• Cina84

    En äggledarna bortopereradoch den andra dålig.

    Gjorde titthålsoperation häromdagen för misstänkt cysta på ena äggstocken. Det visade sig att det var äggledaren som var fyll av vätska på grund sv. Gammal infektion så den togs bort.den andra äggledaren var där ingen passage genom men den fick bli kvar. Min fråga är nu, om det sker ägglossning på den sida utan äggledare kan den putta bort ägget till den dåliga äggledaren då? Eller hur funkar det egentligen?

  • Svar på tråden En äggledarna bortopereradoch den andra dålig.
  • Cina84
    Dr to be skrev 2014-10-31 08:56:28 följande:

    Ja, den kvarvarande äggledaren kan fånga upp ägg från båda.


    Så om den är halvdålig och kan orsaka utomkvedshavandeskap hade det kanske varit bättre att ta bort den med?!
  • Dr to be

    Om det inte fanns passage i den de lämnade kvar så bör det inte ens kunna bli ett utomkvedeshavandeskap. Jag skulle ta upp detta med läkaren som opererade dig.

    Lycka till

  • Cina84
    Dr to be skrev 2014-10-31 09:14:55 följande:

    Om det inte fanns passage i den de lämnade kvar så bör det inte ens kunna bli ett utomkvedeshavandeskap. Jag skulle ta upp detta med läkaren som opererade dig.

    Lycka till


    Jo jag får ringa henne igen. Tyckte hon sa att det kanske fanns lite lite passage. Tänkte mest på om vi ska skydda oss i fortsättningen så att det inte blir något fel igen eller om inte det behövs..

    Tack så mycket.
  • cme86

    Jag har också en dålig äggledare kvar. Ena opererades bort pga utomkvedshavandeskap o den andra har haft en massa sammanväxningar o skit. Hur är dina chanser att bli gravid? Vad säger läkarna?

  • Cina84
    cme86 skrev 2014-11-03 08:32:54 följande:

    Jag har också en dålig äggledare kvar. Ena opererades bort pga utomkvedshavandeskap o den andra har haft en massa sammanväxningar o skit. Hur är dina chanser att bli gravid? Vad säger läkarna?


    Läkaren som opererade mi sa att jag ska ha goda chanser att bli gravid då det var äggledarna det var fel på. Jag hade fin slemhinna vilket hon såg hon innan operationen vilket kanske är ett tecken att jag inte har problem med ägglossningen. Men man vet aldrig..
  • cme86

    Men även om slemhinna o livmoder ser bra ut så måste man väll ha en fungerande äggledare? Hur hittar äggen annars dit?

  • Cina84
    cme86 skrev 2014-11-03 21:38:10 följande:

    Men även om slemhinna o livmoder ser bra ut så måste man väll ha en fungerande äggledare? Hur hittar äggen annars dit?


    Med hjälp av konstgjord befruktning ivf. Då behövs inga äggledare utan man plockar enkelt sagt ut äggen, befruktar dem i en skål med hjälp av mannens spermier, väntar någon dag ch sätter den till ska det befruktsde ägget i livmodern och förhoppningvis klarar ägget av förflyttningen och man är gravid. Man kan säga att man går runt äggledarna.
  • Cina84
    Cina84 skrev 2014-11-03 21:57:38 följande:

    Med hjälp av konstgjord befruktning ivf. Då behövs inga äggledare utan man plockar enkelt sagt ut äggen, befruktar dem i en skål med hjälp av mannens spermier, väntar någon dag och sätter sen in det befruktade ägget i livmodern och förhoppningvis klarar ägget av förflyttningen och man är gravid. Man kan säga att man går runt äggledarna.


Svar på tråden En äggledarna bortopereradoch den andra dålig.