• Anonym (?)

    Hur lever partners till grovt kriminella?

    Ännu ett - förmodligen gängrelaterat- mord, denna gång i Jönköping. En person sköts till döds och en annan skottskadades. Och det är ju oftast bara grovt kriminella som går omkring med skjutvapen.

    Efter vad jag har förstått, har många av dessa gängmedlemmar partners och barn. Jag får inte ihop det: är partnern också kriminell? Och lämnar ungen på förskolan varje dag, som om inget hade hänt? Eller är hon bara naiv?

    Hur lever man ett sånt liv utåt? Och stackars barn!

  • Svar på tråden Hur lever partners till grovt kriminella?
  • Anonym (Lyx)

    Min kille är kriminell och jag lever lyx. Han fixar pengar kriminellt, vi har fina bilar och stor lägenhet i centrala Stockholm. Min baby < 3 älskar honom

  • Anonym (?)
    Anonym (Lyx) skrev 2014-10-28 09:56:46 följande:

    Min kille är kriminell och jag lever lyx. Han fixar pengar kriminellt, vi har fina bilar och stor lägenhet i centrala Stockholm. Min baby < 3 älskar honom


    Skadar han andra? Vad säger du till andra föräldrar? Vad kommer du att säga till ert barn när det blir större?
  • lilith88

    TS, som du säkert förstår, är det inte vilka kvinnor som helst som faller för den typen av män. Är hon inte själv kriminell så har hon förmodligen andra problem.

    Och ja, det är synd om barnen. Sen beror det delvis på vilken typ av kriminalitet det handlar om också. Ekonomisk brottslighet är ju inte riktigt samma sak som våldsbrott. Men i vilket fall som helst är man ju ingen bra förebild för sina barn, åker pappan dit får barnet växa upp med en livslång stämpel och löper därtill betydligt större risk än andra barn att själv hamna snett.

  • lilith88

    Tillägg:

    Att fråga sig varför vissa kvinnor medvetet lever med grovt kriminella, är som att fråga sig varför vissa män blir grovt kriminella. Dvs det finns folk till allt. Många har problem eller har växt upp i miljöer där kriminalitet är normaliserat. Andra tycker att det är "coolt" eller vill tjäna snabba pengar. Dvs anledningarna varierar, men det är ingen större skillnad på kvinnorna och männen här.

    Vissa kvinnor känner visserligen inte till männens kriminella liv (eller påstår sig inte göra det), men bortsett från dessa är det viktigt att inte offerstämpla kvinnorna. De är inga offer, mer än männen. De har lika mycket ansvar för sitt liv och sina val. Inte för brotten i sig, om de inte deltar, men för det liv de väljer att leva och att de låter eventuella barn växa upp så.

  • Anonym (?)
    lilith88 skrev 2014-10-28 10:15:36 följande:

    Tillägg:

    Att fråga sig varför vissa kvinnor medvetet lever med grovt kriminella, är som att fråga sig varför vissa män blir grovt kriminella. Dvs det finns folk till allt. Många har problem eller har växt upp i miljöer där kriminalitet är normaliserat. Andra tycker att det är "coolt" eller vill tjäna snabba pengar. Dvs anledningarna varierar, men det är ingen större skillnad på kvinnorna och männen här.

    Vissa kvinnor känner visserligen inte till männens kriminella liv (eller påstår sig inte göra det), men bortsett från dessa är det viktigt att inte offerstämpla kvinnorna. De är inga offer, mer än männen. De har lika mycket ansvar för sitt liv och sina val. Inte för brotten i sig, om de inte deltar, men för det liv de väljer att leva och att de låter eventuella barn växa upp så.


    Omhändertar Soc barnen om de får veta att ena partnern är grovt kriminell?
  • Petrol

    En självbild som säger att de inte kan få någon annan blandat med rädsla.

    eller att de helt enkelt väljer att blunda för det pga de fördelar det ger dem.

    De är vad mina erfarenheter visat iallafall.

  • Petrol

    Tilläggas bör att de som säger att de inte visste något ljuger, antingen för den som frågar eller för sig sjjälva.

    Åtminstone om vi talar om sk livsstilskrimiinella.

  • lilith88
    Anonym (?) skrev 2014-10-28 10:23:02 följande:
    Omhändertar Soc barnen om de får veta att ena partnern är grovt kriminell?
    Nja, Soc ingriper (och ev omhändertar) om de misstänker att barnen far illa. Det behöver de ju inte göra, annat en indirekt. Det beror ju lite på vad som händer i hemmet, vilken typ av brottslighet det handlar om osv.

    Finns bevis mot föräldern blir det ju en polisiär sak, rättegång och förmodligen fängelse, dvs den icke-kriminella föräldern blir ensamstående X antal år. Då omhändertas givetvis inte barnen och att hamna i fängelse är heller inget som automatiskt diskvalificerar en som förälder.

    Om Soc bara "misstänker" att barnen växer upp i ett grovt kriminellt hem, men inte har tillräckliga bevis för att kontakta polisen, tror jag inte att de ingriper om det inte finns misstanke om att barnen far illa.
  • lilith88
    Anonym (Lyx) skrev 2014-10-28 09:56:46 följande:

    Min kille är kriminell och jag lever lyx. Han fixar pengar kriminellt, vi har fina bilar och stor lägenhet i centrala Stockholm. Min baby < 3 älskar honom


    Jag antar att ni betalar alla era sjukvårdskostnader själva? Privat BVC? Privat skola till barnet senare, där ni själva står för allt?

    Vill man inte leva efter det gemensamma samhällskontraktet, ska man inte heller ha del i samhällets förmåner.
  • NoName
    lilith88 skrev 2014-10-28 10:30:47 följande:
    Jag antar att ni betalar alla era sjukvårdskostnader själva? Privat BVC? Privat skola till barnet senare, där ni själva står för allt?

    Vill man inte leva efter det gemensamma samhällskontraktet, ska man inte heller ha del i samhällets förmåner.
    Varför ska barn till kriminella inte få ta del av samhällets förmåner?
Svar på tråden Hur lever partners till grovt kriminella?