• Mira76

    Sovrutiner 4-6månaders bebis!

    Hej!
    Min dotter är 4 månader och 2 veckor..
    Just nu sover hon 10 timmar per natt (med 1-2 uppvak.). På dagen är hon vaken 2 timmar i sträck och sover däremellan i 30 min (längre om hon sover i vagn på promenad). Det blir alltså flera sovpass om dagen, oftast 4 stycken, det sista runt 18-19 tiden, sedan somnar hon för natten vid 21-22. Sista vakenpasset är oftast på 3 timmar.

    Jag läste att en 6-månaders bebis ofta sover 12 timmar per natt, och har två längre sovpass om dagen. Funderar över hur det ändrar sig till att bli så? Sker det automatiskt eller bör jag försöka lägga min dotter tidigare på kvällen? Som det känns nu så sover hon ändå bara 10 timmar, så skulle hon lägga sig kl 20 så vaknar hon nog kl 6 istället för 8, och då kan det ju kvitta..
    "Försvinner" några av sovpassen på dagen automatiskt sedan eller hur går det till?

    Vill gärna höra era erfarenheter om hur era bebisar 4-6 månader sover/har sovit!

  • Svar på tråden Sovrutiner 4-6månaders bebis!
  • faithfully

    Det är väldigt olika för alla.
    Mina barn har sovit 3 ggr per dag i den åldern. 1 timme per gång cirka.
    Sedan 10-12 timmar på natten.Ena barnet åt en gång under natten och det andra 4-5 gånger :)

    Jag tycker att dagsovningen rätar ut sig självt eftersom. Man är flexibel när man är ledig med bebis så det går ha dem uppe tills man ser att de är trötta och därifrån se hur ofta de behöver sova dagtid..

  • MissSE

    Min kille blir fyra månader om en vecka. Han sover 11-12 timmar per natt och precis som din så sover han fyra korta sovpass på 30 minuter under dagen. Vi brukar sova till 8 på morgonen sen har han sitt första sovpass kl 10. Det andra sovpasser är runt halv 1, det tredje vid 3 och det sista vid halv 6. Sen somnar han för natten runt 8-9. Får se hur det blir nu när det är vindertid, igårkväll somnade han redan halv 8..

  • Mira76

    Tack för era svar! Det ser olika ut såklart.. Och förhoppningsvis sker det automatiskt någon ändring successivt..

    Någon mer som vill berätta?

  • Yonndax

    Min son sov typ 8 timmar per natt och hade 2 längre sov pass på dagen när han var i den åldern

    Han vaknade runt 7 sov första gången ca 10-12 och andra 16-18. Sen somnade han för kvällen vid 22 tiden. Så det ser olika ut. Så länge det får "sina" timmar per dygn av sömn blir det bra. 

  • Mira76
    Yonndax skrev 2014-10-27 15:47:43 följande:

    Min son sov typ 8 timmar per natt och hade 2 längre sov pass på dagen när han var i den åldern

    Han vaknade runt 7 sov första gången ca 10-12 och andra 16-18. Sen somnade han för kvällen vid 22 tiden. Så det ser olika ut. Så länge det får "sina" timmar per dygn av sömn blir det bra. 


    Ok.. hur blev det då sedan längre sömn på natten? För jag antar att alla bebisar succesivt går mot att sova ca 12 timmar per natt när de blir äldre än halvåret?
  • Annelie 76

    Jag behövde inte strukturera upp sömn och mat förrän vid 8 månader. Innan det gick det bra att följa bebisens naturliga rytm.

  • Yonndax
    Mira76 skrev 2014-10-27 20:48:08 följande:
    Ok.. hur blev det då sedan längre sömn på natten? För jag antar att alla bebisar succesivt går mot att sova ca 12 timmar per natt när de blir äldre än halvåret?
    Han sov kortare på dagen och somnade tidigare på kvällen. Nu är han 4 år och somnar runt 20 och sover till 7 på morronen. Ibland max 30 min precis efter lunch på dagen.
  • Mira76

    Ingen mer som vill berätta? Senaste kvällarna har min dotter somnat ännu senare, typ 22-23.. Känns väldigt avlägset att hon skulle börja sova 12tim per natt och somna vid 20!

Svar på tråden Sovrutiner 4-6månaders bebis!