• Anonym (orolig)

    Hur mycket är det normalt att gå upp i vikt under en graviditet om ma äter "rätt"?

    Jag är fånigt nog jätte orolig över att gå upp en massa i vikt, få bristningar och förlora den kropp jag har. Är väldigt nöjd trots att jag inte på några vis är perfekt.

    Har hyfsat svårt att gå upp i vikt, eller jag kan rättare sagt äta väldigt mycket innan det börjar märkas. Innan jag fick reda på graviditeten åt jag extremt onyttigt, snabbmat och massvis med godis i veckorna. Nu har jag ändrat min kost helt, äter nyttigt.

    Jag är ca 161 och väger 48. Jag undrar om jag skulle sköta min kost under graviditeten, kan det ändå bli så att jag går upp en massa i vikt? Alltså nu menar jag just viktökning i fett, inte viktökning som berör på att man kanske har en massa vatten i kroppen osv. Har läst att barn och allt där till väger ca 7-8 kg.

    Är det helt orealistiskt av mig att försöka sikta på att gå upp 10-12 kg?

  • Svar på tråden Hur mycket är det normalt att gå upp i vikt under en graviditet om ma äter "rätt"?
  • Anonym (...)

    Det är normalt att gå upp 7-15kg dock är bristningarn till största del hormonella och inte pga du går upp vikt

  • RubyRed

    Bristningar kan man få av hormonerna. Mina första två graviditeter har jag gått upp närmare 30 kg men knappt fått bristningar alls. Sista graviditeten gick jag bara upp 6 kg men har fått en himla massa bristningar av.

  • Anonym (orolig)
    Anonym (...) skrev 2014-10-30 12:20:09 följande:

    Det är normalt att gå upp 7-15kg dock är bristningarn till största del hormonella och inte pga du går upp vikt


    RubyRed skrev 2014-10-30 12:21:12 följande:

    Bristningar kan man få av hormonerna. Mina första två graviditeter har jag gått upp närmare 30 kg men knappt fått bristningar alls. Sista graviditeten gick jag bara upp 6 kg men har fått en himla massa bristningar av.



    Är det ärftligt? När brukar bristningarna komma på ett ungefär? Jag gissar på rätt sent i graviditeten.

    Är det bara jga som tycker det här med själva graviditeten inte alls är kul..? Känner mig så ensam i det. Ju mer jag läser om hur det är att vara gravid så verkar det bara hemskt.
  • Anonym (Sharon)

    Jag äter rätt och tränar, gick ändå upp 33 kilo och är nu tillbaka på bmi 21,5.

    Tror det är genetiskt med bristningar, varken jag, mamma eller mormor har fått det.

  • Smulan 89

    Jag har gått upp och ner 15 kg med mina två barn. Nu är jag i v 18 och har gått upp 4-5 kg. Lägger ingen större vikt vid vad jag äter, men låter ju bli sånt som är direkt olämpligt när man är gravid.

  • Skumbollen

    De jag känner som varit så smala som du har ofta gått upp lite mer oavsett kost, jag har fått för mig att det är för att kroppen samlar på lite extrareserver. Som någon skrivit så har ju sällan bristningar något med viktuppgång utan är ett hormonellt fenomen.

  • Anonym (orolig)
    Anonym (Sharon) skrev 2014-10-30 12:40:45 följande:

    Jag äter rätt och tränar, gick ändå upp 33 kilo och är nu tillbaka på bmi 21,5.

    Tror det är genetiskt med bristningar, varken jag, mamma eller mormor har fått det.



    Men då antar jag att du inte gick upp i rent fett så att säga? Det måste väl varit en massa vätska och sånt du samlade på dig, eller?
  • MissPin

    Jag gick upp 8 kg, fick aldrig en stor mage, på slutet var den fortfarande liten och det var många som inte trodde på mig när jag sa att jag var höggravid. Haha. Jag fick inga bristningar på magen, men jag fick lite bristningar på sidorna. Smörjde varje dag men dom kom ändå.

  • Anonym (Sharon)
    Anonym (orolig) skrev 2014-10-30 12:48:58 följande:

    Men då antar jag att du inte gick upp i rent fett så att säga? Det måste väl varit en massa vätska och sånt du samlade på dig, eller?


    Mycket vätska ja, och bra värden hela graviditeten.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Sharon) skrev 2014-10-30 13:18:36 följande:
    Mycket vätska ja, och bra värden hela graviditeten.

    Ok Jag är endast orolig att gå upp i vikt av fett, om ni förstår vad jag menar. Det är ju det som är svårt att bli av med sen.

