• Anonym (Kaffedraken)

    Sa upp kontakten med föräldrarna idag

    Hejsan. Jag är en 25-årig kille och idag har jag säga upp kontakten med mina föräldrar för en obestämd tid framöver. Vill höra lite vad ni tycker i frågan.
    Anledningen är rätt enkel: De lämnar mig inte ifred.

    Mina föräldrar ringer mig ungefär en gång per dag, ibland mer. Svarar jag inte så ringer dom en gång till direkt efteråt. Och det är aldrig något viktigt heller utan de ringer för att "kolla läget" och prata om vad som hänt sen sist. Ibland ringer dom bara för att berätta att dom "varit i stugan idag" eller liknande.
    De bryr sig inte om det är under arbetstid eller inte, trots att dom vet att jag ofta sitter upptagen i telefon, möten osv.
    Ni kanske tror att det inte är så illa att ägna 10min om dagen åt sina föräldrar. Men till slut tär det på en.

    De försöker alltid få mig att åka hem. Typ varje helg. För mig är detta mycket omständigt pga transporten. Så det blir inte värt besväret över bara helger. Brukade åka på längre ledigheter men jag försöker undvika det nu. I julas hade till och med mamma planerat vilka dagar jag "skulle" ta ledigt, så jag kunde vara så länge som möjligt hos dem. Därför har jag nu tagit jobbpassen runt jul och nyår för att få en ursäkt. I somras under semestern så hade jag bara 1 överlappande semestervecka med dem och när de fick reda på att jag skulle åka utomlands den veckan så blev dom bokstavligen förbannade på mig.
    Ett annat problem är också mina syskon (som bor mycket längre från föräldrarna än mig) åker hem mycket oftare. Därför ser det ännu sämre ut när inte jag gör det.

    Sen bjuder de in sig själva till mig med jämna mellanrum. Brukar låta såhär:
    -Hej vi är ändå i stan, så vi kommer förbi och hälsar på om några timmar.
    -Hej jag ska ner till X på möte, så jag tänkte sova hos dig den natten.
    Och jag klarar verkligen inte av sånt.

    Det är främst mamma som håller på, men pappa säger aldrig emot henne och blir arg på mig för att hon blir ledsen.
    För mig är det inte normalt beteende. Har inget behov av kontakt med dom mer än 1-2 gånger/månaden max.
    Jag satsar mycket på karriären nu. Jobbar väldigt mycket och har inte mycket tid över till annat än jobb. Därför vill jag kunna slappna av när jag kan. Dessutom trivs jag bäst när jag är ensam. Då kan jag jobba utan att bli störd.

    Har pratat med dem om allt detta oräkneliga gånger. Då försöker jag vara rak och seriös och förklara hur det påverkar mig negativt. Då blir jag anklagad för att jag isolerar mig och sen slutar det alltid med att pappa blir arg och mamma blir ledsen. Sen dröjer det nån vecka innan telefonen börjar ringa igen. Då verkar de glömt diskussionen vi hade.

    Tycker ni jag gör rätt?
    Vissa av er kanske tycker att jag borde vara tacksam för att ha föräldrar som bryr sig så. Men då borde de väl också respektera mig?

  • Svar på tråden Sa upp kontakten med föräldrarna idag
  • Anonym (Kaffedraken)

    Förhoppningsvis kan det bli en ögonöppnare för dem. Tyvärr finns det föräldrar som enbart lever genom sina vuxna barn istället för att inse att de är vuxna människor som också har ett eget liv och en egen integritet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    BTW, har också brutit med mina föräldrar de höll också på så även fast det fanns större/fler anledningar till att jag bröt. Det är ca 1,5 år sedan nu, även om jag kände mig elak då så väger det upp att känna sig som en egen individ och slippa ångesten inför varje påtvingat besök och varje påtvingat telefonsamtal (för jag fick minsann veta vilket ego jag var som inte kunde prata på arbetstid med min adoptivmamma om absolut ingenting alls).

  • Anonym (Kaffedraken)
    Litet My skrev 2014-10-29 17:45:43 följande:

    BTW, har också brutit med mina föräldrar de höll också på så även fast det fanns större/fler anledningar till att jag bröt. Det är ca 1,5 år sedan nu, även om jag kände mig elak då så väger det upp att känna sig som en egen individ och slippa ångesten inför varje påtvingat besök och varje påtvingat telefonsamtal (för jag fick minsann veta vilket ego jag var som inte kunde prata på arbetstid med min adoptivmamma om absolut ingenting alls).


    Känner igen det där. Börjar redan känna friheten
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, tyvärr orsakar det betendet mer stress än vad man anade när det pågick. Åtminstone var det så för mig.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Litet My skrev 2014-10-29 18:30:46 följande:

    Ja, tyvärr orsakar det betendet mer stress än vad man anade när det pågick. Åtminstone var det så för mig.


