• Lorelei83

    Ge D-droppar trots att ersättningen innehåller D-vitamin??

    Hej!

    Jag matar min 2 månaders bebis <3 <3 <3 med NAN sensitive. Märker att han får ont i magen av D-dropparna då jag har slutat ge några dagar och märker då att han blir bättre i magen.

    Ersättningen innehåller D-vitamin, ska jag ändå mata på med 5 droppar per dag?? BVC säger ja, men min sköterska verkar mest ha kunskap om hur man ska göra med D-droppar om man ammar. Bröstmjölken innehåller ju för lite D-vitamin.

    Har läst på nätet att råden de ger om D-droppar är samma för ammande som flaskmatande barn för att förenkla för sjukvården.

    I Finland ger de 3 droppar istället för 5 till flaskmatande barn. Har testat att ge 3 droppar men han får ont i magen då också.

    Hur gör ni andra? Är så less på att informationen från BVC bara riktar sig till ammande mammor.

  • Svar på tråden Ge D-droppar trots att ersättningen innehåller D-vitamin??
  • Sophan

    Nu har inte jag barn, men alltså... Kan man inte bara gå ut och gå en promenad varje dag så barnet får lite solljus? Eller räcker inte det?

  • Fjärilslarv

    Jag som vuxen tar d-vitamintillskott på hösten och vintern, försöker komma upp i 2000IE. 

  • Fjärilslarv
    NLAL skrev 2014-10-30 11:22:04 följande:

    Ja, upo till 2 år ska D-vitamin ges.


    som nordbo så ska man alltid ta d- vitamintillskott under höst och vinter, helst så mkt som 2000IE som vuxen, dvs 3-4 tabletter om dagen beroende på sort. 
  • NLAL

    Jo men nu handlade det ju om hon skulle ge d-droppar eller inte pga ersättningebs innehåll av d-vitamin.

  • Fjärilslarv
    NLAL skrev 2014-10-30 11:44:19 följande:

    Jo men nu handlade det ju om hon skulle ge d-droppar eller inte pga ersättningebs innehåll av d-vitamin.


    ok, men jag menade att om den innehåller för lite d- vitamin mot vad man ska ha så ska man ju komplettera med mer. 
  • BigMami

    Det finns ju en anledning till att bvc rekommenderar D- vitamindroppar under de 2 första levnadsåren & därefter enbart höst, vinter & vår. Rekommendationer är till för att följas. Nog tror jag en bvc sköterska har mer kunskap om ett barns behov än en vanlig sköterska. En ersättning innehåller för lite D vitamin för att det ska räcka till.

  • Långbenopluto

    Vilken d-vitamin ger du? Den som är vatten eller oljebaserad?

    Min son fick ont i magen av den med olja så jag köpte den med vatten och den gick jättebra.

  • Lorelei83
    Tines skrev 2014-10-30 12:09:53 följande:

    Vilken d-vitamin ger du? Den som är vatten eller oljebaserad?

    Min son fick ont i magen av den med olja så jag köpte den med vatten och den gick jättebra.


    Olja.

    Ska genast köpa den med vatten idag.

    Räknade ut att med tanke på ungefär så mycket ersättning han äter idag så får han i sig hälften av D-vitamin behovet, så det blir 2,5 droppar jag behöver ge honom varje . Men snart kommer han ju äta mer och komma upp i den dagliga dosen som rekommenderas så då får ja sluta med de vattenbaserade dropparna.

    Man vill ju inte ge för mycket d-vitamin. Håller tummarna på att de vattenbaserade funkar bättre.

    Tack för alla svar!
  • Anonym (j)

    Barn under 1 år får inte vara i solen,bla därför man ska ge det.


    Sophan skrev 2014-10-30 11:14:29 följande:

    Nu har inte jag barn, men alltså... Kan man inte bara gå ut och gå en promenad varje dag så barnet får lite solljus? Eller räcker inte det?


  • NLAL

    Trots att dom äter ersättning så ska dom få 5 droppar/dag enligt flera olika bvc vi hört från.

  • rutigarut

    Tydligen ngt ämne i ACOs ddroppar som gör att dom kan få ont i magen.

    Köp istället DUNMEDIC ddroppar .

    Jag märkte stor skillnad på min sons mage , det var som natt och dag, ångrade att jag inte upptäckte detta tidigare.

  • Lorelei83
    rutigarut skrev 2014-12-03 15:44:13 följande:

    Tydligen ngt ämne i ACOs ddroppar som gör att dom kan få ont i magen.

    Köp istället DUNMEDIC ddroppar .

    Jag märkte stor skillnad på min sons mage , det var som natt och dag, ångrade att jag inte upptäckte detta tidigare.


    Jag valde aco vattenbaserade och märker en stor skillnad. :)
  • Anonym (vattenbaserade)

    Jag märkte en stor skillnad på oljebaserade och vattenbaserade droppar ! Kommer aldrig mer ge dom oljebaserade. Har även läst på mycket och det verkar vara jättemånga som haft problem med dom. Konstigt att BVC inte byter ut deras.

  • Lorelei83
    Anonym (vattenbaserade) skrev 2014-12-04 00:46:43 följande:

    Jag märkte en stor skillnad på oljebaserade och vattenbaserade droppar ! Kommer aldrig mer ge dom oljebaserade. Har även läst på mycket och det verkar vara jättemånga som haft problem med dom. Konstigt att BVC inte byter ut deras.


    Ja det är jättekonstigt! DE borde iaf informera om att bebisarna kan få ont i magen av de vanliga dropparna. Hörde inte ett ord om detta från min BM eller sköterska.
  • rutigarut

    Jag har försökte säga detta till BVC att jag har märkt skillnad samt mina vänner när vi bytte droppar , men BVC ville inte ta åt sig detta utan går på Läkemedelsverket, och om LV inte går ut med att det finns biverkningar av dropparna så kommer dom inte ändra på sig, enligt min BVC tant!

    MEN ni alla mammor som har märkt skillnad så ska det ska finnas ngt formulär på Läkemedelsverket hemsida där man kan rapportera biverkningar.

    Tråkigt för bebisarna som får utsättas för onödiga magknip när det går att göra någonting åt det.

Svar på tråden Ge D-droppar trots att ersättningen innehåller D-vitamin??