• Anonym (arbet­aren)
    Äldre 30 Oct 12:14
    17625 visningar
    90 svar
    90
    17625

    Höstlov - hur lyckas alla vara lediga?

    Jag har sen sex år tillbaka arbetat i en livsmedelsbutik då jag har rätt till 30 dagars betald semester om året. Jag brukar ta ut 4 veckor och sen spara dom 5 dagarna som är kvar på sommaren.

    Nu i länet där jag bor så är det höstlov för många barn, men min 6-åring är tvungen att gå på fritids då jag måste jobba då jag använt upp alla mina semsterdagar av diverse anledningar. Igår så hade jag en ledig dag, då jag ska jobba hela helgen och jag och min dotter beslutade oss att åka till Leo lekland så hon fick leka av sig lite och ha lite kul. På leklandet var det bokstavligt talat proppfullt!! Var barn och föräldrar precis överallt. Men vi stannade några timmar och min dotter hade jättekul.

    Jag förstår inte vad folk har för jobb som tydligen lyckas vara lediga hela somrar, samt vara lediga varje gång då barnen ha lov plus inte ha något jobb på helgerna och dessutom lyckas sluta mellan 15:00 och 16:00 varje dag och på det ha råd med en och annan utlandsresa varje år.  

    Jag vet inte om jag har fel, men dom människorna som lyckas ha det på det här sättet, vad har dom för typ av arbete egentligen? Eller är alla arbetslösa eller sjukskrivna?

    För jag känner mig som en dålig förälder då min dotter måste gå på fritids på alla lov, då det nästan inte är några barn där.

    Som sagt tidigare, ni som har det på detta sätt, hur i helskotta lyckas ni?

  • Svar på tråden Höstlov - hur lyckas alla vara lediga?
  • Anonym (Image­)
    Äldre 30 Oct 12:20
    #1

    Jag tror inte att det är samma människor som gör allt detta. Vissa kanske, men långt i från alla.

    De du såg på leklandet, kanske också hade en dag ledigt precis som du. Eller en semesterdag och ungarna var på fritids/dagis de andra dagarna. Eller så var de där med en kompis, eller sina far- eller morföräldrar. Sedan finns det dom som sparar f-dagar, som de kan utnyttja när barnen är lediga.

  • Äldre 30 Oct 12:22
    #2

    Vissa är lärare

    Andra sparar sin semester eller har föräldradagar kvar. Jag använde flextiden och tog ut iaf några dagar. De flesta som har råd lever helt enkelt billigt och/eller med en partner. Många har bra löner också.

  • Anonym (Grtec­hen)
    Äldre 30 Oct 12:23
    #3

    Jag håller med dig. Jag förstår inte heller. Jag har också 5 v semester men får enbart ta ut 3 veckor i följd på sommaren och helst inte i juli eller augusti utan gärna i maj!!! (Alltså herregud!) Ledningen säger - Man kan inte räkna med att få ha semester tillsammans med sin familj! Barnen går på fsk som har stängt juli månad. Hur löser man detta?! 

    Fattar inte hur folk kan vara lediga jämt och ändå jobba heltid. Kanske har de väldigt flexibla jobb?!

  • Anonym (.)
    Äldre 30 Oct 12:29
    #4

    Om du har 30 dagar semester borde du ha 10 dagar kvar efter du tagit ut 4 veckor.

  • Anonym (f)
    Äldre 30 Oct 12:31
    #5

    Tror säker att många har sparat dagar av föräldradagarna just för lov och studiedagar.

  • Äldre 30 Oct 12:41
    #6

    Det är därför man bli lärare :D Okej inte bara därför då, men lite.

  • Äldre 30 Oct 12:45
    #7

    Vi löser det så här, semester, fl-dagar eller så tar jag ledigt utan betalt. Ibland har jag även överskott på komptid och då nyttjar jag det.

    Jag är ingenjör och har fria arbetstider.


    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Äldre 30 Oct 12:48
    #8

    Man har flextider och ser till att ha lite att göra de veckorna man har lov. Sen använder man kompledigt för övertid och flex så att man kan vara ledig när man behöver.

  • Anonym (Huu)
    Äldre 30 Oct 12:51
    #9
    Anonym (Grtechen) skrev 2014-10-30 12:23:40 följande:

    Jag håller med dig. Jag förstår inte heller. Jag har också 5 v semester men får enbart ta ut 3 veckor i följd på sommaren och helst inte i juli eller augusti utan gärna i maj!!! (Alltså herregud!) Ledningen säger - Man kan inte räkna med att få ha semester tillsammans med sin familj! Barnen går på fsk som har stängt juli månad. Hur löser man detta?! 

    Fattar inte hur folk kan vara lediga jämt och ändå jobba heltid. Kanske har de väldigt flexibla jobb?!


    Har du pratat med facket någon gång? Gör det annars och fråga vad dom tycker om att du bara får 3 veckor i följd och i maj.
  • Anonym (arbet­aren) Trådstartaren
    Äldre 30 Oct 12:52
    #10
    pipon skrev 2014-10-30 12:48:23 följande:

    Man har flextider och ser till att ha lite att göra de veckorna man har lov. Sen använder man kompledigt för övertid och flex så att man kan vara ledig när man behöver.


    Jag har ju inte ett sådant arbete utan det går på schema, att jag exempelvis arbetar 8-17. Vad menas med flextid?
Svar på tråden Höstlov - hur lyckas alla vara lediga?