• hammarhajen

    Ni som anser att barn självklart ska få vara med på alla restauranger, bröllop osv

    Läser tråd efter tråd där en del föräldrar förfasar sig över barnfria bröllop, barnförbud på restauranger osv. Samhället är hårt och fientligt och diskriminerande och jag vet inte vad.

    Men aldrig diskuteras situationer som är tvärt om. Där det finns övre åldersgränser, där bara barn under en viss ålder är välkomna. 

    Om alla självklart ska få vara överallt på alla restauranger, då ska ju också 12-åringar få leka i bollhavet på McDonalds.Ska barn självklart få följa sina föräldrar på bröllop, då ska föräldrar självklart få följa sin 8-åring på barnkalas och kunna förvänta sig fika, tårta och hamburgare precis som barnen. Parklekens personal ska välkomna 17-åringarna med skateboard och cigaretter lika mycket som 3-åringarna och är 17-åringarna där först ska det vara helt OK att använda sandlådan som rökruta och köra slalom mellan gungorna med skatebrädan. Eller?

    Finns ju massor med både privata och allmänna platser och situationer som är reserverade för barn, där inte tonåringar och vuxna är välkomna, ibland inte ens "stora" barn. Och så är det ju för att skapa platser och situationer som är hanterbara, trygga för alla och där aktiviteten kan anpassas så att den passar alla. Inget konstigt alls. Varför är det så så konstigt när man skapar platser och situationer som är reserverade för vuxna?

    Om det finns babycaféer, där man inte är välkommen utan baby, så kan det väl också finnas barnfria caféer? 

    Om det finns lekland, bollhav, hoppborgar och lekplatser där bara barn 3-10 får vara, då kan det väl inte vara så konstigt om bara barn 10+ är välkomna på vissa finkrogar?

    Bjuder man till barnkalas och bara ordnar fika, utrymme och mat åt 8-9 åringarna och förväntar sig att föräldrarna bara lämnar och hämtar, då kan man väl bjuda bara föräldrarna på vuxenbröllop helgen efter?

  • Svar på tråden Ni som anser att barn självklart ska få vara med på alla restauranger, bröllop osv
  • Lena

    När det gäller privata tillställningar är det bara de inbjudna som får komma.

    När det gäller saker som inte har fysiska hinder (tex bollhav) tycker jag att uppförandet inte åldern spelar roll. En 17åring får gärna leka i sandlådan men rökning är förbjuden oavsett ålder.

  • Anonym (håller med)

    Jag har ställt samma fråga i de trådar som handlar om ämnet men får aldrig några svar. Inte heller vill någon svara på varför det är ok med barnrabatter på resor och annat om nu barn alltid ska behandlas lika som vuxna. Diskriminering är tydligen helt ok så fort barnfamiljerna gynnas.

  • Anonym (håller med)

    Inte heller klagar någon på seniorlägenheter trots att de utesluter alla som är yngre än 55. Det är bara när det gäller barn som det är så jäkla känsligt.

  • hammarhajen
    Lena skrev 2014-10-30 07:50:02 följande:

    När det gäller privata tillställningar är det bara de inbjudna som får komma.

    När det gäller saker som inte har fysiska hinder (tex bollhav) tycker jag att uppförandet inte åldern spelar roll. En 17åring får gärna leka i sandlådan men rökning är förbjuden oavsett ålder.


    Så då borde ALLA allmänna platser och alla platser som är tillgängliga för den som betalar vara utan åldersgräns, både övre och nedre?
  • hammarhajen
    Anonym (håller med) skrev 2014-10-30 07:53:19 följande:

    Jag har ställt samma fråga i de trådar som handlar om ämnet men får aldrig några svar. Inte heller vill någon svara på varför det är ok med barnrabatter på resor och annat om nu barn alltid ska behandlas lika som vuxna. Diskriminering är tydligen helt ok så fort barnfamiljerna gynnas.


    Ändå är det ju många föräldrar som välkomnar barnfria caféer och bröllop. När man äntligen går ut och fikar med en vän eller går på fest kan det vara skönt att slippa barnskrik. Och många som varken blir arga eller glada utan bara helt enkelt väljer fest och fik och restaurang efter tillfälle utan att göra en sak av det. 

    Jag är bara nyfiken till hur barnfria-bröllop-motståndare tänker kring kalas utan vuxna, eller anti-barnfria-restauranger resonerar kring babycafé och lekhörnor på båtar och liknande.
  • Lena
    hammarhajen skrev 2014-10-30 08:03:21 följande:
    Så då borde ALLA allmänna platser och alla platser som är tillgängliga för den som betalar vara utan åldersgräns, både övre och nedre?
    Jag tycker att alla allmänna platser bör vara tillgängliga för alla som sköter sig.

