• Äldre 30 Oct 07:25
    4422 visningar
    10 svar
    10
    4422

    Ni som tar blodförtunnande dagligen efter stroke och liknande!!! Förkortas livslängden av blodförtunnande?

    Jag fick höra igår kväll att livslängden förkortas om man tar blodförtunnande. Någon som tar detta och kan berätta om detta påstående stämmer? Min mamma har haft två stycken stroke kort efter varandra och äter nu blodförtunnande dagligen och kommer förmodligen göra detta i resten av sitt liv. Tar njure och lever skada? Är det därför livslängden förkortas? Eller är det endast en risk? Risk eller fakta?

    Snälla ni som tar blodförtunnande... hör av er!!!!

  • Svar på tråden Ni som tar blodförtunnande dagligen efter stroke och liknande!!! Förkortas livslängden av blodförtunnande?
  • Anonym (störr­e)
    Äldre 30 Oct 07:35
    #1

    Se på det såhär: även om nu blodförtunnande skulle förkorta livet så är det väl en betydligt större risk att en ny stroke skulle ta livet av henne utan blodförtunnande?

  • Äldre 30 Oct 07:42
    #2
    Anonym (större) skrev 2014-10-30 07:35:47 följande:

    Se på det såhär: även om nu blodförtunnande skulle förkorta livet så är det väl en betydligt större risk att en ny stroke skulle ta livet av henne utan blodförtunnande?


    Jo absolut.. men vill veta om det verkligen förkortat livslängden =/
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 30 Oct 07:45
    #3
    +1

    Jag har det inte men kan svara ändå. När det gäller waran så är det som så att enstaka människor som står på det får allvarliga blödningar som kan leda till döden. Detta drar ned MEDELLIVSLÄNGDEN för alla som använder det. Dock kommer de allra flesta människor som använder waran inte att dö i förtid. När det gäller andra blodförtunnande så är risken för blödningar inte lika stor och därför påverkas inte medellivslängden lika mycket, men en viss risk finns alltid.

    Sen är det ju så att om man är en av de personer som bör äta waran (eller andra blodförtunnande) så är det ju för att man annars löper risk att få en propp. Risken att dö utan behandling är alltid större än med behandling för dessa personer.

  • Äldre 30 Oct 07:57
    #4
    Mascaraklumpar skrev 2014-10-30 07:45:55 följande:

    Jag har det inte men kan svara ändå. När det gäller waran så är det som så att enstaka människor som står på det får allvarliga blödningar som kan leda till döden. Detta drar ned MEDELLIVSLÄNGDEN för alla som använder det. Dock kommer de allra flesta människor som använder waran inte att dö i förtid. När det gäller andra blodförtunnande så är risken för blödningar inte lika stor och därför påverkas inte medellivslängden lika mycket, men en viss risk finns alltid.

    Sen är det ju så att om man är en av de personer som bör äta waran (eller andra blodförtunnande) så är det ju för att man annars löper risk att få en propp. Risken att dö utan behandling är alltid större än med behandling för dessa personer.


    Tack för ditt svar! Hon äter klopidogrel, tror hon fick waran tidigare men att detta byttes ut. Har hört de som vägrar ta blodförtunnande resten av sitt liv och istället tar trombyl 1 gång per dag.. Är det något du känner till?
  • Äldre 30 Oct 08:31
    #5

    Trombyl är också blodförtunnande. Min morfar åt f.ö. Blodförtunnande länge länge och han blev 90 och dog av helt andra orsaker.

  • Äldre 30 Oct 15:16
    #6
    Momalicious skrev 2014-10-30 08:31:21 följande:

    Trombyl är också blodförtunnande. Min morfar åt f.ö. Blodförtunnande länge länge och han blev 90 och dog av helt andra orsaker.


    Vad skönt att höra.... hur gammal var han när han började ta blodförtunnande? Min mamma var 47..
  • Äldre 30 Oct 16:21
    #7

    Jag vet inte, runt 50 kanske.

  • Äldre 30 Oct 16:22
    #8

    Eller 60.

  • Äldre 30 Oct 19:44
    #9

    Om blodförtunnande är insatt av rätt anledning så ökar det medellivslängden på gruppen av människor som använder det. Enstaka individer kan dock dö i förtid pga biverkningar.

Svar på tråden Ni som tar blodförtunnande dagligen efter stroke och liknande!!! Förkortas livslängden av blodförtunnande?