• Anonym (IT)

    Någon som är bra på IT?

    Jag har råkat radera några brev men som tur var hittade jag dem nu i en fil på datorn. Problemet är att det är väldigt konstiga tecken i mailen, förutom själva texten finns det olika saker, som t.ex. "<br" och annat så det är jobbigt att läsa. Vad betyder alla dessa saker??

    Sedan har jag också vissa mail där det inte går att läsa något alls, det finns inga tecken som de som jag beskrev ovan men det är bara bokstäver och siffror. Alltså inte som text utan som en kod eller jag vet inte hur jag ska beskriva det. Finns det någon möjlighet att "konvertera" dessa koder så de går att läsa som en text?

  • Svar på tråden Någon som är bra på IT?
  • Anonym (Qwe)

    Filen visas med HTML kommandon
    = line breaker (byt rad)

  • Anonym (IT)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-10-29 22:10:01 följande:

    Filen visas med HTML kommandon
    = line breaker (byt rad)


    Kan man hitta någonstans alla kommandon? Så jag ser vad allt betyder...
  • Mr Obvious

    Du har tydligen öppnat filen med ett annat program än ditt vanliga mail-program.

    Gör en kopia på filen du hittade innan du gör något mer.

    Vad heter filen du hittade?
    Vilket program använde du för att titta i filen?
    Vilket program använder du normalt för att läsa email?
    Har du försökt öppna filen med ditt vanliga mail-program?

  • Ellie
    Anonym (IT) skrev 2014-10-29 22:12:00 följande:
    Kan man hitta någonstans alla kommandon? Så jag ser vad allt betyder...
    Testa att googla fram något redskap för att konvertera texten. Prova tex denna:
    templates.mailchimp.com/resources/html-to-text/
    Vill du veta vad de betyder så går det också att googla fram listor, som:
    www.bios.niu.edu/johns/bioinform/htmlcom.html

    Din andra text med bara siffror och bokstäver, kan det vara HEX?
  • sportpappa

    Här kan du hitta de flesta html-taggar:
    www.w3schools.com/tags/
    Enklast så öppnar du HTML i en webbläsare. Den kan läsa HTML och visa hur texten är tänkt att se ut.

    När det bara är bokstäver och siffror så kan det vara binärdata kodad i base64. Det går att avkoda exempelvis här: www.base64decode.org/

    Eventuellt måste du ta bort headers och footers för att något av ovanstående ska fungera.

  • Ellie
    sportpappa skrev 2014-10-29 22:22:21 följande:
    Här kan du hitta de flesta html-taggar:
    www.w3schools.com/tags/
    Enklast så öppnar du HTML i en webbläsare. Den kan läsa HTML och visa hur texten är tänkt att se ut.

    När det bara är bokstäver och siffror så kan det vara binärdata kodad i base64. Det går att avkoda exempelvis här: www.base64decode.org/

    Eventuellt måste du ta bort headers och footers för att något av ovanstående ska fungera.
    Haha, det var base64 jag menade när jag skrev HEX... dags att gå och lägga sig :)
  • Anonym (IT)
    Mr Obvious skrev 2014-10-29 22:17:56 följande:

    Du har tydligen öppnat filen med ett annat program än ditt vanliga mail-program.

    Gör en kopia på filen du hittade innan du gör något mer.

    Vad heter filen du hittade?
    Vilket program använde du för att titta i filen?
    Vilket program använder du normalt för att läsa email?
    Har du försökt öppna filen med ditt vanliga mail-program?


    Det är mailfilen med allt som fanns i inkorgen. Jag använde wordpad för att öppna den.
    Normalt använde jag thunderbird men nu använder jag en ny dator och har tagit bort thunderbird. Det är det som är problemet, jag vet inte hur jag ska öppna dem med ett mailprogram. Alltså nu har jag thunderbird installerat på en ny dator men jag kan inte få tillbaka alla meddelanden.
  • sportpappa
    Anonym (IT) skrev 2014-10-31 10:40:05 följande:
    Det är mailfilen med allt som fanns i inkorgen. Jag använde wordpad för att öppna den.
    Normalt använde jag thunderbird men nu använder jag en ny dator och har tagit bort thunderbird. Det är det som är problemet, jag vet inte hur jag ska öppna dem med ett mailprogram. Alltså nu har jag thunderbird installerat på en ny dator men jag kan inte få tillbaka alla meddelanden.
    Har du provat att öppna filen i Thunderbird?
  • Anonym (IT)
    sportpappa skrev 2014-10-31 12:40:57 följande:
    Har du provat att öppna filen i Thunderbird?
    Förut gick den att öppna där, på den gamla datorn. Provade nu att installera thunderbird på den nya och öppna den där istället men jag har ingen aning hur man gör...
  • Mr Obvious

    Se till att ha backup på alla filer innan du fortsätter.

    I Thunderbird, gå till Verktyg -> Kontoinställningar ->  Serverinställningarr

    Längst ner finns "Lokal katalog".

    Nu kan du antingen kopiera dina mail-filer till den katalogen, eller ändra katalogen till det ställe där mail-filerna finns. Tyvärr ser du då inte längre nya mail som kommit till det kontot. Vill du bara titta på famla mail kanske det är enklast att skapa ett nytt konto för det, och sedan kopera mail-filerna till "Lokal Katalog" för det kontot.

Svar på tråden Någon som är bra på IT?