• dreinholdsson

    Treo brustablett

    Hej!

    Jag har försökt att googla fram men har inte riktigt fått ett bra svar. Jag har sån fruktansvärd huvudvärk så jag tänkte en treo får ju fort ut i kroppen. så jag tog en tablett för någon timme sen nu kanske. Och efter jag druckit upp glaset slog det mig får man ta treo när man är gravid. Så jag googlar och nej det ska man ju självklart inte göra. Så min fråga är nu: hur farligt är det att tagit en treo ?
    Är första barnet och ja oroar mig kanske i onödan.. Obestämd

  • Svar på tråden Treo brustablett
  • Lisa1976

    ring 1177 så får du nog bättre svar än alla (antagligen knäppa) svar här inne.


    Son 0804 Dotter 1101
  • Pimpinellan

    En gör mest troligt ingenting,men nu vet du att du inte ska ta dem och gör inte om det. Ta paracetamol istället om du måste. Glad 

  • Dr to be

    Hej! Gjort är gjort man ska inte ta dem. Undvik dem i fortsättningen. Det bör inte hända något.

    Styrka på Treo brustablett?

  • Maria 434

    Fass.se är ett fantastiskt ställe att titta på:


    2. Vad du behöver veta innan du använder Treo

    Använd inte Treo

    - om du är allergisk mot acetylsalicylsyra, koffein eller något annat innehållsämne i detta läkemedel (anges i avsnitt 6).


    - om du har fått någon överkänslighetsreaktion såsom astma, andningssvårigheter, hösnuva eller nässelfeber vid intag av acetylsalicylsyra eller vissa andra läkemedel mot inflammation


    - om du har magsår


    - om du har blödarsjuka eller minskat antal blodplättar (trombocytopeni)


    - om du har skrumplever


    - om du har svår hjärtsvikt


    - om du har svår njursjukdom


    - om du är gravid under de sista tre månaderna av graviditeten


  • Dr to be

    Också från fass (sidan för vårdpersonal):

    Läs om graviditetskategorier

    Kategori C.

    Låga doser (upp till 100 mg/dag)

    Kliniska studier tyder på att doser upp till 100 mg/dag vid vissa obstetriska tillstånd, vilka kräver särskild uppföljning, förefaller säkra.

    Doser om 100 ? 500 mg/dag

    Det finns otillräcklig klinisk erfarenhet från doser mellan 100 mg/dag och 500 mg/dag. Således gäller rekommendationen nedan också för detta dosintervall.

    Doser om 500 mg/dag och högre

    Hämning av prostaglandinsyntes kan påverka graviditeten och/eller embryonal/ fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall samt risk för hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1% till cirka 1,5%. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster, samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten ska acetylsalicylsyra användas endast då det är absolut nödvändigt. Om acetylsalicylsyra används av en kvinna som försöker bli gravid eller ges under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

    Under den tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

    Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension).

    Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

    Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

    Ökad blödningstid, beroende på en antiaggregationseffekt hos trombocyterna, som kan förekomma redan vid mycket låga doser.

    Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.

    Ovanstående medför att acetylsalicylsyra i doser högre än 100 mg/dag är kontraindicerat under den tredje trimestern av graviditeten.

  • dreinholdsson

    Tack för alla svar :). Känner mig lite lugnar nu, är inte i de tre sista månaderna men blev orolig ändå. och att googla ibland kan verkligen skada. Men brukar avstå från tabletter och ifall det behövs äta Alvedon. Men kommer inte ta treo igen, gjort är gjort som sagt.

Svar på tråden Treo brustablett