• Trådstartaren123

    Ni som anmält er kille för misshandel-erkände han eller inte? Vad använde han för ursäkt?

    Ska på rättegång då min pojkvän är åtalad för att ha misshandlat mig. Jag har själv inte vågat medverka, men nu blir rättegången alltså av. Han kommer inte erkänna och han kommer inte heller skylla på mig. Jag är nämligen gravid.

    Eller delvis kommer han väl skylla på mig, han kommer säga att polisen hittat på allt men att det är jag som påstår det. Han kommer säga att det var någon annan som slog mig, att han inte ens var där och att det är jga som sagt det till honom. Alltså att han är helt oskyldig men att polisen skulle ha hittat på allt...

    Jag förstår inte hur han tänker.. Jag har försökt förklara hur det låter, men det är vad han kommer säga. Det är vad han säger till mig iallafall.

    Vad har era ex/killar använt för ursäkt i rättegång?

  • Svar på tråden Ni som anmält er kille för misshandel-erkände han eller inte? Vad använde han för ursäkt?
  • Långbenopluto

    Min kille skylde på alkoholen.... men han var inte min kille efter misshandeln, han är mitt ex!

    Varför stannar du hos en som misshandlat dig och inte ens kan stå för det han har gjort..... och du skaffar dessutom barn med honom??

  • Anonym (ts)
    Tines skrev 2014-10-30 21:16:18 följande:

    Min kille skylde på alkoholen.... men han var inte min kille efter misshandeln, han är mitt ex!

    Varför stannar du hos en som misshandlat dig och inte ens kan stå för det han har gjort..... och du skaffar dessutom barn med honom??


    Ok, så då erkände han i princip?

    Jag ska lämna, barnet var inte planerat. Jag vågar dock inte säga mot honom i rätten och jag är rädd att det bara kommer se ut som jag hittat på allt. Men det är ju mitt eget fel, jag väljer ju att inte säga något.

    Tycker du hans ursäkt verkar trovärdig?
  • Kjell2

    När dte gäller våld i nära relationer är det väldigt sällan gärningsmannen erkänner och nästa lika sällan att gärningsmannen är trovärdig i domstolen.

    Tyvärr är det för sällan de blir fällda då målsägande till och från ljuger eller undanhåller sanningen vilket gör det svårt för domstolen.

  • lilith88

    Du tänker väl inte stanna OCH behålla barnet?

    Jag vet att du har skrivit här tidigare, jag känner igen stilen.

    Det är en sak om du själv inte vill lämna, men du kan inte sätta ett oskyldigt liv till världen och låta det växa upp så.

  • Anonym (?)
    lilith88 skrev 2014-10-31 15:18:51 följande:

    Du tänker väl inte stanna OCH behålla barnet?

    Jag vet att du har skrivit här tidigare, jag känner igen stilen.

    Det är en sak om du själv inte vill lämna, men du kan inte sätta ett oskyldigt liv till världen och låta det växa upp så.


    TS skriver ju att hon ska lämna. Självklart borde hon ha lämnat redan (och kanske inte heller behålla ett barn med en sån idiot), men det är inte så jävla lätt.

    Självklart ska inte barnet behöva växa upp så, men det hoppas och tror jag att TS är medveten om.
  • Anonym (..-..)

    Mitt ex ärkende, han hade nog inget annat val heller då det sist och slutlgen var ett ganska klart fall. Han skylde på att han var psykiskt sjuk, krävde sinnesundersökning var har försökte göra sej sjukare än han var. Dömdes frisk och fick sin dom. HAH!

    Du borde lämna honom på en gång och stå på dej i rätten. Det är HAN som gjort fel och bör få sitt straff! Sitt straff kan han få bara om du hjälper genom att stå på dej och berätta vad som hände!

  • lilith88
    Anonym (?) skrev 2014-10-31 15:24:11 följande:
    TS skriver ju att hon ska lämna. Självklart borde hon ha lämnat redan (och kanske inte heller behålla ett barn med en sån idiot), men det är inte så jävla lätt.

    Självklart ska inte barnet behöva växa upp så, men det hoppas och tror jag att TS är medveten om.
    Om TS är den jag tror att hon är, har hon skrivit tusen gånger här att hon "ska lämna", men hon kommer aldrig till skott. Hon vill inte berätta för vänner eller anhöriga. Hon ljuger eller undanhåller sanningen för polisen.

    Hon har haft alla möjligheter till hjälp, men inte tagit dessa.

    Jag förstår att hon är rädd och nedtryckt, men man kan inte hjälpa någon som inte hjälper till själv.

    Många har nog gett upp för länge sen på TS. Tragiskt med sant. I slutändan kan ingen tvinga henne att lämna, hur befogat det än skulle vara. Hon är vuxen och myndig.

