• Björna

    Hur mycket måste ni sälja åt era föreningar?

    Hej!

    I min sons hockeyförening är behovet av föräldrarnas ideella arbete stort. Varje barn ska sälja lotter för över 2000 kronor/säsong, föräldrarna ska bemanna kiosk, garderober och sekretariat. Vi ska filma matcher, ta hand om lotterier, köpa priser, hitta sponsorer och helst dra in pengar på ännu fler sätt. Detta är saker som krävs av alla föräldrar. Några har dessutom ytterligare uppgifter tex. ekonomi och materialansvar.
       
    Spelar och träningsavgifter ligger på ungefär 2000 kronor och sen tillkommer utlägg för resor till olika cuper. Att hjälpa till lite kan vara roligt men detta blir som ett extra jobb. Barnen är bara 8-9 år.

    Jag har svårt att tro att alla föräldrar klarar av dessa åtaganden. Borde inte alla barn ha möjlighet att delta i olika aktiviteter på fritiden?
    Hur ser det ut i era idrottsföreningar? Och vart i landet befinner ni er?

  • Svar på tråden Hur mycket måste ni sälja åt era föreningar?
  • Anonym (ABC)

    Det finns väl andra sporter dina barn kan ägna sig åt?

    Vem ska annars finansiera barns aktiviteter, tänker du?

    Sedan kan man fråga sig om allt detta är nödvändigt för att få det att gå ihop. Klubbarna borde vara öppna med vad som kostar och vart alla pengar som föräldrarna drar in går till.

  • Fjärilslarv

    sluta ställ upp!, jag skulle inte ställa upp så mycket, jösses!

  • cloudberry79

    Mitt barn går i ridskola. Det är en hög terminsavgift, men vi kan använda gummistövlarna som köptes i somras och kläder/utrustning som redan finns hemma. Hjälm får man låna på stallet. Utöver det gör vi inget annat, men det kommer lite mer åtaganden när de blir äldre, tex stå i fiket då och då. Stora föreningar har stora kostnader för lokaler, personal mm. Små föreningar, där folk jobbar helt ideellt har såklart mindre kostnader och äger sällan egna lokaler. Jag är själv engagerad i en liten gymnastikförening där vi hyr lokal timvis av kommunen (förutom ett par förråd vi hyr terminsvis) och inte har några anställda. Där är terminsavgifterna cirka 500 kronor per barn, men inga andra åtaganden krävs. Våra äldre barn som tävlar betalar samma avgift, men resor till tävlingar tillkommer (föräldrar turas om att köra). 

    Alla föreningar måste lämna in sina årsberättelser med ekonomi och budget till kommunen för att få aktivitetsbidrag (om det är aktuellt) så det är offentliga uppgifter.

    Om inga föräldrar skulle vilja sitta i styrelser eller hjälpa till på annat sätt faller hela ungdomsidrotten. Föreningarna är en folkrörelse, dvs den baserar sig på medlemmarnas insats på mer än ett sätt. 

    Fjärilslarv skrev 2014-10-30 11:29:34 följande:


    sluta ställ upp!, jag skulle inte ställa upp så mycket, jösses!



    Vill man att barnen ska ha en organiserad aktivitet på fritiden får man satsa både tid och pengar på det, eller så får man skippa all organiserad idrott. Det är svindyrt att ha anställda och skulle allt skötas av anställda kan de flesta glömma att de skulle kunna anmäla sina barn till aktiviteten, det skulle vara alldeles för dyrt.
    Just NO.
  • Anonym (pust)

    Jag hade valt en annan aktivitet till mitt barn eftersom jag redan har ett jobb.

  • sextiotalist

    När jag red, så var det inga mer krav på,föräldrarna än att lämna och hämta barnen.

    I styrelsen satt vuxna ryttare och undomsryttare. På tävlingarna så fördelades arbetet mellan de olika grupperna, undantag för se yngsta ryttarna

    Den sporten som min sambo utövar har samma princip, det är klubbens medlemmar som gör ev arbete, ingen försäljning av lotter eller annat.

