• Anonym (Hur mycket­?)
    Äldre 27 Oct 15:40
    1575 visningar
    14 svar
    14
    1575

    Vad kostar en abort?

    Vad exakt är kostnaden för ett läkarbesök för att få abortpiller?

  • Svar på tråden Vad kostar en abort?
  • Äldre 27 Oct 15:44
    #1

    Jag har precis gjort en abort på grund av uteblivet missfall. Jag betalar totalt 600kr.

    300 för första läkarbesöket där det konstaterades att barnen var döda och sen ytterligare 300 för när själva aborten skulle göras. Den medicinska aborten misslyckades och jag fick göra en skrapning men eftersom det var under samma dygn kostade inte skrapningen något extra.

  • Äldre 27 Oct 15:44
    #2
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2014-10-27 15:40:07 följande:

    Vad exakt är kostnaden för ett läkarbesök för att få abortpiller?


    Jag har alltid trott det var gratis?
    julenstid.blogg.se
  • Stårsc­han
    Äldre 27 Oct 15:54
    #3

    Jag fick betala 900 kr. Först 300 kr i patientavgift för att komma in och berätta för en barnmorska att jag ville göra abort. Sedan 300 kr i patientavgift för ett obligatoriskt besök hos psykolog/kurator (minns inte titeln) som jag var helt ointresserad av, och slutligen 300 kr i patientavgift för att komma in och äta pillret och göra själva aborten. Det var INTE tillåtet att bara hämta ut piller och göra det hemma, vilket retade gallfeber på mig. Helst hade jag ju velat få ut pillret redan vid första besöket, för det var ju inte ett alternativ för mig att INTE göra abort. Bättre att låta psykologen prata med de kvinnor som känner sig osäkra och behöver någon att prata med.

  • Anonym (Hur mycket­?) Trådstartaren
    Äldre 27 Oct 18:12
    #4

    Dyrt! Trodde man kunde få göra det direkt, varför inte? Det fick en vän till mig göra vid första besöket.

  • Anonym (100)
    Äldre 27 Oct 18:18
    #5

    Jag betalade 100 kr.

    Bokade tid, fick göra ul, pratade med en sköterska som frågade om jag var helt säker, svalde första tabletten, fick resten av tabletterna med mig och åkte sedan hem. Gjorde hemabort två dagar senare.

    Återbesök ca 4 veckor efteråt. Inga problem alls.

  • Anonym (Hur mycket­?) Trådstartaren
    Äldre 27 Oct 18:23
    #6
    Anonym (100) skrev 2014-10-27 18:18:52 följande:

    Jag betalade 100 kr.

    Bokade tid, fick göra ul, pratade med en sköterska som frågade om jag var helt säker, svalde första tabletten, fick resten av tabletterna med mig och åkte sedan hem. Gjorde hemabort två dagar senare.

    Återbesök ca 4 veckor efteråt. Inga problem alls.


    Det lät perfekt. Hör du till ungdomsmott? Antar att återbesöket kostade 100 kr också?
  • Anonym (100)
    Äldre 27 Oct 18:31
    #7
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2014-10-27 18:23:54 följande:

    Det lät perfekt. Hör du till ungdomsmott? Antar att återbesöket kostade 100 kr också?


    Detta var för två år sedan och då var jag 27 år. Det var på abortmottagning (?) i Västra Götaland. Ungdomsmottagningar tror jag inte gör abort. Är inte säker, handlar nog lite om hur stor stad man bor i. Jag bodde i en liten och fick åka till närmsta större stad.

    Ja, jag tror att återbesöket också kostade 100, inte mer i alla fall.
  • Äldre 27 Oct 19:02
    #8
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2014-10-27 18:23:54 följande:

    Det lät perfekt. Hör du till ungdomsmott? Antar att återbesöket kostade 100 kr också?


    Är du under 20år kostar det ingenting. Oavsett om du går via en ungdomsmottagning eller inte.
  • Anonym (Hur mycket­?) Trådstartaren
    Äldre 27 Oct 19:36
    #9
    SJLN skrev 2014-10-27 19:02:03 följande:

    Är du under 20år kostar det ingenting. Oavsett om du går via en ungdomsmottagning eller inte.


    Så ung är jag inte ;) Tänkte att hon som bara betalade 100 måste vart under 20 men tydligen inte då.
  • Äldre 27 Oct 19:43
    #10
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2014-10-27 19:36:15 följande:

    Så ung är jag inte ;) Tänkte att hon som bara betalade 100 måste vart under 20 men tydligen inte då.


    Attans då ^^

    Jo det är ju dyrt tyvärr. Risken är stor att du måste göra minst två besök. Det tredje (samtal med kurator) har jag hört olika om..
  • Anonym (dyrtt­)
    Äldre 27 Oct 20:16
    #11

    Nu gjorde jag visserligen kirurgisk abort men betalade 300 för första besöket inkl ett ultraljud, 300 dagen då aborten utfördes. Tyvärr fick jag infektion senare så då blev det 300 till för läkarbesök och även kostnad för massa medicin. Typ 350. Allt som allt ca 1250 kr.

  • Anonym (Hur mycket­?) Trådstartaren
    Äldre 28 Oct 10:28
    #12

    Bättre vara noga med pmedel då.... både för ekonomin och psyket. Sen kan det ju hända ändå, men då har man iallafall gjort allt för att undvika det.

  • Stårsc­han
    Äldre 28 Oct 11:05
    #13
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2014-10-28 10:28:20 följande:

    Bättre vara noga med pmedel då.... både för ekonomin och psyket. Sen kan det ju hända ändå, men då har man iallafall gjort allt för att undvika det.


    Det är svårt att vara mer "noga med p-medel" än man redan är när man använder spiral...
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2014-10-27 18:12:09 följande:

    Dyrt! Trodde man kunde få göra det direkt, varför inte? Det fick en vän till mig göra vid första besöket.


    Ja du, man ska väl helt enkelt ha tur och bo inom rätt landsting och ha turen att träffa på rätt folk vid första mötet. Det var rätt mycket Kafka över min abort. Dessutom blev det ju så förhalat med alla dessa obligatoriska träffar att jag var rädd att jag skulle "gå över tiden" så att jag inte skulle hinna göra aborten medicinskt.

  • Anonym (Hur mycket­?) Trådstartaren
    Äldre 28 Oct 11:53
    #14
    Stårschan skrev 2014-10-28 11:05:35 följande:

    Det är svårt att vara mer "noga med p-medel" än man redan är när man använder spiral...Ja du, man ska väl helt enkelt ha tur och bo inom rätt landsting och ha turen att träffa på rätt folk vid första mötet. Det var rätt mycket Kafka över min abort. Dessutom blev det ju så förhalat med alla dessa obligatoriska träffar att jag var rädd att jag skulle "gå över tiden" så att jag inte skulle hinna göra aborten medicinskt.


    Nä jag har ju blivit det trots pmedel så självklart händer det ändå.

    Jag förstår det.
Svar på tråden Vad kostar en abort?