• Oschla­ka
    Äldre 30 Oct 16:43
    37813 visningar
    693 svar
    -1
    693
    37813

    Jehovas Vittne

    Hej alla där ute:)

    Har funderat mkt och vill verkligen bli en så god människa som möjligt!

    Studerar med jehovas vittne och känner mig ganska påläst.

    En tidsfråga innan jag blir det!

    Fråga mig vad ni vill, varsågod!

  • Svar på tråden Jehovas Vittne
  • Nyfike­n gul
    Äldre 30 Oct 17:12
    #1

    jag hoppas du är tillräckligt påläst för att förstå konsekvensen av vad som händer den dagen du inte längre kan vara ett Jehovas vittne.  Vare sig det är frivilligt eller ofrivilligt. 

    Och att du verkligen förstår innebörden i att vara en utesluten/avfälling. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lillap­onnyn
    Äldre 30 Oct 17:14
    #2

    Vi pratade om detta i en annan forum om man lämnar jehovas vittne får man ej träffa dem igen sen t ex anhöriga?

  • Äldre 30 Oct 17:23
    #3
    lillaponnyn skrev 2014-10-30 17:14:14 följande:

    Vi pratade om detta i en annan forum om man lämnar jehovas vittne får man ej träffa dem igen sen t ex anhöriga?


    Jag klev ur för tre år sedan och min familj vände mig ryggen. Har haft endast sporadisk kontakt med min mor, när hon velat träffa barnbarnen.

    Det är en stor sorg.
  • Oschla­ka
    Äldre 30 Oct 17:28
    #4

    Tack för upplysningen.

    Jag är påläst tycker jag.

    Den bilden ni pratar om känner jag inte igen! Tvärtom behandlas alla människor med respekt och lika värde oavsett om man är vittne eller ej.

    Vi träffar några som har hoppat av och vi pratar och umgås.

    Naturligtvis umgås vi inte med människor som tex är påverkade av alkohol, droger eller på annat sätt är fara för sig själva och andra och sin omgivning.

    Men när de inte är påverkade så är de som vem som helst för oss.

  • Oschla­ka
    Äldre 30 Oct 17:32
    #5
    Fjäril Vingad skrev 2014-10-30 17:23:18 följande:

    Jag klev ur för tre år sedan och min familj vände mig ryggen. Har haft endast sporadisk kontakt med min mor, när hon velat träffa barnbarnen.

    Det är en stor sorg.


    Det är beklagligt om så är fallet i ditt fall.

    Det är inte förenat med bibeln. Har du frågat var i bibeln de söker stöd för deras agerande?

    Finner själv inte annat än att var medmänniska och ha förståelse.
  • Gert
    Äldre 30 Oct 17:39
    #6

    Jehovas vittne är väl en organisation som utnyttjar utsatta människor. 


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Nyfike­n gul
    Äldre 30 Oct 17:46
    #7

    Jag hoppas du förstår skillnaden i att vara odöpt förkunnare och döpt och överlämnat Jehovas vittne?

    jag kan också visa vart i deras egen litteratur det står hur du som döpt jv ska behandla de uteslutna.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 30 Oct 17:48
    #8

    Hej!

    Vad är det som gör att du vill bli ett Jehovas vittne? :)

  • Äldre 30 Oct 18:07
    #9
    Oschlaka skrev 2014-10-30 17:32:11 följande:
    Det är beklagligt om så är fallet i ditt fall.

    Det är inte förenat med bibeln. Har du frågat var i bibeln de söker stöd för deras agerande?

    Finner själv inte annat än att var medmänniska och ha förståelse.
    Om de låter dig tro att det är ok att umgås med uteslutna (enligt deras regler, alltså) så far de med osanning.

    Kanske är det som Nyfiken gul säger; att ni träffat sådana som inte döpt sig alls?

    För har man väl döpt sig, och senare inser att det här fungerar inte och lämnar församlingen/blir utesluten, då står man där, utan familj, utan vänner. Väldigt, väldigt ensam. Förödande ensam.
  • Äldre 30 Oct 18:10
    #10

    God människa kan man vara utan att tillhöra en organiserad religion/församling.

    Jag är en god människa. Jag stjäl inte, jag betalar min skatt, jag är ärlig, jag gör aldrig medvetet någon illa, osv. Jag behöver inte tillhöra en församling för att vara en bra människa.

Svar på tråden Jehovas Vittne