• Anonym (Jonna­)
    Äldre 27 Oct 19:27
    728 visningar
    2 svar
    2
    728

    Klaga inte på Made in China

    Jag hade en diskussion med en tjejkompis. Enligt henne ska man inte köpa produkter Made in China, utan stödja svenska företag och produkter. Dessutom så massproduceras det i Kina utan omtanke och det är dåliga produkter etc. Hon förstod heller inte varför västerländska företag istället inte åker till exempelvis Afrika eller Sydamerika, då de enligt henne har något emot svarta.

    Man kan visst stödja svenska företag genom att köpa produkter Made in China. Ta en titt på varenda Ikeaprodukt eller leksak av svenska företag, Åhléns ja till och med Kappahls och Lindex ekologiska babykollektioner är tillverkade i Kina, liksom andra tyger och kläder etc. Där står det ofta made in China. Är det fel att något massproducerats? Varenda mobiltelefon massproduceras där liksom kläder etc etc.
    Varför etablerar sig inte svenska företag i tex afrikanska länder eller sydamerikanska länder? Jo av den enkla anledningen att västerländska privatföretag inte känner sig trygga i dessa länder - det är för osäkert! 

    Varför skulle ett svenskt företag vilja starta en fabrik i exempelvis Kongo, Nigeria eller något annat  land där det visserligen finns arbetskraft men man inte vet säkert om arbetarna ens dyker upp nästa dag för att de har kidnappats, beskjutits, rånats eller mördats av någon gerilla, kriminellt gäng eller knarkliga på vägen till jobbet? Jag menar om man lägger in tex 50 miljoner på ett företag så vill jag ju veta att de anställda överhuvudtaget dyker upp nästa dag, jösses.
    Hur ska sedan ett västerländskt företag förklara att deras anställda blir mördade? Hur låter det? Detta leder även i sin tur till stora problem i produktionskedjan etc. 
    Företag vill ha stabilitet, kontinuitet och veta saker. De lägger budget och planerar inte bara för nästa dag utan lång tid framöver osv.

    Moderna västerländska företag vill självklart inte lägga stora pengar på säkerhet, tex bygga enorma skyddsstängsel med vakter eller behöva bygga någon mur, även om det finns enormt billig arbetskraft (minimum lön och som ej kräver kollektivavtal etc)

    HADE DET VARIT VÄRT DET EKONOMISKT, så hade det startats upp företag i Afrika. Moderna privata företag är så vinstdrivande! Det handlar inte om något sådant som att vara emot svarta. Utan de söker sig helt enkelt till ställen där det finns någon form av ordning, polis, ja regering som har koll! Säga vad man vill om Kina och dess regering, men de har ju koll på sin befolkning (och arbetsvilligt folk).

    Vissa säger att man inte ska köpa något som är märkt Made in China. 
    Köper ni ekologiska kläder av Kappahl, Lindex, Åhlens eller textilier från Hemtex? Många är gjorda i Kina, ska man bojkotta bara för att de är tillverkade i Kina? 
  • Svar på tråden Klaga inte på Made in China
  • Äldre 3 Sep 19:09
    #1

    Hade tänkt beställa massa grejer från made-in-china, har något beställt därifrån förut och vet om de är bra och om man får hem sakerna man köper? Vill verkligen veta! För om de är bra ska jag shoppa lite till min egna shopping site och sälja där, haha :) //Tacksam för svar??????????????

  • Anonym (Allt)
    Äldre 8 Sep 15:38
    #2

    Korkad trådstart.
    Allt du äger hemma, i princip, är Made in China, Bangladesh, Taiwan, etc, etc..

    Jämförelserna med Afrika är dessutom väldigt tafatta.
    Det är GANSKA mycket fler aspekter att ta hänsyn till än att det råder osäkerhet i ett land eller kontinent.
    Bara en sådan sak som att infrastrukturen i ex Kongo är högst tveksam är en anledning, + ca 1000 anledningar till.

    Men vänta 50 år, då finns det nog fler företag i Afrika, men just nu driver Kina och Asien världsekonomin.

Svar på tråden Klaga inte på Made in China