  • Fjärilslarv
    sextiotalist skrev 2014-10-30 12:31:00 följande:

    När jag red, så var det inga mer krav på,föräldrarna än att lämna och hämta barnen.

    I styrelsen satt vuxna ryttare och undomsryttare. På tävlingarna så fördelades arbetet mellan de olika grupperna, undantag för se yngsta ryttarna

    Den sporten som min sambo utövar har samma princip, det är klubbens medlemmar som gör ev arbete, ingen försäljning av lotter eller annat.


  • Fjärilslarv
    cloudberry79 skrev 2014-10-30 11:54:19 följande:

    Mitt barn går i ridskola. Det är en hög terminsavgift, men vi kan använda gummistövlarna som köptes i somras och kläder/utrustning som redan finns hemma. Hjälm får man låna på stallet. Utöver det gör vi inget annat, men det kommer lite mer åtaganden när de blir äldre, tex stå i fiket då och då. Stora föreningar har stora kostnader för lokaler, personal mm. Små föreningar, där folk jobbar helt ideellt har såklart mindre kostnader och äger sällan egna lokaler. Jag är själv engagerad i en liten gymnastikförening där vi hyr lokal timvis av kommunen (förutom ett par förråd vi hyr terminsvis) och inte har några anställda. Där är terminsavgifterna cirka 500 kronor per barn, men inga andra åtaganden krävs. Våra äldre barn som tävlar betalar samma avgift, men resor till tävlingar tillkommer (föräldrar turas om att köra). 

    Alla föreningar måste lämna in sina årsberättelser med ekonomi och budget till kommunen för att få aktivitetsbidrag (om det är aktuellt) så det är offentliga uppgifter.

    Om inga föräldrar skulle vilja sitta i styrelser eller hjälpa till på annat sätt faller hela ungdomsidrotten. Föreningarna är en folkrörelse, dvs den baserar sig på medlemmarnas insats på mer än ett sätt. 

    Fjärilslarv skrev 2014-10-30 11:29:34 följande:



    Vill man att barnen ska ha en organiserad aktivitet på fritiden får man satsa både tid och pengar på det, eller så får man skippa all organiserad idrott. Det är svindyrt att ha anställda och skulle allt skötas av anställda kan de flesta glömma att de skulle kunna anmäla sina barn till aktiviteten, det skulle vara alldeles för dyrt.
    som ryttare så krävde ingen något sådant av de som hade barn som var medlemar i klubben. ja ridning är också en organiserad idrott. 
  • Björna

    Jag tycker att det känns som om det krävs mycket mer av föräldrarna i dag än vad det gjorde när jag var liten. Jag hjälper gärna till lite då och då men att sälja lotter, kuponger och andra saker till släkt och vänner är inte alls roligt. Det känns som om jag utnyttjar dem som står mig närmast, de som inte kan säga nej.

  • cloudberry79
    sextiotalist skrev 2014-10-30 12:31:00 följande:

    När jag red, så var det inga mer krav på,föräldrarna än att lämna och hämta barnen.

    I styrelsen satt vuxna ryttare och undomsryttare. På tävlingarna så fördelades arbetet mellan de olika grupperna, undantag för se yngsta ryttarna

    Den sporten som min sambo utövar har samma princip, det är klubbens medlemmar som gör ev arbete, ingen försäljning av lotter eller annat.


    Det funkar ju jättebra - om det är vuxna och ungdomar i föreningen. Men när det gäller föreningar med många barn så håller det ju inte. Man kan inte sätta en åttaåring att ha ansvar för kaffeserveringen på en match.

    Vi har 3-6-åringar som deltagare i vår barngymnastik. De betalar en terminsavgift som många säkert tycker är hög, men som förening måste vi ha råd att hyra lokaler, betala utbildningar osv. När vi skickar äldre barn på tävling har vi helt enkelt inte råd att hyra buss utan måste be föräldrarna att skjutsa. Annars får vi höja terminsavgifterna med en sisådär 500 procent...
    Just NO.
  • sextiotalist
    cloudberry79 skrev 2014-10-31 11:28:32 följande:
    Det funkar ju jättebra - om det är vuxna och ungdomar i föreningen. Men när det gäller föreningar med många barn så håller det ju inte. Man kan inte sätta en åttaåring att ha ansvar för kaffeserveringen på en match.

