• calabalic

    Vilken blodtrycksmedicin äter/åt ni under graviditeten?

    Jag har ätit medicin för högt blodtryck i ett par år. Från början tog jag Losartan, men när jag berättade för läkaren att jag planerade bli gravid så skrev han ut Amlodipin istället. I FASS står det bara att man ska prata med läkare innan man tar Amlodipin om man är gravid, så jag har känt mig trygg i att ta denna medicin eftersom läkaren som sagt visste att jag försökte bli gravid.

    Nu är jag gravid i v.8 och upptäcker att det på 1177 står att man INTE ska ta Amlodipin för att det kan leda till fosterskador. Efter att ha forskat vidare lite har jag hittat att man hittills bara sett fosterskador efter Amlodipin i djurförsök, hos människor har man inte hittat nåt sånt - men å andra sidan har de inte forskat särskilt noga i det heller. Och det känns ju inte så tryggt. Ska ha ett möte med läkaren och fråga om detta.

    Vilka blodtrycksmediciner använder ni under era graviditeter och är dessa garanterat riskfria? Har ni några biverkningar?

  • Svar på tråden Vilken blodtrycksmedicin äter/åt ni under graviditeten?
  • Mercurialis

    Jag fick Viksen,när jag blev inlagd p g a högt blodtryck.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Vilken blodtrycksmedicin äter/åt ni under graviditeten?