    Känner mig så ytlig som är så pass orolig för det här, vet inte om jag är redo.
  • Anonym (Cat)

    Jag gick upp 9 resp 8 kg under mina två graviditer. Det blev inte mer än så pga att jag mådde illa från v 6 till v 32 cirka. Inte så farligt att jag spydde varje dag men ett konstant illamående som gjorde att jag tappade aptiten helt. Så under de första 7 månaderna kämpade jag för att hålla vikten, dvs att inte gå ned i vikt eftersom det inte hade varit bra för barnet.
    Jag gick upp mina kilo under de sista två månaderna då jag istället var konstant hungrig. Någon vecka efter förlossningarna hade jag gått ned ca 12-13 kg och var alltså smalare än innan jag blev gravid.
    Bristningar fick jag i massor, precis som min mamma och mormor. Smörjde morgon och kväll med rekommenderad salva från hälsokostbutik men inte sjutton hjälpte det.
    Vaknade en morgon i typ 6-7 månaden med ränder över hela magens undersida. Kvällen innan fanns inte en enda :(.
    Jag har alltså inte behövt kämpa med att bli av med någon graviditetsövervikt. Tack och lov. Men det var inte så roligt att gå runt med kroniskt illamående heller. Men utöver det var allt bra. 
    Om du ställer in dig på att äta bra och nyttigt och har koll på vikten så kommer du att lyckas. 
    Det finns ingen anledning att behöva gå upp 30-35 kg (vilket är omöjligt utan att fördubbla sitt kaloriintag).
    Lycka till!

  • Soluppgång

    Jag googlade på detta tidigare i graviditeten.
      
    På vissa ställen står att det rekommenderade är att gå upp ca 12-15 kg, på något ställe läste jag 10-15 kg, DOCK har jag läst att om man startar på lågt BMI så rekommenderas man att gå upp lite mer än de nämnda rekommendationerna kring 12-15 kg.
      
    Jag startade på BMI = 19.0, d.v.s ganska lågt, så jag har tänkt mig att jag nog går upp lite mer än ovan nämnda siffror.
       
    Och, jag är 164 cm, startade på 51 kg, och vägde vecka 33+6 20 kg mer än vid starten d.v.s. 71 kg. På detta foto som togs två dagar efter såg jag ut så här, d.v.s. jag ser helt normal ut tycker jag trots att jag gått upp 20 kg.
    (Jag är LITEGRANN rund i ansiktet, men jag vill vara litegrann rund i ansiktet, för då känner jag mig säker på att jag inte ger fostret för lite mat, så det känns ju bra. Även näringsriktigt försöker jag förstås äta.)
       
    Kan tillägga att jag inte fått en enda bristning än så länge.
      
    (Byxbenen är för stora eftersom jag haft svårt att hitta byxor med OK utseende som har tillräckligt stor magmudd, nu är magmudden t.o.m. för trång på dessa byxor och får sitta under magen.)
    (Mitt magmått touchar alltid PRECIS ovanpå medelvärdessträcket när de mäter magen på mödravården, så livmoderstorleken är av medelstorlek.)

  • Soluppgång

    Gravidmagesbristningar har jag förstått som är främst hormonellt? D.v.s. att det är svårt (omöjligt?) att påverka?

  • Soluppgång
    Skumbollen skrev 2014-10-30 12:47:46 följande:

    De jag känner som varit så smala som du har ofta gått upp lite mer oavsett kost, jag har fått för mig att det är för att kroppen samlar på lite extrareserver. Som någon skrivit så har ju sällan bristningar något med viktuppgång utan är ett hormonellt fenomen.


    Även jag har läst att om man har lågt BMI så bör man upp lite mer än genomsnitts-rekommendationerna, så att kroppen har lite extrareserver, både under graviditeten så barnet säkert får lagom med "mat", och inför att amningen ska påbörjas. :)

    Därför känner jag mig helt OK med att ha gått upp 20 kg vecka 33+6, för jag kan ju se i spegeln (och på bilden ovan) att jag tycker jag ser hälsosam ut på fotot d.v.s. 20 kg är nog helt OK för mig i denna vecka tycker jag! :)

    Min plan är att försöka hamna på 51 kg igen (min startvikt) inom 1 år efter förlossningen. (Under hel-amningen kommer jag dock fokusera mer på att försöka få amningen att funka än att få tillbaka kroppsformen, om jag lyckas få till amningen ska jag försöka helamma 6 månader och sedan börja trappa ner amningen successivt, eftersom jag OM DET GÅR vill att barnet får antikroppar från mig i modersmjölken och så anses ju modersmjölken vara väldigt komplett för små bebisar.)
  • Anonym (Fösta barnet)

    Har inte tänkt jättemycket på vad jag äter och har varit tvungen att sluta med ridningen och långpromenaderna pga tidiga sammandragningar men har ändå "bara" gått upp 8kg i v 33..

    BMI vid inskrivning var 18.1 och BMI nu är 20.7 och det är enligt BM normalt.. Skulle kunna gå upp lite till egentligen i förberedelse för amningen men kroppen verkar inte vilja det så då får de helt enkelt vara så...

    Det är så individuellt så det går inte att förutse..

Svar på tråden Hur mycket är det normalt att gå upp i vikt under en graviditet om ma äter "rätt"?