    Vi har 3-6-åringar som deltagare i vår barngymnastik. De betalar en terminsavgift som många säkert tycker är hög, men som förening måste vi ha råd att hyra lokaler, betala utbildningar osv. När vi skickar äldre barn på tävling har vi helt enkelt inte råd att hyra buss utan måste be föräldrarna att skjutsa. Annars får vi höja terminsavgifterna med en sisådär 500 procent...
    Det kanske det som är "felet" man lägger det på en för hög nivå, barngymnastik och tävlingar....
    En kollega berättade nu att det laget som hans son varit med i ska läggas ner, för få kvar, det som finns kvar är ett lag i den närbelägna staden, där sköter juinorerna (framför allt deras föräldrar) allt som drar in pengar och de som kostar pengar är de äldre, duktiga utövarna och de har inga krav på sig alls att dra in pengar.
    Nej, han kommer inte låta sin son börja i det laget.

    Varför ska de som inte är intresserad av att tävla betala de andras tävlingar.
    Inom ridsporten så betalar de som tävlar sina egna tävlingar, även inom den sport som min sambo utövar. tävlingarna betalas ur egen ficka.
  • Björna
    sextiotalist skrev 2014-10-31 13:16:41 följande:
    Det kanske det som är "felet" man lägger det på en för hög nivå, barngymnastik och tävlingar....
    En kollega berättade nu att det laget som hans son varit med i ska läggas ner, för få kvar, det som finns kvar är ett lag i den närbelägna staden, där sköter juinorerna (framför allt deras föräldrar) allt som drar in pengar och de som kostar pengar är de äldre, duktiga utövarna och de har inga krav på sig alls att dra in pengar.
    Nej, han kommer inte låta sin son börja i det laget.

    Varför ska de som inte är intresserad av att tävla betala de andras tävlingar.
    Inom ridsporten så betalar de som tävlar sina egna tävlingar, även inom den sport som min sambo utövar. tävlingarna betalas ur egen ficka.
    Jag tycker att det lät som ett jättebra förslag, då kan ju alla träna efter sina egna ambitioner. Vilken sport utövar din sambo?
  • cloudberry79
    sextiotalist skrev 2014-10-31 13:16:41 följande:
    Det kanske det som är "felet" man lägger det på en för hög nivå, barngymnastik och tävlingar....
    En kollega berättade nu att det laget som hans son varit med i ska läggas ner, för få kvar, det som finns kvar är ett lag i den närbelägna staden, där sköter juinorerna (framför allt deras föräldrar) allt som drar in pengar och de som kostar pengar är de äldre, duktiga utövarna och de har inga krav på sig alls att dra in pengar.
    Nej, han kommer inte låta sin son börja i det laget.

    Varför ska de som inte är intresserad av att tävla betala de andras tävlingar.
    Inom ridsporten så betalar de som tävlar sina egna tävlingar, även inom den sport som min sambo utövar. tävlingarna betalas ur egen ficka.
    Vi har inte tävlingar för 3-6-åringarna, men för de äldre barnen, som är kring 9 och uppåt. Gymnastik är tyvärr en idrott som har en kort och ung tävlingskarriär. De som kostar pengar för oss är också de som går i tävlingsgruppen, men de finansierar sin egen verksamhet, genom att tex föräldrar skjutsar, säljer grejer, söker sponsring osv. Föräldrarna måste engagera sig om det inte ska kosta oerhört mycket pengar i terminsavgift. Idrotten är en folkrörelse, vill man inte engagera sig får man göra något annat med sina barn istället.
    Just NO.
Svar på tråden Hur mycket måste ni sälja åt era föreningar?