• Anonym (Fråga)

    Sponsrades du av föräldrarna som student / sponsrar du dina studerande barn?

    Ibland lever man tufft som student. Blev/blir du sponsrad ekonomiskt av dina föräldrar när studerade på universitet? Alternativt: ska du sponsra/sponsrar du nu/sponsrade du dina barn när de plugga på universitet?

    Hur mycket var det fråga om som du fick/gav per månad?

    Själv blev jag sponsrad av mina föräldrar i ett tag när jag började som student. Jag hade det så tufft och kostnaderna var höga i Stockholm. Jag fick en tusenlapp i månaden tills jag skaffade mig ett deltidsjobb. De vill dock inte ha tillbaka pengarna har de sagt. Uppskattar deras hjälpt. Jag kommer också hjälpa mina barn i framtiden om de får det knapert.

  • Svar på tråden Sponsrades du av föräldrarna som student / sponsrar du dina studerande barn?
  • Stårschan

    Nja, inte så att jag fick reda pengar, men jag fick låna mammas bil i flera månader, och på loven kunde jag komma hem och bo hos dem gratis, och då blev jag ju också bjuden på ett och annat.  

  • Grande Rock

    Jag pluggade 120 mil hemifrån, Föräldrarna betalade så jag hade råd att resa hem och hälsa på någon gång ibland, annars inte.


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • sextiotalist

    Nej, inte mer än något handlån när kassan var skral eller så. Vissa engångskostnader hjälpte de till med, t.ex tandläkarbesök (var tvungen att dra mina visdomständer t.ex)
    Men för övrigt fick jag (och mina syskon) klara oss själva

  • sextiotalist

    Och det kommer bli samma sak när vår tonåring börjar plugga. Hans äldre syskon har det varit likadant för, dvs de har tagit studielån, har det krisat så har man försökt hjälpa till, men i vardagen har de fått klara sig själva

  • Anonym (nja)

    Jag fick bo hemma gratis vid behov (på loven) i övrigt kan man väl inte säga att jag blev sponsrad direkt.
    Jag kommer att sponsra mina barn med det som behövs för att de skall klara sina studier men nån lyxtillvaro kommer de inte få.

  • Anonym (ja i början)

    Jag bodde kvar hemma första året på universitetet, då betalade jag inget för mat och husrum och hade bara bidragsdelen av studiemedel.

    Sedan köpte mina föräldrar en liten bostadsrätt som jag fick hyra av dem (jag betalade både månadsavgift + alla lånekostnaderna så de hade inga extrakostnader för den) och då flyttade jag och försörjde mig själv på studiemedel (inkl studielån) och sommarjobb.

    Jag tänker mig absolut att mina barn kan bo hemma i början av sina studier förutsatt att det fungerar (att vi fortfarande trivs ihop och de hjälper till hemma i rimlig omfattning utan bråk) och då att vi vuxna står för mat och husrum. Kanske inte hela studietiden men kring 1-3 år? Vi bor i Stockholm och här är det ju väldigt svårt med boende, även studentrum har lång kötid.

  • Anonym (Sure)

    Ja, fick en summa varje månad, kommer inte ihåg men ca 1000-1500. Kommer hjälpa mina barn om de behöver och ekonomin tillåter när de kommer dit om en sådär 16 år :)

    Min man sponsrar sin dotter som pluggar nu, det underhållsbidrag hennes mamma fick får hon nu när hon pluggar på universitetet, ca 2000 kr.

    Så länge de sköter skolan så bidrar vi om vi kan.

  • Anonym (ABC)

    En går på gymnasiet, en på högskolan. I takt med att de får extrajobb, så får de ta över sina egna personliga utgifter. Sonen har sommarjobbat flera somrar i rad, och betalat allt personligt själv, såsom kläder, busskort, egna resor, glasögon/linser osv. Familjesemestrar betalar vi.

    Dottern går än så länge bara på gymnasiet, men har nu fått (förhoppningsvis) ett stadigvarande extrajobb. Och då blir det samma ska där.

    Däremot bor de hemma gratis. Skulle någon av dom bo hemma och jobba, så får de betala hem.

  • Anonym (på egna ben nästan)

    Bodde hemma hos dem gratis på sommar- och jullov de första två åren. Sen jobbade jag på orten där jag studerade och var inte "hemma" så mycket alls till föräldrarnas stora sorg. Första sommarlovet fick jag bidrag av pappa i månadsskiftet juni/juli eftersom jag inte alls tänkt på att jag inte fick nåt CSN då och att pengarna från sommarjobbet som vikarie kom först en månad senare. Det var dock inte så mycket (ca 1000:- till busskort och lite nöje) eftersom jag hyrt ut min lgh i andra hand över sommaren och i princip inte hade några fasta kostnader. Kan säga att jag skämdes rejält när jag ringde pappa och sa att kontot var tomt. Resterande studieår lade jag undan för denna inkomstlösa månad. 
    Föräldrarna stod för mitt mobilabonnemang under hela studietiden - abonnemanget tecknades på min far i tonåren och flyttades inte över på mig förrän jag studerat färdigt. 
    När jag tänker efter tror jag att de sponsrade en del med inköpen till första boendet också. Köpte inte mycket nytt men några tusenlappar blev det nog på Ikea ändå och det tror jag att de betalade, samt att de stod för flytten.

  • Fjärilslarv

    Ja jag blev sponsrad på medicin- läkar- och tandläkarkostnader samt kurslitteratur om det var väldigt dyrt (eller ja, jag fick egentligen all kurslitteratur betald om jag ville, men jag vill försörja mig själv).

    Den dagen jag får barn så kommer de givetvis att betala hyra om de bor hemma och då kommer jag inte att sponsra med kurslitteratur, eftersom det är väldigt förmånligt att bo hemma. Tänker mig ungefär 4500kr för mat och husrum. 

Svar på tråden Sponsrades du av föräldrarna som student / sponsrar du dina studerande barn?