• Äldre 29 Oct 14:00
    2100 visningar
    13 svar
    13
    2100

    Bolåneränta

    Hej!

    Våra förutsättningar:

    Lägenhet i Stockholms innerstad
    Bolån 2 950 000:- 
    Värdering 4 500 000:-
    Belåning ca 65%
    Ränta idag 1,95%

    Vi har SEB rörlig (3 mån) och våra lånevillkor sätts om 28 december.
    Finns det någon som vet ungefär vad vi bör sikta mot för ränta?

    Tack på förhand för svar.

  • Svar på tråden Bolåneränta
  • Anonym (1,74%­)
    Äldre 29 Oct 18:00
    #1

    Vi har samma belåningsgrad som er, men ett betydligt större lån. Båda mycket goda inkomster. Låg risk med andra ord. Vi fick just ett förslag på 1,74% (baserat på ränteläget den 16/10) vilket jag antar är helt ok om än inte fantastiskt på något vis.

  • Äldre 29 Oct 21:12
    #2

    Tack för svar!
    Vi har kanske inte de högsta inkomsterna men båda iaf över 35 000:-/mån.
    Har även ett billån utöver bolånet.
    Bör kunna sträva mot 1,7% kanske då i dagsläget?

  • Äldre 29 Oct 21:18
    #3

    Diskuterade detta med en här på forumet häromdagen, de blev erbjudna 1,65% innan gårdagens sänkning och ett lån på 1,6 milj. Så det känn som du siktar för lågt. 

    Jag var och pratade med länsförsäkringar idag och har iofs inte fått offerten än men minst -0,5% ska jag ha om det ska vara intressant. Vi har 1,91% på Nordea idag om man räknar dagens sänkning. Då är vårt lån under 1,6 milj.


    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Anonym (nöjd)
    Äldre 30 Oct 13:13
    #4
    Draken skrev 2014-10-29 14:00:06 följande:

    Vi har SEB rörlig (3 mån) och våra lånevillkor sätts om 28 december.
    Finns det någon som vet ungefär vad vi bör sikta mot för ränta?


    På SEB? Strax över 1,5% bör du vara mycket nöjd med tycker jag. 1,6% är även det ok. Då räknar jag på deras upplåning som idag 30/10 är listad som 0,84% på 3 månaders.
  • Anonym (Husäg­are)
    Äldre 6 Nov 14:17
    #5

    Idag har vi satt om vårt lån hos Handelsbanken till 1,54%. Vi har en belåningsgrad på 69,5%.

  • Äldre 11 Nov 18:36
    #6

    Tack för alla svar till idag.

    Först värderade vi lägenheten till något mer än vad jag trodde 4 900 000 kr. Det var ju bra men...grrr, pratade precis med banken, han erbjöd ett påslag på 0,9. Sämre än idag med bättre förutsättningar... Kan dagens amorteringskrav påverka något?

  • Äldre 12 Nov 14:19
    #7

    Skandiabanken gav 60 punkters rabatt, betydligt bättre än SEB.
    Ränta 1,61. Får se vad SEB säger om det.

  • Anonym (1,74%­)
    Äldre 16 Nov 14:54
    #8
    Anonym (1,74%) skrev 2014-10-29 18:00:00 följande:

    Vi har samma belåningsgrad som er, men ett betydligt större lån. Båda mycket goda inkomster. Låg risk med andra ord. Vi fick just ett förslag på 1,74% (baserat på ränteläget den 16/10) vilket jag antar är helt ok om än inte fantastiskt på något vis.


    0,7% påslag blev det till slut för oss hos SEB. Med dagens upplåningsränta motsvarar det 1,54%. Jag känner mig nöjd.
  • Äldre 16 Nov 16:06
    #9

    Vi har 2,99%

  • Äldre 16 Nov 21:31
    #10
    Anonym (1,74%) skrev 2014-11-16 14:54:52 följande:
    0,7% påslag blev det till slut för oss hos SEB. Med dagens upplåningsränta motsvarar det 1,54%. Jag känner mig nöjd.
    Oj, ja, det var bra. Hur förhandlade du om det? Min bankkontakt på SEB hade slutat och jag har bara pratat med en ny kille i telefon. Han ville inte ge oss bättre än 0,9 i påslag. Jag sa såklart att vi får 1,60 av Skandiabanken men han ville inte sänka ändå. Då byter vi ju bank såklart...
    Men tänkte bara om jag gjorde något fel i förhandlingen. Efter värderingen har vi ju bara 60% belåningsgrad, två ok inkomster, lönekonton i SEB och även ett företagskonto där.
    Nyfiken på hur du lyckades få så bra påslag.
  • Anonym (1,74%­)
    Äldre 17 Nov 07:06
    #11
    Draken skrev 2014-11-16 21:31:42 följande:

    Oj, ja, det var bra. Hur förhandlade du om det? Min bankkontakt på SEB hade slutat och jag har bara pratat med en ny kille i telefon. Han ville inte ge oss bättre än 0,9 i påslag. Jag sa såklart att vi får 1,60 av Skandiabanken men han ville inte sänka ändå. Då byter vi ju bank såklart...

    Men tänkte bara om jag gjorde något fel i förhandlingen. Efter värderingen har vi ju bara 60% belåningsgrad, två ok inkomster, lönekonton i SEB och även ett företagskonto där.

    Nyfiken på hur du lyckades få så bra påslag.


    Vi har haft samma kontaktperson i många år, även om hon inte verkar vara någon superstjärna så kan det ju ändå påverka. Jag berättade att HB gett oss förslag på 1- och 2-årsräntor som låg 0,2 under SEBs förslag så då sänkte hon för att matcha (på tremånaders låg de lika men hon missförstod nog mig - jag klagar dock inte ). Jag sa att vi inte ville byta bank egentligen och att det vore bra om de kunde matcha. Vi har ett rätt så stort lån så det påverkar ju en hel del då. Jag fick även lova att starta ett sparande på 5000 per månad.
  • Äldre 17 Nov 09:45
    #12
    ITpappan skrev 2014-11-16 16:06:50 följande:

    Vi har 2,99%


    Man får beklaga!
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Äldre 17 Nov 10:31
    #13
    Anonym (1,74%) skrev 2014-11-17 07:06:43 följande:
    Vi har haft samma kontaktperson i många år, även om hon inte verkar vara någon superstjärna så kan det ju ändå påverka. Jag berättade att HB gett oss förslag på 1- och 2-årsräntor som låg 0,2 under SEBs förslag så då sänkte hon för att matcha (på tremånaders låg de lika men hon missförstod nog mig - jag klagar dock inte ). Jag sa att vi inte ville byta bank egentligen och att det vore bra om de kunde matcha. Vi har ett rätt så stort lån så det påverkar ju en hel del då. Jag fick även lova att starta ett sparande på 5000 per månad.
    Samma kontaktperson brukar ju vara bra. Förutom det har ni ju ett större lån än oss och att starta ett sparande på 5000:- kan ju spela en del roll. Men ett påslag på 1,8 borde jag ändå fått tycker jag...

    Grattis till bra ränta iaf och tack för att du delade med dig.
Svar på tråden Bolåneränta