• Kodia

    Mockingjay från 15 år...

    Idag såg dottern att den nya Hunger gamesfilmen Mockingjay kommer att ha 15 årsgräns - stor besvikelse!
    Är det fler som har barn som sett fram emot den?

  • Svar på tråden Mockingjay från 15 år...
  • lilly

    Tycker inte hon ska deppa för mycket, det finns en möjlighet att de sänker gränsen. Samma sak hände med andra filmen i Twilight-serien, gränsen sänktes från 15 till 11 när så många protesterade. Hur gammal är flickan? Om hon inte ser allt för liten ut så kan hon kanske komma in ändå. Jag har sett filmer som 13-14 åring som hade 15 års gräns, det gällde bara att se säker ut ;) En annan ska jag tror är att även om de står att 15 år gäller även om föräldrar är med så brukar de nog vara lite mer okej med det om någon vuxen är med. I alla fall om man befinner sig i närheten av den åldern.  

  • catwinter
    Från SFs hemsida:

    "Mockingjay, Part 1 - åldersgräns ej bestämd
    Mockingjay, part 1 har ännu inte fått någon fastställd åldersgräns. Statens Medieråd granskar alla filmer innan de visas och avgör vilken åldersgräns en film ska få. De har inte bedömt Mockingjay, part 1 än. Innan vi vet vilken åldergräns filmen får anges den som 15 år på sf.se, men den kan alltså komma att sänkas."

    Alla filmer står som 15 år innan åldersgräns är bestämd. Har svårt att tro att den kommer att ha 15-årsgräns med tanke på den största målgruppen!
  • FoxyMama

    Ja, det är sannolikt fler barn än din dotter som sett fram emot den! 


    Men, jag vet inte vart du vill komma. 
    Antingen går hon och ser den ändå,  går hon inte premiärnatten och är hon bara över 10 så lär ingen höja brynen. 


    Eller så får hon acceptera att vänta tills hon har åldern inne,  precis som hon kommer få acceptera att vänta på att ha åldern inne när det gäller mkt annat de kommande åren. 


    Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att du som förälder förklarar att den dära åldersgränsen förmodligen är satt av en anldening,  och inte reagera som just en 15 åring och tro att den är påhittad för att jävlas. 

  • lilly

    Eller så väntar hon 2 timmar efter att filmen släppts och laddar ner den så kan hon se den så mycket hon vill! :)

  • LängtansBlåaBlomma

    Den kanske har 15 årsgräns i usa, det betyder inte att det blir samma här.

    Om det blir 15 årsgräns så tycker jag att man som föräldrar ska respektera detta för då finns det säkerligen ruggiga scener där!


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Kodia
    catwinter skrev 2014-10-26 23:29:09 följande:
    Från SFs hemsida:

    "Mockingjay, Part 1 - åldersgräns ej bestämd
    Mockingjay, part 1 har ännu inte fått någon fastställd åldersgräns. Statens Medieråd granskar alla filmer innan de visas och avgör vilken åldersgräns en film ska få. De har inte bedömt Mockingjay, part 1 än. Innan vi vet vilken åldergräns filmen får anges den som 15 år på sf.se, men den kan alltså komma att sänkas."

    Alla filmer står som 15 år innan åldersgräns är bestämd. Har svårt att tro att den kommer att ha 15-årsgräns med tanke på den största målgruppen!
    Här står det att den är från 15:
    www.sf.se/filmer/Hunger-Games-3-Mockingjay-Del-1/
    Och här ser man att det står "ej definierad" för en del, och en del har gräns:
    www.sf.se/filmer/
  • Kodia
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-10-26 23:40:17 följande:

    Den kanske har 15 årsgräns i usa, det betyder inte att det blir samma här.

    Om det blir 15 årsgräns så tycker jag att man som föräldrar ska respektera detta för då finns det säkerligen ruggiga scener där!


    I USA har den PG13, tror jag, vilket innebär att man måste ha förälder med sig om man är under 13.

