• Anonym (ts)

    MÅSTE sluta dricka, hjälp!!

    Hej, nu har jag nått den absoluta botten och måste sluta dricka. Jag brukar dricka 4-5 ggr i veckan och kombinera det med olika substanser. Droppen kom i helgen när jag gjorde bort mig för miljonte gången hos bekanta.

    Jag känner att jag måste byta miljö, flytta till en annan stad. Jag går på soc och vet inte hur dom ställer sig till en flytt, om man kanske måste söka hos nya staden? Jag vill bryta med praktiskt taget alla mina vänner då varenda en av dem har en väldigt romantiserad syn på alkohol och droger. Och jag vill helt enkelt inte mer. Jag har ringt till min psykmottagning och dom ska ringa upp senare eller imorgon.
    Jag har många gånger sagt att aldrig mer men nu känns det verkligen som _aldrig_ mer.

    Nån som vet vart jag kan vända mig? Vill gärna höra lyckade historier också från folk som slutat dricka, ge mig lite solskenshistorier så jag har nåt att drömma om! :)

  • Svar på tråden MÅSTE sluta dricka, hjälp!!
  • Mee

    Hej. Du kanske ska försöka få hjälp hos en psykolog/terapeut eller liknande för att hitta anledningen till varför du dricker. Du kan ju kolla med soc om dom kan hjälpa dig med den kostnaden. Vårdcentralerna har väl också kanske något program för att sluta dricka kanske. Du kan ju även börja gå på AA-möten. Där har du ju andra som är i samma eller liknande situation.

    Har tyvärr ingen solskenshistoria men jag hoppas verkligen att du lyckas och får den hjälp du behöver! :)

  • Anonym (ts)
    Mee skrev 2014-10-29 13:17:39 följande:

    Hej. Du kanske ska försöka få hjälp hos en psykolog/terapeut eller liknande för att hitta anledningen till varför du dricker. Du kan ju kolla med soc om dom kan hjälpa dig med den kostnaden. Vårdcentralerna har väl också kanske något program för att sluta dricka kanske. Du kan ju även börja gå på AA-möten. Där har du ju andra som är i samma eller liknande situation.

    Har tyvärr ingen solskenshistoria men jag hoppas verkligen att du lyckas och får den hjälp du behöver! :)


    Jag har en ganska bra gissning till varför jag dricker, men jag behöver ju uppenbarligen hjälp med att lösa dem problemen. Jag gick hos AA en period förut men jag är inte typen som kan öppna mig på det sättet, jag provade även psykolog ett tag men det tar stopp, jag kan inte prata med dem. Jag VILL men orden kommer inte ut!
    Tack för dina fina ord :)

  • Tow2Mater

    Känner du dig beroende av alkoholen, eller behover du "bara" lära dig säga "nej, jag dricker inte idag" - jag tar just nu ett uppehåll" till dina vänner? Samtidigt som du tar tag i de underliggande problemen och loser dem på ett konstruktivt sätt. Byta miljö, vänner och flytta till en annan stad loser ju inte problemen.

  • Anonym (behandlingspedagogen)
    Eftersom kombinerar alkoholen med olika substanser så är det inte bara att sluta, som vissa råd visar, du behöver proffs hjälp, eftersom du kommit så långt och erkänt  ditt missbruk så är du på jätte god väg. Jag vill råda dig att nu söka hjälp, att få prata med någon, och kanske t o m behandlings hem..
  • Anonym (SL)

    Socialen samarbetar med många olika instanser t.ex. öppenpsykiatrin. Detta betyder att dessa två instanser kommunicerar med varandra och om du pratar med en läkare på öppenpsykiatrin så kan dom skicka ärendet vidare till socialen.

    Så nämn hos psyk att du funderar kring flytt och även att du vill klippa alla band där du bor nu. Du vill ha en nystart med nya människor, där ingen känner dig från början. Detta är väldigt sunda tankar och socialen skulle säkert hjälpa till med en flytt.

Svar på tråden MÅSTE sluta dricka, hjälp!!