    För kommersiella platser har man rätt att utesluta personer p g a ålder förutsatt man har faktiska skäl och inte bara fördomar. Sen ska åldersgränser vara tydliga tex på hemsidan, utsidan av dörren och vid bokning. Du ska inte behöva vända i dörren när du har bokat bord, det blir dåligt för alla inblandade.

    För privata platser har man rätt att utesluta vem som helst
  • hammarhajen
    Lena skrev 2014-10-30 10:14:30 följande:
    Jag tycker att alla allmänna platser bör vara tillgängliga för alla som sköter sig.

    För kommersiella platser har man rätt att utesluta personer p g a ålder förutsatt man har faktiska skäl och inte bara fördomar. Sen ska åldersgränser vara tydliga tex på hemsidan, utsidan av dörren och vid bokning. Du ska inte behöva vända i dörren när du har bokat bord, det blir dåligt för alla inblandade.

    För privata platser har man rätt att utesluta vem som helst
    Då tolkar jag dig som att det är helt OK med barnfria restauranger och caféer. För att INGEN bebis går att styra helt skrikmässigt och för att barn generellt är mer impulsstyrda och har svårare att sitta still än vuxna. Det är ingen fördom utan fakta om hur kropp och hjärna utvecklas.
  • Lena
    hammarhajen skrev 2014-10-31 06:02:28 följande:
    Då tolkar jag dig som att det är helt OK med barnfria restauranger och caféer. För att INGEN bebis går att styra helt skrikmässigt och för att barn generellt är mer impulsstyrda och har svårare att sitta still än vuxna. Det är ingen fördom utan fakta om hur kropp och hjärna utvecklas.
    Det är helt okej om de även avvisar fulla människor då de har samma typ av kontroll som barn.
  • Anonym (håller med)
    hammarhajen skrev 2014-10-31 06:02:28 följande:

    Då tolkar jag dig som att det är helt OK med barnfria restauranger och caféer. För att INGEN bebis går att styra helt skrikmässigt och för att barn generellt är mer impulsstyrda och har svårare att sitta still än vuxna. Det är ingen fördom utan fakta om hur kropp och hjärna utvecklas.


    Nu kommer du säkert att bli jämförd med rasister, det brukar man bli på FL om man har mage att påpeka att barn beter sig annorlunda än vuxna.
  • Anonym (nope)
    Lena skrev 2014-10-30 07:50:02 följande:

    När det gäller privata tillställningar är det bara de inbjudna som får komma.

    När det gäller saker som inte har fysiska hinder (tex bollhav) tycker jag att uppförandet inte åldern spelar roll. En 17åring får gärna leka i sandlådan men rökning är förbjuden oavsett ålder.


    Varför försöker du påstå att rökning är förbjuden? Det är galet fel.

    Ts du har en bra poäng!
  • Butterscotch
    Lena skrev 2014-10-30 10:14:30 följande:
    Jag tycker att alla allmänna platser bör vara tillgängliga för alla som sköter sig.

    För kommersiella platser har man rätt att utesluta personer p g a ålder förutsatt man har faktiska skäl och inte bara fördomar. Sen ska åldersgränser vara tydliga tex på hemsidan, utsidan av dörren och vid bokning. Du ska inte behöva vända i dörren när du har bokat bord, det blir dåligt för alla inblandade.

    För privata platser har man rätt att utesluta vem som helst
    Jag håller med. 

    Det är fel att i allmänhet förbjuda barn att vara på t ex restaurang, däremot kan det finnas regler kring hur man får uppföra sig på restaurangen. Den som inte följer reglerna får vackert gå hem, må det vara en förälder med ett skrikande barn eller en gubbe som blivit lite för full och högljudd.
  • Lavish

    Jag har inget problem med enstaka barnfria platser. En näringsidkare ska ha rätt att avgöra vilka kunder de vill betjäna.

    Däremot tycker jag det är lite korkat att inte låta barn gå på restaurang eller bröllop. för det är ju så man lär ungarna hur de ska bete sig. Har de aldrig fått gå på sånt tills de blir stora har man inte heller fått någon chans att hyfsa till den i sådana sammanhang.

    Sen tycker jag att det känns lite sorgligt att barn inte ska få delta i livets stora högtider som egentligen angår alla. Det är väldigt exkluderande. 

Svar på tråden Ni som anser att barn självklart ska få vara med på alla restauranger, bröllop osv