• Anonym (TS)
    Äldre 30 Oct 15:42
    12958 visningar
    92 svar
    92
    12958

    Det dummaste jag hört!

    Hej!

    Jag skulle ha varit ledig 3 dagar den här veckan. Men på grund av personalbrist så måste jag arbeta på en av mina lediga dagar. Jag ställer gärna upp för mina arbetskamrater då jag själv vet hur tungt det blir när vi går kort.

    Men, jag fick på omvägar höra att redan innan jag erbjudit mig att hoppa in och jobba så hade chefen sagt: Jamen (jag) kan ju ställa upp för hon har ju inga barn.

    Det bara kokar i mig! Vilket uttalande. Tror hon att man inte har något privatliv bara för att man inte har barn? Eller tror hon rent av att jag inte vill ha barn för att jag så gärna jobbar på mina lediga dagar istället.

    Varför skulle min lediga tid vara mindre viktig bara för att jag inte har barn? Jag har faktiskt vänner och familj som jag gärna vill hinna umgås med. Men det kanske inte räknas som viktigt.

  • Svar på tråden Det dummaste jag hört!
  • eslah
    Äldre 30 Oct 15:51
    #1

    Ja du, har hört liknande dumheter från chefshåll. Riktigt irriterande, jag sa snorkigt till min chef när hon sa något liknande såhär - Hörrödu, jag om någon behöver verkligen ha ledigt så att jag får tid till att GÖRA några förbannade barn så fråga du någon annan. Då fick jag tyst på henne, sa det med lite glimten i ögat dårå såklart.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 30 Oct 16:05
    #2

    Jag har inga planer på att göra några förbannade ungar. Däremot så kanske jag har annat inplanerat. Vad tror hon egentligen? Att jag sitter hemma och glor in i en vägg tills det är dags att gå till jobbet igen.

    Jag måste komma på ett bra sätt att ge henne en syrlig pik. Gärna med glimten i ögat för förutom det här utalandet så är hon en toppen chef.

  • eslah
    Äldre 30 Oct 16:11
    #3
    Anonym (TS) skrev 2014-10-30 16:05:58 följande:

    Jag har inga planer på att göra några förbannade ungar. Däremot så kanske jag har annat inplanerat. Vad tror hon egentligen? Att jag sitter hemma och glor in i en vägg tills det är dags att gå till jobbet igen.

    Jag måste komma på ett bra sätt att ge henne en syrlig pik. Gärna med glimten i ögat för förutom det här utalandet så är hon en toppen chef.


    Det var mer som svar på tal, ligger knappast med särade ben och jobbar på befruktning under all ledig fritid.

    Men den där kommentaren är inte trevlig, fälls alldeles på tok för ofta till folk utan barn.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 30 Oct 16:15
    #4
    eslah skrev 2014-10-30 16:11:30 följande:
    Det var mer som svar på tal, ligger knappast med särade ben och jobbar på befruktning under all ledig fritid.

    Men den där kommentaren är inte trevlig, fälls alldeles på tok för ofta till folk utan barn.
    En sån kommentar är ju som ett bevis på att vissa människor tycker att föräldrar har större rätt till ledig tid än barnfria.


  • Anonym (Själv­klart)
    Äldre 30 Oct 16:20
    #5
    -2

    Självklart är det alltid den som har minst ansvarsbörda i privatlivet som ska åta sig extraarbetet, allt annat vore orättvist.

  • Äldre 30 Oct 16:22
    #6

    Det handlar väl antagligen om att just den här veckan är höstlov, och har man fått ledigt från jobbet för att vara hemma med barnen kan det vara svårare att ordna med annan form av barnomsorg med kort varsel, än att hoppa in och jobba för någon som inte har barn. Självklart skulle du kunna vara mer upptagen än någon med barn, men jag antar att det var just detta chefen tänkte på. (En som varit utan barn i 35 år, och med barn i 2 år, så jag kan se båda sidor)

  • eslah
    Äldre 30 Oct 16:22
    #7
    Anonym (TS) skrev 2014-10-30 16:15:12 följande:

    En sån kommentar är ju som ett bevis på att vissa människor tycker att föräldrar har större rätt till ledig tid än barnfria.


    En viss form av härskarteknik skulle jag säga, vissa öppnar käft utan eftertanke. Samtidigt kan vabande småbarnspäron också få höra syrligheter. Bästa är att inte ta åt sig, stå på dig istället.
  • Äldre 30 Oct 16:26
    #8

    Jag är absolut helt emot att barnlösa nedprioriteras när det gäller ledigheter runt högtider och under sommaren, men jag kan ändå ha en liiiiiten förståelse för att man som barnlös kanske inte behöver vara ledig just under t ex höstlov och sportlov.
    Det är ju inte direkt några högtider så då kanske man kunde ta veckan före eller efter. Och ska man ut och resa så är det ju bara dumt att välja just dessa veckor eftersom det sannolikt är dyrare!
    Vill man ut och resa om man har skolbarn så får man hålla sig till lovveckorna, där har de barnlösa en större frihet att välja sin semester själva.

  • Iam
    Äldre 30 Oct 16:27
    #9
    Anonym (Självklart) skrev 2014-10-30 16:20:39 följande:

    Självklart är det alltid den som har minst ansvarsbörda i privatlivet som ska åta sig extraarbetet, allt annat vore orättvist.


    Say what? 
  • Äldre 30 Oct 16:47
    #10
    Anonym (Självklart) skrev 2014-10-30 16:20:39 följande:

    Självklart är det alltid den som har minst ansvarsbörda i privatlivet som ska åta sig extraarbetet, allt annat vore orättvist.


    Vem ska sitta och räkna ihop alla anställdas totala bördor då tänkte du?
Svar på tråden Det dummaste jag hört!