• Äldre 27 Oct 15:27
    606 visningar
    1 svar
    1
    606

    17 år - psykisk ohälsa & överviktig

    Jag vet inte riktigt vart jag ska börja..
    Jag mår dåligt över min kropp och jag har en dålig period i livet just nu.
    Jag har en sjukdom som heter PCOS. 
    Men det som mest krånglar för mig är min vikt, jag är 170cm och väger 90kg och jag mår verkligen dåligt över det, jag försöker träna men har ingen motivation till det eller när jag väl börjar träna så får jag kränkningar mot mig av min familj. Min mamma gillar inte ämnet Träning och min pappa älskar ämnet Träning men han har inte tid för mig när det gäller träning. Han ska alltid vara först i alla lägen.
    Dem vet hur dåligt jag mår över det och jag känner att mitt sista hopp är att komma hit och försöka få hjälp/tips om träning och viktminskning.

    Jag ber er.. snälla hjälp mig. 

  • Svar på tråden 17 år - psykisk ohälsa & överviktig
  • Äldre 27 Oct 15:36
    #1

    Att vara överviktig hör ofta ihop med PCO:n och det kan vara svårt gå ner eftersom hormonerna krånglar. Men ge inte upp! Små förändringar kan göra massor!  Glad Om du skippar ordet "träning" och tänker mer i termer av vardagsmotion-känns det lättare då? Gå en runda runt kvarteret,hoppa av en busshållsplats tidigare,ta trappan istället för hissen,vanliga hushållssysslor är också motion.

    Utöver det är det ju maten då-mindre in än ut= man går ner. Och även där får du tänka i enkla termer,inte banta eller diet! Dra ner på det onyttigaste till ett minimum-läsk,kakor,godis. Öka grönsakerna,drick vatten,undvik friterat. Ät dig mätt,men inte övermätt. Ät frukost-frukostätare väger mindre än ickefrukostätare faktiskt. Lunch,mellanmål,middag och nåt lätt på kvällen,men inte för sent.

    Ta ett steg i taget! Du formar själv dina vanor och sedan formar de dig. Livsstilsomställningar måste få ta tid annars orkar men inte. Lycka till!  {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden 17 år - psykisk ohälsa & överviktig