• Äldre 30 Oct 07:19
    3951 visningar
    21 svar
    21
    3951

    Vilsen i livet och äktenskapet. Hur tänker man? Vad gör man?

    Är gift sedan 11 år tillbaka och har två barn, 5 och 9 år gamla.
    Det senaste året har jag känt att äktenskapet och det liv vi lever idag kanske inte är det som gör mig lycklig. Jag kan heller inte sätta fingret på någon viss anledning, utan det känns som att det finns flera. Jag saknar någon att göra roliga saker med, uppleva nya saker. Vi har renoverat sönder vårt äktenskap känns det som. Vi har under tiden renoverat två hus. Det känns som att vi har en bra yta men inget innehåll. Jag tvivlar på om vi har något annat gemensamt än renoveringar och barnen. Vi har svårt att prata om vardagliga saker eller djupa saker. Allt handlar om vilka taklister som ska köpas, vilken färg på tapeterna vi ska välja osv. 

    Jag är social och gillar att komma ut och träffa nya människor medan han hellre sitter hemma och gör ingenting. Jag försöker att vi ska göra saker tillsammans men det finns alltid ursäkter och undanflykter. Vill ju heller inte tvinga honom att åka bort med mig en helg tex. 
    Jag saknar att känna mig omtyckt, älskad och vacker. Eller att i alla fall få frågan hur min dag varit när man kommer hem från jobbet. 

    När jag försöker ta upp detta med honom anser han bara att jag är bortskämd då vi har "allt". Vi har hus, två fina barn, fasta jobb. Han tycker att jag ser för mycket till mina vänner som är singlar och bara vill ha det som dem.
    Sanningen är ju den att jag helst av allt vill få det att 
    fungera med min man.

    Jag antar att jag/vi inte kan vara de enda med dessa tankar och känslor?
    Finns andra här som upplever samma sak? Eller gått igenom det och vill berätta hur det gick för er?
    För jag är helt vilsen och vet inte hur jag ska komma vidare...

  • Svar på tråden Vilsen i livet och äktenskapet. Hur tänker man? Vad gör man?
  • Anonym (Åsikt­)
    Äldre 30 Oct 08:57
    #1

    Jag föreslår att du skickar ditt brev till din man så får han fundera på det du har skrivit.

  • Äldre 30 Oct 13:14
    #2

    Brev är ett bra förslag. Men hur som helst så står han nog fast vid sin åsikt - vi har inga problem. Och är det problem så finns de hos mig och min uppfattning om det.

  • Äldre 30 Oct 13:25
    #3

    Det låter inget vidare. Så ska du inte behöva ha det. Det värsta är kanske att han inte ens erkänner det som problem och bagatelliserar hur du känner. Jag tycker du ska kräva förändring.


    Kan du kanske lägga fram att ni lägger all renovering på is i en månad och inte ens får prata om det under den tiden? Så får han se vad som blir kvar då.

  • travel­er
    Äldre 30 Oct 13:30
    #4

    Hej TS

    Det lät inte så roligt. Kanske ska du bryta ner frågan i mindre delar. Precis som flera var inne på här kanske en renoveringsfri månad, m.m. Eller varför inte planera en semester tillsammans. Ta med barnen också om han inte går med på att bara ni två åker. Jag tror det gör gott för själen och kroppen.

    Gör inte slut än. Det tycker jag inte.

  • Äldre 30 Oct 15:54
    #5

    Jag tror inte alls han förstår allvaret i dina funderingar. Skriv ner dina funderingar på ett papper, det är lättare att ha det att utgå ifrån om ni ska prata, tala om att det är så här du upplever situation och du behöver en förändring. Om han respekterar dig borde han förstå att ni kan ha olika uppfattningar om samma upplevelser. 

    Innerst inne vill han förmodligen precis samma som du.

    Kanske har era klockor kommit i otakt, men det är inget som man löser med en kvick-fix, det krävs jobb och för att jobba på det måste BÅDA parter vara medvetna om problemet.

    Lycka till.

  • Anonym (Samma här)
    Äldre 1 Nov 19:26
    #6

    Det kunde likväl varit mitt äktenskap du skrev om

    Jag har idag tagit beslutet att lämna, tanken känns inte ens skrämmande längre. Bara tung, men trygg.

  • Anonym (skils­mässa)
    Äldre 1 Nov 19:29
    #7

    Låter som mitt äktenskap. Fast istället för renovering har vi jobbat sönder det och satsat mer på våra karriärer än äktenskapet. Ja, vi ska skiljas..

  • Anonym (Samma här)
    Äldre 2 Nov 08:27
    #8

    Vi har även försökt med Familjeterapi. Han försöker verkligen, men mina känslor har för länge sedan svalnat...

  • travel­er
    Äldre 2 Nov 09:53
    #9
    Anonym (Samma här) skrev 2014-11-02 08:27:19 följande:

    Vi har även försökt med Familjeterapi. Han försöker verkligen, men mina känslor har för länge sedan svalnat...



    då finns det väl inte mycket annat att göra än gå skilda vägar.
  • Äldre 2 Nov 10:32
    #10

    Jag och min man hade en sån kris för ett tag sen. Det kändes som vi bara var två kompisar som bodde ihop, själva kärleksrelationen mellan två vuxna var som bortblåst. Vi gjorde så att vi satte oss ner och skrev upp det vi ville förändra. Med bådas intressen i åtanke.
    Det vi bl.a. kom fram till var;

    -barnvakt oftare så vi kan umgås som kärlekspar
    -en dag i veckan för helt egna aktiviteter (vänner, träna etc)
    -en helg i månaden där hela familjen gör något extra kul, tex nöjesfält, ut och tälta etc.

    Men den viktigaste punkten vi kom fram till är att vi ska flytta! Flytta till ett hus som inte kräver lika mycket tid och som ligger mer centralt.

    Ibland behöver man göra stora förändringar och det behöver nödvändigtvis inte betyda skilsmässa!

Svar på tråden Vilsen i livet och äktenskapet. Hur tänker man? Vad gör man?