• Panda79

    Inget fritids?

    Får man ha sitt barn på fritids i Malmö om man är mammaledig med en baby?. nån som vet?

  • Svar på tråden Inget fritids?
  • cloudberry79

    På deras hemsida står det att man inte har det, vilket jag antar gäller de flesta (alla) svenska kommuner. Barnen går ju i skola ungefär 30 timmar i veckan i åk1, så det blir ju rätt mycket tid med kompisar och lärande utan fritids.


    Just NO.
  • Busbellan

    Tror inte alls de flesta låter barnen vara på fritids om man är för'ldralediga. Några gör det men de allra flesta gör det inte. Här får man inte ha barnen på fritids


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Liten till
    Busbellan skrev 2014-10-30 15:35:49 följande:

    Tror inte alls de flesta låter barnen vara på fritids om man är för'ldralediga. Några gör det men de allra flesta gör det inte. Här får man inte ha barnen på fritids


    Ok. Jag trodde det var vanligast, här och alla intill liggande kommuner tror jag har så. Stockholm har så vet jag. Men kan självklart ha fel!
  • Panda79

    [quote=74258999][quote-nick]cloudberry79 skrev 2014-10-30 14:44:05

    På deras hemsida står det att man inte har det, vilket jag antar gäller de flesta (alla) svenska kommuner. Barnen går ju i skola ungefär 30 timmar i veckan i åk1, så det blir ju rätt mycket tid med kompisar och lärande utan fritids.

    [/quote]

    Ok,är du säker på det?hon börjar i förskoleklass,inte ettan och då går man väl bara 9-12 eller något sånt va..inte mycket tid att leka med kompisar då. Får man fritids om man studerar samtidigt som föräldrarledigheten?

  • strojes

    Det bästa är ju att prata med den skola/fritids det gäller och även vända sig till kommunen och fråga vad som gäller generellt. Och det kan nog skilja sig om det är en kommunal skola eller en friskola.
    Tiderna i förskoleklass kan nog variera rätt mycket mellan olika skolor. På mina barns skola går de 9-13.30 måndag till fredag i förskoleklass. 

  • hammarhajen
    cloudberry79 skrev 2014-10-30 14:44:05 följande:

    På deras hemsida står det att man inte har det, vilket jag antar gäller de flesta (alla) svenska kommuner. Barnen går ju i skola ungefär 30 timmar i veckan i åk1, så det blir ju rätt mycket tid med kompisar och lärande utan fritids.


    Öh, de har lektioner större delen av tiden. Inte lek. Inte kompistid.

    Läraren bestämmer var man sitter i klassrummet och vid maten, grupper för arbete bestäms av läraren. De flesta skolor har kanske 20 min rast på förmiddagen och 30 min på eftermiddagen. Dra bort fem minuter för påklädning och tiden med de självvalda kompisarna är kanske 40 min/dag.
  • cloudberry79
    hammarhajen skrev 2014-10-31 06:24:50 följande:
    Öh, de har lektioner större delen av tiden. Inte lek. Inte kompistid.

    Läraren bestämmer var man sitter i klassrummet och vid maten, grupper för arbete bestäms av läraren. De flesta skolor har kanske 20 min rast på förmiddagen och 30 min på eftermiddagen. Dra bort fem minuter för påklädning och tiden med de självvalda kompisarna är kanske 40 min/dag.
    I sexårsverksamheten brukar det vara en hel del lek på schemat faktiskt.
    Just NO.
  • Panda79
    strojes skrev 2014-10-30 23:06:47 följande:

    Det bästa är ju att prata med den skola/fritids det gäller och även vända sig till kommunen och fråga vad som gäller generellt. Och det kan nog skilja sig om det är en kommunal skola eller en friskola.

    Tiderna i förskoleklass kan nog variera rätt mycket mellan olika skolor. På mina barns skola går de 9-13.30 måndag till fredag i förskoleklass. 


    Ok,9-13.30 är ju rätt bra,men känns ändå som att man kan komma utanför gruppen när man inte leker på fritids ... I skolan blir det ju kompisar man ska vara tillsammans med i många år... Ska fråga kommunen vad som gäller då. Ingen som bor i Malmö som vet säkert?
Svar på tråden Inget fritids?