• MedlemFV

    Socker är onyttigt - Varför inte ta bort den totalt?

    Vad är socker bra för? Ingenting va?

    Så varför fortsätta lägga på socker i pasta, ris och annat?

    Eller visst. I kanske bakelser kan den fortfarande innehålla lite socker. Fast jag skulle nog föredra att ta bort den totalt egentligen. Eller åtminstonen minska den?

    Liksom, varför exempelvis lägga väldigt mycket  socker i pastan?
    Varför ha mycket socker i pizzadeg/pizzabrödet?

    Jag brukar ibland filosofera hur världen skulle ha varit utan någon alkohol, narkotika och socker. Eller tja, det sistnämnda kanske ändå kan existera. Men att kanske minska den som sagt. Att inte lägga den så mycket socker i pastan eller andra varor.

    Det är liten rolig fantasi. Fast ibland önska man att den vore sann.

    Men vad tycker ni?
    arför lägg så mycket socker i matvaror?
    Vad är socker bra för?
    Behöver människan socker överhuvudtaget?
    Skulle vi kunna leva utan det?
    Skulle vi bli mer friskare om den försvann?

    BONUS - Hur tror ni det skulle blivit om vi inte hade tobak, narkotika och alkohol? Bättre värld?

  • Svar på tråden Socker är onyttigt - Varför inte ta bort den totalt?
  • CinnamonGirl

    Man tillsätter inte socker i pastan och riset. Men pastan görs på vete som naturligt har högt innehåll av kolhydrater, liksom ris.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Gert

    För att 99,99% av alla människor är sockerberoende.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Aniiee

    Du har nog missförstått någon stans. För det första så är socker inte "onyttigt" mer än något annat (allt handlar om mängden), för det andra så är det inte någon som lägger socker i pastan. I riset, däremot. Sushiris......

    Pizzadeg är det inte heller någon som lägger socker i. 

    Men jag tror framför allt att du har missförstått socker vs. kolhydrater.


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Alexandre Nayle

    "Jag brukar ibland filosofera hur världen skulle ha varit utan någon alkohol, narkotika och socker."

    Och dessutom utan: god mat, sex, snabba bilar, böcker, filmer, musik, konst, dataspel, trevligt umgänge, spännande jobb och katter.

    :)

  • sportpappa
    MedlemFV skrev 2014-10-26 20:58:54 följande:

    Liksom, varför exempelvis lägga väldigt mycket  socker i pastan?
    Varför ha mycket socker i pizzadeg/pizzabrödet?


    Vad är det för pasta och pizzadeg du äter som har socker i sig?

    Alla kolhydrater är inte socker. I pasta och pizzadeg så kommer kolhydraterna från stärkelse.

    Kolhydrater är nödvändigt för att vi människor ska fungera. Framförallt är det hjärnan som får problem om vi hoppar över kolhydrater helt.
    De flesta rekommendationer verkar säga att runt 50% av vårt energibehov ska fyllas på av kolhydrater. Om man kör LCHF eller någon annan diet så är det så klart andra rekommendationer och då oftast lägre andel kolhydrater.
  • Pimpinellan

    Suck... Lär er skilja på socker och kolhydrater! Socker är inte nyttigt i stora mängder nej,men man kan inte gå genom livet som en asket heller och aldrig unna sig minsta lilla gott. Lagom är bäst!  Glad

  • volvo142

    Socker är farligt det är sant jag tycker man borde upplysa om det precis som på tobaksprodukter. Men sen får man välja själv om man vill äta det ändå. Ett kontroll samhälle som bestämmer att alla ska vara nyttiga är inget jag vill se. Eller hur folk börjar smuggla socker. Där går GRÄNSEN.

  • Hero77

    Det handlar om njutning. Man vill äta gott, dricka gott och röka gott :) Döden och ohälsan kommer ändå till alla såsmåningom, så varför inte bara njuta av allt det goda :)

  • volvo142
    Hero77 skrev 2014-10-31 10:37:33 följande:
    Det handlar om njutning. Man vill äta gott, dricka gott och röka gott :) Döden och ohälsan kommer ändå till alla såsmåningom, så varför inte bara njuta av allt det goda :)
  • guchi

    Det finns sjuuukt mycket dold socker i nästan allting så jag litar bara på färskvaror.

  • Ramborg

    Men herregud, människor... Att det är svårt att skilja på de och dem är ju en sak. Men reale och neutrum?

    Den stolen, det bordet. Inte det stolen. Inte den sockret.


    42.
  • guchi
    Ramborg skrev 2014-11-10 21:03:48 följande:
    Men herregud, människor... Att det är svårt att skilja på de och dem är ju en sak. Men reale och neutrum?

    Den stolen, det bordet. Inte det stolen. Inte den sockret.
    What's wrong with it sugar ? Haha
Svar på tråden Socker är onyttigt - Varför inte ta bort den totalt?