• Anonym (bosta­d)
    Äldre 30 Oct 22:30
    1362 visningar
    13 svar
    13
    1362

    Anledningen till att man får högre bostadsbidrag om man är ensamstående?

    Vad är anledningen till att man får högre bostadsbidrag eller heter det tillägg om man är ensamstående. Varför tittar de inte på den totalla inkomsten istället? Eller det gör de egentligen men ändå så får man mer pengar som ensamstående jämfört med en barnfamilj som har samma inkomst. Borde inte barnfamiljer med 2 vuxna ha mer?

  • Svar på tråden Anledningen till att man får högre bostadsbidrag om man är ensamstående?
  • Anonym (?)
    Äldre 30 Oct 22:39
    #1

    Ska en barnfamilj med två vuxna ha mer bostadsbidrag? Hyrorna kostar samma oavsett hur många som bor i boendet. Två personer kan inbringa mer lön än en och gör väl ofta det också.

  • Äldre 30 Oct 22:43
    #2

    Får verkligen ensamstående mer? Jag testade FKs beräknare men fick inte ut ett sådant resultat.. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (bosta­d) Trådstartaren
    Äldre 30 Oct 22:56
    #3

    Ja, jag testade samma inkomst men i första fallet ensamstående med 1 barn och i andra fallet 2 vuxna+1 barn. I första alternativet var det ca.1000 kr mer.

    "Kan" inbringa? Nu pratar vi inte hypotetiskt och hur det är hos de flesta utan i detta fall handlar det om lika stor inkomst. Så finns det någon anledning till att ensamstående får in mer?

  • Äldre 30 Oct 23:02
    #4
    Anonym (bostad) skrev 2014-10-30 22:56:21 följande:
    Ja, jag testade samma inkomst men i första fallet ensamstående med 1 barn och i andra fallet 2 vuxna+1 barn. I första alternativet var det ca.1000 kr mer.

    "Kan" inbringa? Nu pratar vi inte hypotetiskt och hur det är hos de flesta utan i detta fall handlar det om lika stor inkomst. Så finns det någon anledning till att ensamstående får in mer?
    Ah, se där. Jag testade med för hög inkomst. Total inkomst på 200 tkr gav lika resultat, men inte vid 100 tkr. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (tjupp­)
    Äldre 30 Oct 23:04
    #5

    Det får man inte men den nya "räknaren" på FKs sida beter sig konstigt. Du kan ändra så förutsättningarna blir lika så stämmer det bättre. Om du slår in en inkomst för sambor där båda är utan inkomst eller om du tar en ensamstående utan inkomst så blir bostadsbidraget detsamma. Det blir det också om du tar en ensamstående med 20.000 i inkomst eller sambor med vardera 10.000. Är det däremot sambor där den ena har 20.000 och den andra 0 så blir det olika. Detta för att inkomstgränserna för sambor är lägre än för ensamstående 

  • Anonym (bosta­d) Trådstartaren
    Äldre 30 Oct 23:08
    #6
    Anonym (tjupp) skrev 2014-10-30 23:04:22 följande:

    Det får man inte men den nya "räknaren" på FKs sida beter sig konstigt. Du kan ändra så förutsättningarna blir lika så stämmer det bättre. Om du slår in en inkomst för sambor där båda är utan inkomst eller om du tar en ensamstående utan inkomst så blir bostadsbidraget detsamma. Det blir det också om du tar en ensamstående med 20.000 i inkomst eller sambor med vardera 10.000. Är det däremot sambor där den ena har 20.000 och den andra 0 så blir det olika. Detta för att inkomstgränserna för sambor är lägre än för ensamstående 


    Hur menar du att inkomstgränserna för sambor är lägre?
  • Äldre 30 Oct 23:17
    #7

    Pga grundavdrag och progressiva skatteskalor betalar man betydligt mindre skatt om man är två personer som delar på inkomsten, även om den totala inkomsten före skatt är densamma i båda fallen.

    Är man två vuxna och den ena inte har någon inkomst är det inte bostadsbidraget som ska fixa det. Det är studielån, A-kassa eller något annat.

  • Anonym (bosta­d) Trådstartaren
    Äldre 30 Oct 23:24
    #8
    Mr Obvious skrev 2014-10-30 23:17:02 följande:

    Pga grundavdrag och progressiva skatteskalor betalar man betydligt mindre skatt om man är två personer som delar på inkomsten, även om den totala inkomsten före skatt är densamma i båda fallen.

    Är man två vuxna och den ena inte har någon inkomst är det inte bostadsbidraget som ska fixa det. Det är studielån, A-kassa eller något annat.


    I detta fall finns det inget annat. Alltså den ena personer har 0 kronor i inkomst.
  • Anonym (...)
    Äldre 30 Oct 23:28
    #9

    Att människor inte vill arbeta får man inga bidrag för.

  • Äldre 30 Oct 23:42
    #10
    Anonym (bostad) skrev 2014-10-30 23:24:22 följande:
    I detta fall finns det inget annat. Alltså den ena personer har 0 kronor i inkomst.
    Ja, det förväntas att en vuxen person har studiebidrag, studielån, A-kassa, sjukpenning, pension, socialbidrag eller annan inkomst. Lyckas man inte med något av det så kanske man förtjänar sänkt levnadsstandard.
  • Anonym (bosta­d) Trådstartaren
    Äldre 30 Oct 23:52
    #11
    Mr Obvious skrev 2014-10-30 23:42:48 följande:
    Ja, det förväntas att en vuxen person har studiebidrag, studielån, A-kassa, sjukpenning, pension, socialbidrag eller annan inkomst. Lyckas man inte med något av det så kanske man förtjänar sänkt levnadsstandard.
    Vad menar du med "lyckas" och "förtjänar"?
  • Äldre 31 Oct 15:48
    #12
    Mr Obvious skrev 2014-10-30 23:42:48 följande:
    Ja, det förväntas att en vuxen person har studiebidrag, studielån, A-kassa, sjukpenning, pension, socialbidrag eller annan inkomst. Lyckas man inte med något av det så kanske man förtjänar sänkt levnadsstandard.

    Intressant. Min man har tex 0 kr i inkomst, men det är för att han flyttat hit från ett annat land och studerar på SFI. Jag är försörjningsskyldig för honom i och med att han flyttade hit för vårt förhållande. Han hade jobb och utbildning i sitt hemland, men gav upp det för att kunna bo här med mig. Jag vet inte om du av den anledningen tycker han "förtjänar sänkt levnadsstandard"? Som tur är behöver vi inte bostadsbidrag för att klara oss.
  • Äldre 31 Oct 15:54
    #13

    Ett hushåll med två vuxna har större möjlighet att förbättra sin inkomst än en ensamståande har. Tex kan den med 0 i inkomst göra något för att ändra på det.

Svar på tråden Anledningen till att man får högre bostadsbidrag om man är ensamstående?