• Expoze

    Sjukskrivning och fördelning av dagar mm

    Hej.
     Jag och min fru väntar vårat första barn till våren.
     Det är en lycka att det har hänt då vi har försökt I 14år utan resultat.


     Till problemet nu då så hör att min fru har ett par kroniska sjukdomar och lever med svår ständig värk I kroppen. Den största delen av hennes vakna tid tillbringas I liggande ställning och ett jobb har inte varit en möjlighet på många år.
     Hon hade tidigare någon form av sjukpenning eller vad det hette men blev för ett antal år sedan utförsäkrad som så många andra och har sen dess inte kunnat återkomma I systemet då ni på fk anser att hon är frisk och arbetsför. :(


     Problemet vi har nu då är att det är lite svårt att få raka besked om vad som gäller för oss efter att våran skatt kommit till världen.


     Eftersom vi idag lever på och är beroende av min inkomst så finns det oklarheter I hur vi ska göra med föräldradagarna. Tar jag ut maximalt av dem så kommer vi som jag ser det troligen lida för stort ekonomiskt utan vi hoppas på att hon ska kunna utnyttja en hel del av dagarna oxå. Hur blir det med min rätt till föräldrapenning om hon nu är "tillgänglig" hemma ändå? Är det bara så att vi väljer själva vem av oss som ska ta ut en föräldrapenning de dagarna som jag vill vara hemma? Hur kommer hennes uttag av föräldrapenning att påverka hennes framtida möjligheter till sjukskrivning med sjukersättning? Vad jag kunnat läsa mig till så har en del tappat dessa möjligheter då fk efteråt har ansett att om man kunnat ta hand om ett barn så är man arbetsför.
     Vi kommer inte att kunna genomföra detta utan ett massivt stöd från släkt och vänner som kommer att stötta när jag jobbar men era regler är rena djungeln att läsa och försöka få klarhet I när det handlar om lite mer udda situationer.


     Hoppas på att ni kan hjälpa oss att få lite mer klarhet I det hela.


     Mvh Christopher

  • Svar på tråden Sjukskrivning och fördelning av dagar mm
  • Försäkringskassan

    Hej Christopher!


     


    Vi har endast möjlighet att svara generellt på frågor om föräldrapenning. Ska ändå försöka sammanfatta lite om föräldrapenningen.


     


    Saknar man arbetsinkomst helt och hållet får man föräldrapenning enligt grundnivå på 225 kr brutto/dag för dagar som kallas för sjukpenningnivå. Dagar på lägstanivå är på 180 kr/dag före skatt.


     


    I och med att ni är gifta har ni var och en 195 dagar på sjukpenningnivå och 45 dagar på lägstanivå. Man kan avstå föräldradagar till den andre föräldern med 135 på sjukpenningnivå och 45 på lägstanivå. Man behåller då sina 60 dagar enligt sjukpenningnivå.


    De lägstanivådagarn kan man börja ta ut när det är förbrukat 180 dagar enligt sjukpenningnivå.


     


    Ni väljer själva vem som tar ut föräldrapenning och hur ni fördelar dagarna mellan er utom de 60.


     


    Så länge barnet inte har fyllt 1 år kan båda föräldrarna ta ut föräldrapenning samtidigt för samma barn och för samma dag med högst 30 dagar var som kallas för dubbeldagar. De 60 låsta dagarna enligt sjukpenningnivå kan inte användas som dubbeldagar. Detta är inget måste utan man har möjlighet till detta om man vill.


     


    Om det är din fru som tar ut föräldrapenning och blir sjuk ska man ändå meddela oss detta för att den andre föräldern ska ha möjlighet att söka sin ersättning antingen med föräldrapenning (barn under 8 månader) eller tillfällig föräldrapenning (vab) där barnet har blivit 8 månader.


     


    Hur hennes uttag med föräldrapenning kommer att påverka en sjukskrivning/sjukersättning kan vi inte besvara här i Familjeliv utan ni får kontakta vårt Kundcenter 0771 -524 524 som svarar på frågor kring sjukpenning/sjukersättning.


     


     


    Hälsningar


    Asta, handläggare


     

  • Försäkringskassan

    Hej Christopher!


     


    Vi har endast möjlighet att svara generellt på frågor om föräldrapenning. Ska ändå försöka sammanfatta lite om föräldrapenningen.


     


    Saknar man arbetsinkomst helt och hållet får man föräldrapenning enligt grundnivå på 225 kr brutto/dag för dagar som kallas för sjukpenningnivå. Dagar på lägstanivå är på 180 kr/dag före skatt.


     


    I och med att ni är gifta har ni var och en 195 dagar på sjukpenningnivå och 45 dagar på lägstanivå. Man kan avstå föräldradagar till den andre föräldern med 135 på sjukpenningnivå och 45 på lägstanivå. Man behåller då sina 60 dagar enligt sjukpenningnivå.


    De lägstanivådagarn kan man börja ta ut när det är förbrukat 180 dagar enligt sjukpenningnivå.


     


    Ni väljer själva vem som tar ut föräldrapenning och hur ni fördelar dagarna mellan er utom de 60.


     


    Så länge barnet inte har fyllt 1 år kan båda föräldrarna ta ut föräldrapenning samtidigt för samma barn och för samma dag med högst 30 dagar var som kallas för dubbeldagar. De 60 låsta dagarna enligt sjukpenningnivå kan inte användas som dubbeldagar. Detta är inget måste utan man har möjlighet till detta om man vill.


     


    Om det är din fru som tar ut föräldrapenning och blir sjuk ska man ändå meddela oss detta för att den andre föräldern ska ha möjlighet att söka sin ersättning antingen med föräldrapenning (barn under 8 månader) eller tillfällig föräldrapenning (vab) där barnet har blivit 8 månader.


     


    Hur hennes uttag med föräldrapenning kommer att påverka en sjukskrivning/sjukersättning kan vi inte besvara här i Familjeliv utan ni får kontakta vårt Kundcenter 0771 -524 524 som svarar på frågor kring sjukpenning/sjukersättning.


     


     


    Hälsningar


    Asta, handläggare


     

  • Försäkringskassan

    Hej igen Christopher!


     


    Vill bara göra ett förtydligande gällande föräldrapenning- dubbeldagar.


     


    Det är inga extra dagar man får utan tas av de föräldradagar man får för barnet.


     


     


     


     


    Hälsningar


    Asta, handläggare

Svar på tråden Sjukskrivning och fördelning av dagar mm