• rere88

    knivar i halsen (står inte ut!)

    Har i 2 veckor haft ont i halsen!

    varje gång jag sväljer känns det som jag sväljer knivar!

    Var på vårdcentralen i måndags men läkaren tog inte ens prover i halsen utan sa bara att det var något virus som går över av sig själv!

    Jag vill bara skrika och gråta när jag sväljer för det gör så ont!

    Ibuprofen tar jag var 6e timme, dämpar smärtan lite under 2-3 timmar!

    Äter en massa vicks men det hjälper inte!

    Varm/kall dryck, glass osv. Hjälpte lite första dagarna men inte längre!

    Livrädd att det ska vara något allvarligt fel på min hals och inte "bara något virus "!

    Snälla ge mig tips på vad jag ska göra!

  • Svar på tråden knivar i halsen (står inte ut!)
  • rere88

    Ja han kollade i halsen.

    jag har kollat i halsen själv med ficklampa och där e fullt med blåsor i halsen..

    är livrädd för tonsillcancer men blir inte tagen på allvar av läkaren :(

  • Tow2Mater
    rere88 skrev 2014-10-31 03:16:27 följande:

    Ja han kollade i halsen.

    jag har kollat i halsen själv med ficklampa och där e fullt med blåsor i halsen..

    är livrädd för tonsillcancer men blir inte tagen på allvar av läkaren :(


    Symptomen på cancer, se t ex www.healthgrades.com/conditions/tonsil-cancer , verkar inte vara blåsor, utan det skulle vara mer ett sår. Tror inte du behover vara orolig for det.


  • rere88
    linolin skrev 2014-10-31 03:22:00 följande:

    Gå till en annan läkare stå på dig!!


    Jag tänkte försöka med det nästa vecka... orkar inte bli ignorerad just nu.

    får stå ut med att det skär som *** när jag sväljer...
  • sextiotalist

    Dur är inte ensam, för första gången på tre veckor så har jag inte ont i halsen längre. Hemma har vi alla haft det, och det har varit väldigt länge den här gången.
    Det verkar vara något virus som sätter sig i halsen som går. Jag har klarat mig utan feber, men de andra två därhemma har fått feber också.

    Krya på dig, mitt tips är att ta de smärtlindrande tabletter som finns och fortsätta med varm dryck

  • rere88
    sextiotalist skrev 2014-10-31 08:19:21 följande:

    Dur är inte ensam, för första gången på tre veckor så har jag inte ont i halsen längre. Hemma har vi alla haft det, och det har varit väldigt länge den här gången.

    Det verkar vara något virus som sätter sig i halsen som går. Jag har klarat mig utan feber, men de andra två därhemma har fått feber också.

    Krya på dig, mitt tips är att ta de smärtlindrande tabletter som finns och fortsätta med varm dryck


    Skönt o veta att man inte är ensam. De smärtstillande tabletterna hjälper knapt o varm dryck har slutat funka. Konstigt nog så känns det tillfälligt bättre när jag äter. Precis som att det lindrar om något trycker mot blåsorna...
  • SandraP81

    Det finns en spray mot smärtor i halsen som du kanske kan prova? Coldy heter den.. Hört många som tycker den hjälper! Annars kan du kanske prova typ Mucoangin eller Zyx sugtablettter som bedövar?

  • vikarien

    Kan också tipsa om zyx, använder dom direkt när jag börjar få ont i halsen och det brukar gå över rätt fort.

    Vics och såna gör inte så mycket nytta egentligen, man får mest ont i magen

  • rere88
    SandraP81 skrev 2014-10-31 09:47:11 följande:

    Det finns en spray mot smärtor i halsen som du kanske kan prova? Coldy heter den.. Hört många som tycker den hjälper! Annars kan du kanske prova typ Mucoangin eller Zyx sugtablettter som bedövar?


    vikarien skrev 2014-10-31 09:51:15 följande:

    Kan också tipsa om zyx, använder dom direkt när jag börjar få ont i halsen och det brukar gå över rätt fort.

    Vics och såna gör inte så mycket nytta egentligen, man får mest ont i magen


    Zyx hjälper inte alld. Ibuprofen hjälper knapt heller längre så nu vet jag inte vad jag ska göra...
  • LittleSunshine84

    Min pojkvän hade likadant för några veckor sedan. Kunde inte äta annat än smält glass i 2.5 vecka. Bafucin från Apoteket var det enda som hjälpte. Den bedövar. Han tog fler än rekommenderat men var desperat.

    Krya på dig!

  • HannaS86

    En vän till mig gav mig ett tips som alltid fungerar när jag har ont i halsen, det går över på några timmar :)


    Man gör ett avkok på ingefära. Man köper färsk ingefära och skalar och hackar i bitar, typ 1cm stora, eller river med rivjärn. Sedan lägger man det med vatten i en kastrull och kokar upp och låter sen stå och sjuda i nån halvtimma eller sådär. Det är väldigt olika hur starkt det blir beroende på mängd vatten/ingefära/tid på spisen. Avkoket är ett koncentrat som man kan ha i kylen och så dricker man av det 1-2ggr/dag eller ännu oftare när det är så illa som du har det.

    För att dricka det späder man ut med vatten till en behagligare smak, det ska vara starkt men inte för starkt så det är svårt att dricka pga att det sticker extremt mycket. Sen kan man ta i citronsaft så slipper man en del av ingefäresmaken och även honung om man gillar det. Sen värma i micron och drick. Testa!!! För mig fungerar det verkligen varje gång. När jag fick det tipset hade jag haft ont i halsen i tre dagar och höll på att bli tokig, sen dess har jag aldrig haft ont i halsen i mer än en dag eftersom jag gjort sånt avkok så fort jag haft möjlighet när jag har ont i halsen.

  • vikarien
    rere88 skrev 2014-10-31 22:30:22 följande:
    vikarien skrev 2014-10-31 09:51:15 följande:

    Kan också tipsa om zyx, använder dom direkt när jag börjar få ont i halsen och det brukar gå över rätt fort.

    Vics och såna gör inte så mycket nytta egentligen, man får mest ont i magen


    Zyx hjälper inte alld. Ibuprofen hjälper knapt heller längre så nu vet jag inte vad jag ska göra...
    Då tycker jag du åker in igen... Det där är ju inte normalt! Krya på dig!
Svar på tråden knivar i halsen (står inte ut!)