym (Varit där) skrev 2014-10-27 11:52:23 följande:

    Jag har varit med om samma grej. Visserligen var det jag som avsluade förhållandet men han fortsatte att höra av sig och kom gärna hem till mig. Jag förklarade att jag inte ville ha med honom att göra men då smög han runt i buskarna utanför. Jag fick ringa släktingar som fick komma och kolla av området för jag var rädd för att gå ut.

    Håller ditt ex på så får du först förklara för honom att du inte vill ha kotakt med honom mer och fortsätter han ändå så berätta att du kommer att polisanmäla honom. Blockera honom på Facebook och mobilen och svara inte på mail. Så länge du svarar ser han en anledning att ha kontakt med dig. Ignorera honom helt och hållet så förhoppningvis förstår han till sist och tröttnar.

    Lycka till


    Håller med, bra tips! Hör av dig en gång till och säg att du inte vill ha kontakt med honom längre och att om han hör av sig igen så kommer du att polisanmäla. Och håll det! Hör han av sig igen så ring polisen och förklara att du är rädd för honom.

    Och blockera honom överallt du kan.
  • Anonym (Raka rör)
    Äldre 29 Oct 10:56
    #10

    Att du fått med saker i flytten är en klassisk ursäkt för att fortfarande få ha kontakt. Jag har upplevt det, nära vänner har upplevt det. Alltid från partners som inte riktigt kan acceptera att det är slut. 

    Det bästa du kan göra är att vara tydlig, inte bara säga att du inte vill ha kontakt, utan säga att du inte vill ha kontakt och att det verkligen är slut. Eftersom du har tydligt förklarat att du inte vill att han ska höra av sig (se till att spara det smset/mejlet) har du grund för ett besöksförbud om du kan visa att han inte respekterar det.

    Man vill inte vara den som utfärdar ett besöksförbud mot ett ex, oavsett hur jävlig han var, för man vill inte överreagera. Men det är bra att ha som en extra trygghet att luta sig mot. Och om han verkligen behöver se dig och förstå att du gått vidare med ditt liv (eller få tillbaka det där jätteviktiga du fick med dig), träffas inte hemma hos honom eller dig. Möt honom på en allmän plats där det finns andra människor. Ett kafé eller liknande, där du har möjlighet att prata med honom men kan känna dig trygg samtidigt. Bestäm med en vän att möta dig efteråt och följa med hem, ifall han skulle få någon lysande idé om att följa efter dig. 

    Och byt nummer, blockera honom överallt. Han är inte en del av ditt liv längre och du kommer må oändligt mycket bättre utan honom.

  • Anonym (Lisa-­Marie)
    Äldre 29 Oct 11:00
    #11
    Anonym (Millan) skrev 2014-10-27 19:55:30 följande:

    Jag har varit i kontakt med kvinnojouren eftersom han inte så snäll mot mig när vi levde ihop. Ska jag vara ärlig så vågar jag inte vistas ensam i samma rum som honom eftersom han med största sannolikhet kommer gå på mig på samma sätt. Jag har ingenting att säga till honom. Han är manipulerande och det spelar ingen roll vad jag gör, han vill bara ha kontroll och nu har han inte det och därav sms, telefonsamtal och mail. Han har även börjat kontakta mina bekanta för att försöka komma i kontakt med mig. Det här har börjat spåra ur.


    Nu börjar du ju inte vistas i samma rum som han eftersom ni er separerade. Vad sa kvinnojouren?
  • Äldre 29 Oct 11:29
    #12

    Joinar tråden. Har som ts jag med. Sjukt jobbigt!

  • Äldre 29 Oct 11:32
    #13

    Se också till att vänner är införstådda med detta. Det är inte sällan manipulerade personer kan komma åt sina ex via välmenande vänner "Han ville så gärna prata med dig och lät så ångerfull att jag berättade att du var vid sommarstugan..."

  • Anonym (Milla­n) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 09:47
    #14

    Tack för alla svar!

    Nu har det varit lugnt i en vecka...

    Verkar som att han hör av sig så fort han blir ensam. Kommer det mer sms nu så kommer jag smsa att jag kommer polisanmäla om han inte slutar.

    Som svar på frågan gällande vad kvinnojouren sa, så anser dom precis det jag skrev + att ringa polisen om han kommer för att "besöka mig". Det är tur man har låst portkod där man måste ringa på och nån måste komma och öppna, alltså ingen portkod.

    Sen tror jag inte han ångrar sitt beslut utan att han agerar ur ren vana. Det finns inga känslor alls från hans sida, isåfall hade han inte behandlat mig som han gjorde för så gör man mot någon man avskyr.

  • Äldre 1 Nov 14:33
    #15

    Precis! Känner igen mig. Han skriver också när han är ensam. Annars hör han inte av sig

Svar på tråden Exet slutar inte höra av sig