    Jo, det lär vara en hel del ruggiga scener! Jag är i vanliga fall väldigt noga med att följa åldersgränser, men förstår dotterns besvikelse. Hon har läst alla böckerna flera gånger, så hon vet ju vad som händer.

    Det bästa hade varit med en klippt version (utan så mycket scener från tunnlar osv) från 11 år. Vi kan ju hoppas!
  • Kodia
    FoxyMama skrev 2014-10-26 23:29:59 följande:

    Ja, det är sannolikt fler barn än din dotter som sett fram emot den! 


    Men, jag vet inte vart du vill komma. 
    Antingen går hon och ser den ändå,  går hon inte premiärnatten och är hon bara över 10 så lär ingen höja brynen. 


    Eller så får hon acceptera att vänta tills hon har åldern inne,  precis som hon kommer få acceptera att vänta på att ha åldern inne när det gäller mkt annat de kommande åren. 


    Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att du som förälder förklarar att den dära åldersgränsen förmodligen är satt av en anldening,  och inte reagera som just en 15 åring och tro att den är påhittad för att jävlas. 


    Jo, jag kan säkert förklara för henne, och hon har ju inte så mycket annat att göra än att bara gilla läget.

    Men menar du att det är så lätt att komma in på 15-årsfilmer nu för tiden? "På min tid" var de stenhårde på leg. Alla 15-åringar hade leg av den anledningen.
  • volvo142

    Det är bara att gå ändå och köra på att se större ut. Tänk vilket kontroll samhälle föräldrarna får inte bestämma om sitt barn är mogen nog att se en film utan det gör samhället som bara utgår från ålder inte mognad.........

  • LängtansBlåaBlomma
    volvo142 skrev 2014-10-27 00:35:42 följande:

    Det är bara att gå ändå och köra på att se större ut. Tänk vilket kontroll samhälle föräldrarna får inte bestämma om sitt barn är mogen nog att se en film utan det gör samhället som bara utgår från ålder inte mognad.........


    Är du lika mycket emot att minderåriga inte får köpa cigaretter? Borde ju också föräldrarna bestämma över då...
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Josephine96

    Hur gammal är dottern? Är hon 13/14 så borde det ju vara rätt lätt att smita in kanske. Är hon yngre än så så är hon antagligen inte mogen nog att se filmen. Annars så kommer den ju antagligen finnas online/på dvd efteråt...

  • volvo142
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-10-30 19:46:03 följande:
    Är du lika mycket emot att minderåriga inte får köpa cigaretter? Borde ju också föräldrarna bestämma över då...
    Japp. Sen går det ju bra att få tag på cigg hursomhelst om nu vill det...
  • FoxyMama
    Kodia skrev 2014-10-26 23:56:18 följande:
    Jo, jag kan säkert förklara för henne, och hon har ju inte så mycket annat att göra än att bara gilla läget.

    Men menar du att det är så lätt att komma in på 15-årsfilmer nu för tiden? "På min tid" var de stenhårde på leg. Alla 15-åringar hade leg av den anledningen.

    Vet inte när din tid var,  men runt mitten av 90 talet var det inga större problem. 


    Sen får man ju inte vara dum och gå på premiären eller fredag - lördag kvällsföreställningar.


    Skulle dessutom tippa på att de som är nästan 15 idag ser betydligt mognare och äldre ut än de som var nästan 15 då för knappt 20 år sen när jag var det. 

  • Kodia
    FoxyMama skrev 2014-11-03 08:40:43 följande:

    Vet inte när din tid var,  men runt mitten av 90 talet var det inga större problem. 


    Sen får man ju inte vara dum och gå på premiären eller fredag - lördag kvällsföreställningar.


    Skulle dessutom tippa på att de som är nästan 15 idag ser betydligt mognare och äldre ut än de som var nästan 15 då för knappt 20 år sen när jag var det. 


    På slutet av 80-talet var det svårare, men iofs var det nog fre/lörkvällar vi försökte. 

    Nu har de ändrat åldersgränsen på Mockingjay till 11 år, så nu är problemet löst!
Svar på tråden Mockingjay från 15 år...