• LeiaBus2010

    Endometrios & myomer-frågor-svar-mötesplats

    Tanken är att vi med endometrios och myomer kan mötas här och diskutera allt som rör detta.

    Jag själv fick reda på att jag hade endometrios för 6 månader sedan. Jag har varit på extrakontroll för 2 månader sedan och gjorde då ett Vaginalt ultraljud och fick då reda på att jag har myomer på livmodern.


    För att minska smärtor och blödningar så har jag både p-stav och  p-.spruta. Är det någon mer som har det såhär? 


    Jag ska på röntgen den 20 November för att se hur myomerna ser ut och hur mkt det är. Har jag otur så kan dom då ta hela livmodern. Har jag tur så försvinner dom av sig självt. 

    Fler med erfarenheter? Hur vanligt är det att dom försvinner egentligen? 


    Hur vanligt är det att dom tar livmodern? 


    Jag har två barn 2 och 4 år, men skulle gärna vilja ha en tredje, så lite orolig är man allt. 


    Leia 2010-09-19
  • Svar på tråden Endometrios & myomer-frågor-svar-mötesplats
  • Anonym (myom)

    Har myom men har just nu inga besvär. Hade väldigt ont under grav och ska på ul för att se hur det ser ut snart. Har en stor bula på magen fortf så det är väl risk att det blir op. Hurdan är smärtan?

  • LeiaBus2010
    Anonym (myom) skrev 2014-10-30 11:27:11 följande:

    Har myom men har just nu inga besvär. Hade väldigt ont under grav och ska på ul för att se hur det ser ut snart. Har en stor bula på magen fortf så det är väl risk att det blir op. Hurdan är smärtan?


    Jag fick besvären efter grav. Och det är 2 årsedan jag fick barn sist. Det har liksom inte lagt sig utan bara ökat och ibland är det jättebra, men just nu för jag dagbok och skriver upp när jag har "värk" och jag har ont (Som mensvärk, ibland hugg och ilningar) Varannan dag, nästan varje... Rynkar på näsan Då har jag p-sprutan som medicin mot värken. Min p.stav är mitt preventivmedel... krångligt, men du förstår nog
    Leia 2010-09-19
  • Anonym (myom)

    Det du beskriver låter mer som endo än myom iallafall har jag alltid fått höra att behandling för myom är antingen op eller hormonhämmande.

  • LeiaBus2010
    Anonym (myom) skrev 2014-10-30 12:19:33 följande:

    Det du beskriver låter mer som endo än myom iallafall har jag alltid fått höra att behandling för myom är antingen op eller hormonhämmande.


    Jo jag vet  det, jag har ju endometrios. ,men dom upptäckte myomerna via ultraljud... Rynkar på näsan Ska röntgas den 20 Nov för att se om dom måste avlägsnas eller ej.
    Leia 2010-09-19
  • Anonym (myom)

    Det jag menar är att dina besvär är endo och myom tar man bort bara om de orsakar mkt problem och smärta. Att hela livmodern tas bort tror jag händer i extrema fall.

  • Anonym (myom)

    Jag har en bula stor som en apelsin under naveln pga myom o min läkare har sagt att det är upp till mig att välja op eller inte op eftersom det är ofarligt att ha myom bara jävulskt smärtsamt ibland.

  • MeAngeleyes

    Jag har myom.

    Upptäcktes innan min första graviditet som slutade med akutsnitt, det största myomet mätte då ca 15 cm så väldigt stort!

    På ÅB hade det krympt rejält, runt 7 cm var det då och vid ytterligare kontroller ett år efter så syntes det överhuvudtaget inte.

    Nu under min andra graviditet så håller det sig osynligt (betyder dock inte att det inte finns men kan vara så) och jag har inte alls känt av det på samma sätt den här gången!

    Det enda jag känt av dom innan är extrem mensvärk men har fått riktigt starka smärtstillande att ta som funkar. Utan dom så var det sjukskrivning en gång i mån pga svimningar, kräkningar och sängläge!

    MEN det blev faktiskt bättre efter första graviditeten så jag hoppas det håller i sig nu med!

    Mina ville dom inte ta bort innan jag fått dom barn jag ville pga risken för infertilitet efteråt! Finns massa olika vägar att ta bort myom där man inte behöver opereras!

  • LeiaBus2010
    MeAngeleyes skrev 2014-10-31 08:42:27 följande:

    Jag har myom.

    Upptäcktes innan min första graviditet som slutade med akutsnitt, det största myomet mätte då ca 15 cm så väldigt stort!

    På ÅB hade det krympt rejält, runt 7 cm var det då och vid ytterligare kontroller ett år efter så syntes det överhuvudtaget inte.

    Nu under min andra graviditet så håller det sig osynligt (betyder dock inte att det inte finns men kan vara så) och jag har inte alls känt av det på samma sätt den här gången!

    Det enda jag känt av dom innan är extrem mensvärk men har fått riktigt starka smärtstillande att ta som funkar. Utan dom så var det sjukskrivning en gång i mån pga svimningar, kräkningar och sängläge!

    MEN det blev faktiskt bättre efter första graviditeten så jag hoppas det håller i sig nu med!

    Mina ville dom inte ta bort innan jag fått dom barn jag ville pga risken för infertilitet efteråt! Finns massa olika vägar att ta bort myom där man inte behöver opereras!


    Skönt att höra, på mig kom det efter två barn... så jag har inte riktigt samma utgångsläge att hoppas på :/ Men man kan ju alltid hoppas att det försvinner av sig självt, dock så känns det väldigt långt bort just nu :(
    Leia 2010-09-19
  • MeAngeleyes

    Men en fundering. Är det så bra att ha hormonpreparat som medicin mot myom?? Såvitt jag förstått så livnär dom sig på hormoner och kan växa rejält av det!

    Det förslaget till förbehandling jag fick var den sortens nässpray som används vid ivf och som försätter kroppen i konstgjort klimakterium eftersom myom slutar växa och krymper efter klimakteriet!

    Jag får inte använda vilka preventivmedel som helst med tanke på det!

  • LeiaBus2010
    Trinity78 skrev 2014-10-31 16:24:09 följande:
    Nej, du är inte ensam men det finns redan en tråd om detta: www.familjeliv.se/forum/thread/49910552-vi-med-endometrios-5. Ett tips är att söka i forumet innan du startar en ny tråd
    Det var just det jag gjorde men ingenting kom upp Tungan ute Just därför jag startade en tråd. Annars hade jag inte gjort det.
    MeAngeleyes skrev 2014-10-31 12:07:28 följande:

    Men en fundering. Är det så bra att ha hormonpreparat som medicin mot myom?? Såvitt jag förstått så livnär dom sig på hormoner och kan växa rejält av det!

    Det förslaget till förbehandling jag fick var den sortens nässpray som används vid ivf och som försätter kroppen i konstgjort klimakterium eftersom myom slutar växa och krymper efter klimakteriet!

    Jag får inte använda vilka preventivmedel som helst med tanke på det!



    Jag fick medicineringen mot Endo, innan dom upptäckte myomerna.


    Så det är sagt att jag ska testa detta och fortsätta med p.sprutan iaf och om det blir värre så ska jag ta ut p-staven. 


    Leia 2010-09-19
Svar på tråden Endometrios & myomer-frågor-svar-mötesplats