    Har du haft nån kontakt överhuvudtaget sen dess? Kanske typ högtider och sånt
  • Anonym (Kaffedraken)

    TS: Knappt någon. Min mamma har dock försökt nästla sig in på olika ganska fula sätt till sist. Var tvungen att vara mer tydlig/elak än jag ville. De skickar dock oftast nån present till barnbarnen men mer är det inte. Tyvärr är de båda helt socialt inkompetenta vad det gäller tex svärföräldrarna så att bara bjuda in dem på barnens kalas, jul och så fungerar inte. Trots att jag önskar vi kunde haft en åtminstone ytlig kontakt och att de kunnat fungera som normala morföräldrar till barnbarnen så går inte det pga hur de beter sig så barnen blir ledsna eller ska dra in dem i varför jag brutit. Till sist fanns ingen annan väg än att bryta rakt av.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad svarar du när dom säger att dom kommer förbi o hälsar på, eller att dom ska sova över? Går du med på det?

    Och när dom ringer dig på jobbet. Svarar du då o pratar med dom?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Anonym(hm): Nu var det som sagt längesedan (1,5 år sedan vi sågs) men jag sa nej innan, problemet var att det aldrig godtogs utan snarare blev ett krav från deras sida än en förfrågan. Samma med att svara i telefonen från jobbet vilket jag ofta kunde då bara för att kolla om det var något viktigt men när mamma i synnerhet inte accepterade det utan snarare maniskt fortsatte babbla fortare och fortare för att förhindra att samtalet inte tog slut så slutade jag svara. Kunde på min höjd skicka nåt sms "jobbar, vad ville du?" För att sedan få lägga undan telefonen då det kom 5 samtal minst i tät följd därefter. Nu fick jag tyvärr såra på djupet med sanningen men visst har de och i synnerhet mamma fortsatt ringa och smsa om skitsaker, skickat kort och hållt på men har inte svarat. Dock handlade det i mitt fall om väldigt mycket annat i deras föräldraskap än att höra av sig konstant som gjorde att jag valt att distansera mig helt. Hur går det för dig nu? Och vad sa du när du bröt? Accepterade dina föräldrar det?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hm) skrev 2014-10-31 00:52:13 följande:

    Vad svarar du när dom säger att dom kommer förbi o hälsar på, eller att dom ska sova över? Går du med på det?

    Och när dom ringer dig på jobbet. Svarar du då o pratar med dom?


    Ibland har jag gått med på det. Andra gånger har jag sagt att jag inte är hemma fast jag är det. 

    Hurvida jag svarat på jobbet brukade bero på vad jag gjorde för stunden. Men dom sista gångerna har jag skitit i det helt. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Litet My skrev 2014-10-31 01:04:49 följande:

    Anonym(hm): Nu var det som sagt längesedan (1,5 år sedan vi sågs) men jag sa nej innan, problemet var att det aldrig godtogs utan snarare blev ett krav från deras sida än en förfrågan. Samma med att svara i telefonen från jobbet vilket jag ofta kunde då bara för att kolla om det var något viktigt men när mamma i synnerhet inte accepterade det utan snarare maniskt fortsatte babbla fortare och fortare för att förhindra att samtalet inte tog slut så slutade jag svara. Kunde på min höjd skicka nåt sms "jobbar, vad ville du?" För att sedan få lägga undan telefonen då det kom 5 samtal minst i tät följd därefter. Nu fick jag tyvärr såra på djupet med sanningen men visst har de och i synnerhet mamma fortsatt ringa och smsa om skitsaker, skickat kort och hållt på men har inte svarat. Dock handlade det i mitt fall om väldigt mycket annat i deras föräldraskap än att höra av sig konstant som gjorde att jag valt att distansera mig helt. Hur går det för dig nu? Och vad sa du när du bröt? Accepterade dina föräldrar det?


    Tycker inte detta är jämförbart. Lilla My har i andra trådar spytt galla över sina adoptivföräldrar. Kan vara skador av att vara adopterad eller från tidig barndom som är orsaken till att hon gör så.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (op) skrev 2014-10-31 18:26:20 följande:

    Ibland har jag gått med på det. Andra gånger har jag sagt att jag inte är hemma fast jag är det. Hurvida jag svarat på jobbet brukade bero på vad jag gjorde för stunden. Men dom sista gångerna har jag skitit i det helt. 


    Jag förstår. Av det du skrivit tycker jag du gör helt rätt i att bryta med dom, eftersom du faktiskt försökt prata med dom massa gånger o det ändå inget hjälper. Sunt av dig. Eftersom allt ändå vänds mot dig när ni pratar så går det ju inte.

    Dom behöver nog lära sig att det är du som styr din skuta, inte dom. Men även om dom inte förstår nåt, så behöver dom lära sig ATT det är så.

    Kan bara önska dig lycka till på färden, håll ut tills du ser nån ändring. Vad syskonen gör får stå för dom, huvudsaken att du blir nöjd iaf.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Anonym(läs): Pinsam du är!!! TS får i övrigt gärna läsa man trådar de är garanterat sökbara. Vad har adoption med saken att göra? Bitter much?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min mor var så, och henne sade jag upp kontakten med. Det var iofs en hel del mer, men även det. Ibland ringde hon från affären och sa, nu är jag i affären och ska ha handla.
    Jaha, vad har jag med det att göra? Det är inte så att hon ville veta om jag kanske behövde något som hon kunde köpa och lämpa av, då jag bodde 40 mil ifrån henne. Man blev lite trött ibland.

Svar på tråden Sa upp kontakten med föräldrarna idag