• Anonym (traka­sserie­r?)
    Äldre 30 Oct 15:48
    1729 visningar
    7 svar
    7
    1729

    Ska jag anmäla mitt ex för trakasserier?

    Jag har sedan en tid tillbaka misstänkt att exet antingen hackat min dator eller installerat en GPS sändare på min bil då han visste exakt var jag varit, vilka tider osv. Nu har jag hittat en GPS sändare under bilen och även om jag inte har bevis att det är han så finns det ingen annan som kan göra något sådant. Han är extremt svartsjuk och kontrollerande. Jag undrar om detta kan anses vara trakasserier eller ofredande och om jag borde anmäla honom?

  • Svar på tråden Ska jag anmäla mitt ex för trakasserier?
  • Anonym (?)
    Äldre 30 Oct 16:29
    #1

    Nä, inte ska du anmäla honom.... låt ha ha kontroll över dig.... eller inte??

    Om din vän hade frågat dig samma, vad hade du svarat?

  • Anonym (traka­sserie­r?) Trådstartaren
    Äldre 30 Oct 16:46
    #2

    Jag vet inte ens om det han gjort är olagligt. Sen kan jag inte bevisa något heller så jag undrar om det överhuvudtaget är någon ide. Han kanske kommer att bli mer förbannad och hitta på annat skit för att jävlas.

  • Anonym (M)
    Äldre 30 Oct 16:56
    #3

    Tycker du ska anmäla händelsen, och låta polisen komma fram till vem som gjort vad. Givetvis säga vem du misstänker...

    Om något mer sker så är det bra att ha allting bokfört hos dem.

  • Anonym (hemsk­t ex)
    Äldre 30 Oct 17:42
    #4

    Anmäl. Att han hackar din mejl bör vara ett dataintrång och det andra ett ofredande. Dock krävs det för ofredandet att du är medveten om beteendet medan det utspelar sig. Du var ju inte där när han i så fall satte gps:en där. Finns säkert något annat brott för det däremot. Skulle också råda dig att ansöka om kontaktförbud för honom, bryter han det kan han bli straffad.

  • Anonym (traka­sserie­r?) Trådstartaren
    Äldre 30 Oct 18:14
    #5

    Ok...men är det inget brott att installera GPS på någon annans bil även om den andra personen varit omedveten?

  • Anonym (M)
    Äldre 30 Oct 18:16
    #6
    Anonym (trakasserier?) skrev 2014-10-30 18:14:14 följande:

    Ok...men är det inget brott att installera GPS på någon annans bil även om den andra personen varit omedveten?


    ja till o börja med så gör hen ju åverkan på din bil... och eftersom det är en GPS så kan man ju räkna ut att personen är ute efter något mer.
Svar på tråden Ska jag anmäla mitt ex för trakasserier?