• Miaakt

    Vilken kudde till nyfödda?

    Nu är det så att jag behöver er hjälp. Bor i Finland och här rekommenderar de inte kudde till nyfödda och jag som är från Sverige väljer då hellre svenska rekommendationer. Min bm i Finland sa till och med ingen kudde förrän barnen blir 3 år och det är ju på tok för länge tycker jag.

    Det är en hel kudd djungeln därute, har kikat lite på rätt start, candide panda och ng baby. Vill ju inte att mina små ska få platthuvud. Hitills verkar ju candide panda vara den enda som förhindra platthuvud men sen känns den så liten och ser ganska obekväm ut.

    Vilka kuddar rekommenderar ni? Hoppas ni kan hjälpa :)

  • Svar på tråden Vilken kudde till nyfödda?
  • Frida1992

    De är ju så olika. Har aldrig haft nån spc kudde till min dotter och hon har jätte fint runt huvud. Har bara en vanlig platt bäbis kudde från ikea till henne. Men hon har alltid sovit på sidan (somnat då hon ammat) och även om hon somnat på rygg har hon alltid huvudet åt sidan. Nu sover hon lite hur som helst (hon är ett år)

  • Anna74a

    Samma här, vi hade en liten platt kudde till sonen först men det kändes inte naturligt att använda den.

    Han har också rund och fin huvudform.

  • Miaakt

    Fick ni vända mycket på barnens sov ställning då, och hur ofta? Hur länge var ni utan kudde? :)

  • S Michaela

    Vi använde inte kudde till våran son det första halvåret, när han var 6 månader la vi ner en kudde bredvid honom och när han ca runt 9 månader började han lägga sig på den självmant och sova.

    Den va inte speciellt tunn kudden. Nu är han 15 månader och sover på kudden ibland, ibland inte.

    Han har runt och fint huvud.

    Räckte med att man la ner honom på olika håll när han somnat, ena gången vänster sida, andra höger och tredje ryggen. När han va ca 2 månader sov han hela nätterna igenom och då lät vi han va, han rörde på sig själv mycket.

Svar på tråden Vilken kudde till nyfödda?