• Anonym (Nyfiken)

    Hur nedärvs blodgrupper?

    Jag och min man har nyligen fått barn han har blodgrupp rh- och jag har rho- vårat barn har blodgrupp A eller A + borde inte vårat barn ha ärvt rh + eftersom vi båda är rh och negativa.. eller är jag ute och cyklar :)

  • Svar på tråden Hur nedärvs blodgrupper?
  • Anonym (Ida)

    Intressant! Jag tror inte att A,B osv har något med rh-/rh+ har något med varandra att göra? Min son t.ex är rh+ efter sin far medan dottern blev rh- efter mig. Om vi båda (jag och min man) hade varit rh- så hade båda barnen blivit det.

    Men jag har egentligen ingen aning och hoppas vi får svar från någon kunnig

  • Mr Obvious

    Rh styrs av flera olika gener, så även om föräldrarna har samma kan barnet få annorlunda.

    När det gäller A,B,AB,0 så är det mer komplicerat:

    Förälder + Förälder = Barn
    0 + 0 = 0
    0 + A = A eller 0
    0 + B = B eller 0
    0 + AB = A eller B eller 0
    A + A = A eller 0
    A + B = A eller B eller 0
    A + AB = AB eller A eller B
    B + B = B eller 0
    B + AB = AB eller A eller B
    AB + AB = AB eller A eller B

  • Anonym (genetiker)
    Mr Obvious skrev 2014-10-30 21:00:46 följande:

    Ajdå, en blev fel:

    A + B = A eller B eller AB eller 0, dvs vad som helst


    Ett fel till:

    0 + AB = A eller B

    Det är bara en gen som ligger bakom ABO-systemet, så det är egentligen inte alls komplicerat. Det finns tre möjligheter för hur denna gen fungerar: inte alls (O), den gör en A-molekyl, eller den gör en B-molekyl.

    Varje individ har alltid har två uppsättningar av varje gen.

    Om man har blodgruppen A, så har har man genkombinationen AA eller AO.
    Om man har blodgruppen B, så har har man genkombinationen BB eller BO.
    Om man har blodgruppen AB, så har har man genkombinationen AB.
    Om man har blodgruppen O, så har har man genkombinationen OO.

    Barnen får en gen av vardera föräldern. Ett barn kan alltså få en O-gen av mamman som har kombinationen AO, och en O-gen av pappan som har kombinationen BO. Då får barnet blodgruppen O, fast föräldrarna har A och B.
  • Anonym (negativ)

    Vi ser ut såhär:

    Jag, B-, maken AB+ och våra tre barn B-

  • Anonym (genetiker)

    Geoff Daniels: The molecular genetics of blood group polymorphism. Hum Genet (2009) 126:729?742

    Läste i denna, och lärde mig följande:

    Rh är det mest komplicerade blodgruppssystemet, och det är flera gener inblandade, ja. MEN när man i vardagligt tal pratar om Rh+ och Rh- så menar man D-antigenen, som är den viktigaste att hålla koll på när det blir aktuellt med blodtransfusion.  D-antigenen är ett protein som finns på cellens yta. Om man är Rh-, så saknas proteinet helt och hållet. Genen RHD bär på koden för denna D-antigen.

    Återigen så har varje människa två RHD gener. Det räcker med att den ena genen fungerar för att det ska bildas D-antigen, och man har Rh+ blodgrupp. Det är bara om båda generna är "trasiga" som man har Rh- blodgrupp.

    Alltså följande genkombinationer ger följande blodgrupper:
    RHD+/RHD+ = Rh+
    RHD+/RHD- = Rh+
    RHD-/RHD- = Rh-

    Barnet får en RHD gen av mamman och en RHD gen av pappan. Två Rh+ föräldrar kan alltså få ett Rh- barn, men två Rh- föräldrar kan inte få ett Rh+ barn.

    Hur detta nedärvs är helt oberoende av ABO.

  • Anonym (negativ)

    Fast stämmer det till 100%? Som jag skrev har vi tre barn, alla tre är B- och deras pappa AB+. (Och ja, han är verkligen deras pappa :D) 

  • Anonym (genetiker)
    Anonym (negativ) skrev 2014-10-30 23:25:46 följande:

    Vi ser ut såhär:

    Jag, B-, maken AB+ och våra tre barn B-


    Du: BO eller BB, RHD-/RHD-

    Maken: AB, RHD+/RHD-

    Barnen:
    Maken har gett dem B, RHD-
    Du har gett dem B eller O, RHD-

    Då blir det B- av era barn. Klassiskt skolexempel!
Svar på tråden Hur nedärvs blodgrupper?