• Anonym (osäker)

    Persier

    En trevlig man visar intresse för mig och vill träffas. Vi har träffats med andra runt omkring oss och pratat korta stunder bara.

    Han verkar trevlig, rolig och vi har lätt att prata med varandra, han pratar persiska och bra engelska så vi pratar på engelska.

    Han har berättat att han är Persier men lämnade Iran innan tonåren och har inte levt enligt den kulturen sedan dess.

    Igår när jag då ändå bestämt mig för att säga ja och gå ut med mannen nästa helg så berättade det för en go vän som då sa att jag verkligen skulle passa mig.
    Att män från den kulturen är väldigt kontrollerande och nedvärderande mot sina kvinnor.

    Personligen är jag inte dömande på det sättet MEN det fick mig ändå att bli tveksam, jag har för många år sedan varit tillsammans med en svensk extremt kontrolerande man och vill absolut inte komma i närheten av något liknande.

    Någon som har erfarenheter? bra och mindre bra?

  • Svar på tråden Persier
  • Anonym (Pil)

    Hej.

    Jag ska inte säga ALLA men jag skulle definitivt inte ge mig i ett sådant förhållande. Min bror är gift med en iranska som dessutom är född i Sverige och "inte lever" enligt deras kultur. Det är sjukt stor kulturkrock, familjen blandar sig i konstant i ALLA beslut. Hela tjocka släkten ska dessutom uppfostra deras barn och blanda sig i ALLT.
    De är uppvuxna och uppfostrade på andra sätt och har andra värderingar. Och nej, kvinnans frihet är inte något de prioriterar eller värdesätter högt.Har även en kompis som var ihop med en kille från Irak som var sjukt snäll och trevlig, alla vi gillade honom. Tills det blev allvar mellan dem. Då skulle HON ändra på allt hon kan och tror på för att det inte passade i hans normer och hur hans familj ansåg en tjej ska bete sig. Om du redan har dåliga erfarenheter så var smart och låt denna chans gå förbi. 

  • Anonym (v)

    Det varierar kraftigt enligt min erfarenhet. Jag har bott med perser i flera år och även besökt dem i Iran, och de är de mest gästfria och varmaste människor man kan tänka sig. 

    Samtidigt har jag närstående som dejtat iranska killar som varit hur gulliga och charmiga som helst utåt, men som blev extremt svartsjuka, kontrollerande och sedan fysiskt misshandlade tjejerna. 

    Om du väljer att testa så tänk på att kommunicera tydligt vilka värderingar du har när det gäller förhållanden. Bedöm sedan hans reaktion. 

  • Anonym (osäker)

    Som jag uppfattar det flydde han själv från Iran före tonåren och har inte någon familj som han levt med på det sättet (han vet inte vem som är hans föräldrar) utan har bott sedan dess i Australien och kom till Sverige för några år sedan, han är nu snart 50 år...
    Men han har ju möjligen persiska vänner både här och i Australien...

  • Anonym (v)

    I ett av fallen där snubben visade sig vara en kvinnomisshandlare så hade han flytt från Iran vid 15 års ålder (under kriget). 

    Nog extra viktigt att du får klarhet krings hans verkliga värderingar så att du inte får en överraskning sen när det är trassligare att ta sig ur. 

  • lilith88

    Alltså, vad känner du själv för den här mannen? Det har inte tydligt framgått, mer än att han verkar trevlig och så.

    Är du beredd att ge honom en chans? Då tycker jag att du ska träffa honom, MEN vara vaksam. Och skynda långsamt, om ni fortsätter träffas.

    Själv har jag alltid varit mycket MYCKET restriktiv med att dejta män från t ex Afrika eller Mellanöstern, i den mån jag ens blir intresserad av män därifrån. (Vilket sällan händer). Jag har hört och sett så mycket kulturkrockar och annat skit i min omgivning.

    Å andra sidan är en av mina bästa vänner gift med en man från Iran. (Delvis uppvuxen i Sverige). Han är dock sekulariserad, pratar perfekt svenska och de lever i stort sett som vilka svenssons sin helst. Man tänker knappt på att han har annat ursprung och han är en av de trevligaste män jag känner. Absolut inga knepiga värderingar där. Så man ska aldrig dra alla över en kam, MEN man ska vara vaksam och använda sitt sunda förnuft.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (osäker) skrev 2014-10-27 12:43:28 följande:

    Som jag uppfattar det flydde han själv från Iran före tonåren och har inte någon familj som han levt med på det sättet (han vet inte vem som är hans föräldrar) utan har bott sedan dess i Australien och kom till Sverige för några år sedan, han är nu snart 50 år...

    Men han har ju möjligen persiska vänner både här och i Australien...


    Men herregud, vet inte om du trollar eller inte.

    Så här är det, skitstövlar finns i alla färger och former, det ät du ju själv ett levande bevis på.

    Lär känna personen ordentligt innan du blir seriös, precis på samma vis man gör när man träffar vilken annan man som helst.
  • Anonym (osäker)

    lilith88 - Jag känner att jag gillar honom so far, redan första gången jag såg honom så pirrade det till i mig. Men vi har ju bara småpratat några gånger men han har varit väldigt öppen och berättat lite olika saker om sig själv.
    Uppenbart har jag svårt att släppa honom ur mina tankar så det är en del känslor som börjat gro hos mig.

    Och så svar till Sara.
    Absolut kan man göra som du föreslår, men nu var jag osäker och ville bolla lite med andra som kanske har erfarenheter att dela med sig av innan jag vågar ta nästa steg, fegt, omodigt kanske, men troligtvis bra för just mig
     

  • Anonym (Hur vanligt?)

    Hur vanligt är det att persiska kvinnor dejtar svenskar. Är det någon skillnad om hon har växt upp i Sverige eller bara bott i Sverige i några år?

  • Anonym (Nä)

    Alla persiska män är otrogna och ljuger.

    De bryr sig mycket om vad andra tycker och Skäms inte att fuska sig fram.

    Ytliga och falska är de.

  • Anonym (Hur vanligt?)
    Anonym (Nä) skrev 2018-05-20 04:24:26 följande:

    Alla persiska män 


    Vad tycker du om kvinnorna?
Svar på tråden Persier