    MEN det är inte barnet. Därav min reaktion. Föder hon barnet och stannar, hoppas jag att den stackars ungen omhändertas av de sociala myndigheterna.
  • Anonym (?)
    lilith88 skrev 2014-10-31 15:30:44 följande:
    Om TS är den jag tror att hon är, har hon skrivit tusen gånger här att hon "ska lämna", men hon kommer aldrig till skott. Hon vill inte berätta för vänner eller anhöriga. Hon ljuger eller undanhåller sanningen för polisen.

    Hon har haft alla möjligheter till hjälp, men inte tagit dessa.

    Jag förstår att hon är rädd och nedtryckt, men man kan inte hjälpa någon som inte hjälper till själv.

    Många har nog gett upp för länge sen på TS. Tragiskt med sant. I slutändan kan ingen tvinga henne att lämna, hur befogat det än skulle vara. Hon är vuxen och myndig.

    MEN det är inte barnet. Därav min reaktion. Föder hon barnet och stannar, hoppas jag att den stackars ungen omhändertas av de sociala myndigheterna.
    Antagligen måste man själv ha levt i ett misshandelsförhållande för att inse hur svårt det är att lämna eller ens berätta för omgivningen. Det är oerhört nedbrytande mekanismer det handlar om. Skam, skuld, rädsla - allt i ett. Svårt att förklara.

    De flesta lämnar ändå förr eller senare. Vissa omgående eller nästan omgående, andra när våldet eskalerar eller när det händer något annat som gör att de får ändan ur vagnen. En släkting, vän eller arbetskamrat som sträcker ut en hand. En flytt. Ett barn. En enträgen polis. Ett samtal med kvinnojouren... Dvs någon slags vändpunkt som gör att man vaknar och orkar ta tag i det.

    Men för de svårare fallen räcker kanske inte ens ovanstående. De blir i värsta fall sk "hopplösa fall" och risken är stor att omgivningen ger upp. Vilket på sätt och vis är förståeligt, men inte hjälper dessa människor ett dugg. Det får sällan denna grupp att bestämma sig, snarare tvärtom.

    Dock har du rätt i sak. Barn ska inte behöva växa upp så. Med lite tur kan barnet dock bli TS vändpunkt. Om hon väljer att behålla, hoppas jag att hon tar emot den hjälp som familj, vänner och samhälle kan erbjuda. Nu har det ju t om gått så långt som till rättegång utan hennes medverkan, dvs polisen är uppenbarligen redan medveten om problemet.
  • Anonym (X)

    Anmälde mitt ex efter en händelse som nästan kostade mig livet. Han hade då misshandlat mig fysiskt och psykiskt under lång, lång tid. I rättegången nekade han till allt, trasslade in sig i alla lögner. Vid ett tillfälle sa han till och med "nej jag har abslout inte misshandlat henne vid detta tillfälle, benet bara for iväg av sig själv och träffade i huvudet men jag har inget med det att göra".

    Han blev fälld på alla punkter han var åtalad för då det fanns bildbevis på skador, vittnen, sms oss emellan där han erkände, inspelning av ett tillfälle då han misshandlade mig, dagboksanteckningar med mera.

    Den enda som vittnade till hans fördel var hans mamma och hon ljög som f-n, hittade på saker om att jag varit hemma hos dem och slagit sönder saker, manipulerat hennes son mm. Hon höll sig inte heller saklig utan försökte smutskasta både mig och min familj och sa att hennes son minsann inte skulle göra en fluga förnär (och då hade mitt ex pratat med henne om att han misshandlat mig vid minst ett tillfälle). Hennes vittnesmål stjälpte mer än hjälpte honom.

    Perioden innan rättegången var den mörkaste i mitt liv, men stå på dig! Jag tänkte såhär, att även om han inte fälls så får jag iallafall chansen att sitta där och berätta om hur han behandlat mig - och han MÅSTE lyssna, han kan inte avbryta och han har ingenstans att ta vägen. Och nämndemännen som sitter i rätten är tränade på att se om någon ljuger eller inte.

    Åklagaren var mycket skicklig, hon fick mitt ex att försäga sig hela tiden. Mina tips är att hålla dig lugn och saklig, och ta ett djupt andetag innan du svarar på frågor. När du får frågor från hans advokat (som ju kommer att vilja framställa dig som icke trovärdig) kastar du inte iväg svaren - andas och tänk efter innan du svarar. Det får man.

    Lycka till!!

  • Anonym (blev ingen)

    Tyvärr blev det aldrig någon rättegång. Åtalet lades ner i brist på bevis. Jag hade inga kroppsskador och ansågs inte ha tillräckliga psykiska men för att ett åtal skulle väckas. Dessutom hade de läst sms-konversationer mellan oss efter separationen där vi utbytte mest vänskapliga ord. Sen var han alkoholpåverkad vid tillfället och sa i förhör att "Jag visste inte vad jag gjorde, jag fick en blackout".

    Han hade sparkat mig i magen när jag var i 3:e månaden

Svar på tråden Ni som anmält er kille för misshandel-erkände han eller inte? Vad använde han för ursäkt?