• guchi

    Hjälp mig hitta vovve

    Min katt börjar bli gammal och jag tänker på att kanske skaffa en mindre hund efter henne.

    Jag har aldrig haft hund men vill att den ska vara i lagom storlek, men eftersom jag inte vet någonting om raser eller namn så vet jag inte hur jag ska söka. Tänkte först gå på utseende och sedan efter rasens egenskaper och personlighet för att se om den skulle passa mig.

    Vet ni någon svart hund i lite större storlek än en katt ?
    Gör gärna ett inlägg med bild och beskriv kort dess egenskaper.


    Hunden skulle få vara ute 2 timmar om dagen på promenad utöver rastandet.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-01 18:32
    För att undvika missförstånd.
    Hundköpet är inte aktuellt för mig just nu eller i närmaste framtiden så jag tittar bara runt lite för att kanske råka på en som tilltalar mig speciellt och kunna tänka mig ha och ta hand om i framtiden.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-02 08:54
    Jag har kommit på lundehunden men inte satt mig in eller läst om den än.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-03 19:46
    Trimmad Tysk spets eller eller Prasky krysarik.
  • Svar på tråden Hjälp mig hitta vovve
  • guchi
    viseversa skrev 2014-10-31 08:02:10 följande:
    Toyoudel eller dvärgpudlel. Bra glad ras som passar i familj. Och så hårar dom inte.

    Ska kolla upp.


    Hittade mina kandidater efter utseende, men har inte en susning om hur dessa är:



     

  • Dexter dot com

    Skippa tanken på terriers om du inte är kunnig och tänker jobba med hunden. Kolla rasgrupp 9 som är sällskapsraser och oftast nöjer sig med 2-3 timmars motion per dag och sällskap.

  • EmsSvanen92a

    Efter utseende ska du inte gå speciellt inte eftersom du verkar gilla terrier raser. De är absolut inga lätta hundar. Skulle heller inte rekommendera någon form av pudel då dem ofta har en ostadig mentalitet och väldigt livliga. Har inte träffat en enda stabil pudel och då har jag träffat många i mitt arbete med hundar.

    Du borde kolla på lågenergi hundar, typiska raser som är avlade för sällskap. Även om du är aktiv och kanske gillar hundar med mycket energi så betyder det inte att du inte kan vara ute i flera titlar men en lågenergi hund eller träna i någon sport. Den enda skillnaden är att du inte MÅSTE aktivera hunden flera timmar om dagen vilket terriers och pudlar behöver.

  • guchi
    EmsSvanen92a skrev 2014-10-31 11:45:47 följande:
    Efter utseende ska du inte gå speciellt inte eftersom du verkar gilla terrier raser. De är absolut inga lätta hundar. Skulle heller inte rekommendera någon form av pudel då dem ofta har en ostadig mentalitet och väldigt livliga. Har inte träffat en enda stabil pudel och då har jag träffat många i mitt arbete med hundar.
    Du borde kolla på lågenergi hundar, typiska raser som är avlade för sällskap. Även om du är aktiv och kanske gillar hundar med mycket energi så betyder det inte att du inte kan vara ute i flera titlar men en lågenergi hund eller träna i någon sport. Den enda skillnaden är att du inte MÅSTE aktivera hunden flera timmar om dagen vilket terriers och pudlar behöver.

    Hur och vad ska man jobba med med en terrier ?
    Jack Russell och tenterfield.

  • Dexter dot com

    Jrt är gryt/jakthundar och behöver få utlopp för sin energi genom jakt, spår, lydnad, agility mm för att vara harmoniska och balanserade. Dom flesta terriers är energiknippen som måste jobba och är man inte hundvan är terrierlynnet inte alltid det roligaste att hantera om man inte har kunskapen.

    Varför tittar du inte på raser som är okomplicerade och avlade just för sällskap dvs det du kan erbjuda? Skulle du sen tycka det vore roligt med lydnad, spår osv så hänger sällskapsraserna mer än gärna med på det också.

  • guchi
    Dexter dot com skrev 2014-10-31 12:34:45 följande:
    Jrt är gryt/jakthundar och behöver få utlopp för sin energi genom jakt, spår, lydnad, agility mm för att vara harmoniska och balanserade. Dom flesta terriers är energiknippen som måste jobba och är man inte hundvan är terrierlynnet inte alltid det roligaste att hantera om man inte har kunskapen.

    Varför tittar du inte på raser som är okomplicerade och avlade just för sällskap dvs det du kan erbjuda? Skulle du sen tycka det vore roligt med lydnad, spår osv så hänger sällskapsraserna mer än gärna med på det också.

    Ok...


    Större hundar som jag skulle gilla är:
    Labrador, golden retriever, shäfer, husky, fast jag antar att dom kostar att ha och äter som hästar.


    Ska kika på sällskapshundar då rå

  • guchi

    Ser ingen sällskapshund som jag tycks gilla.
    Kanske Prazský krysarík eller Russkiy toy, men det är ju bara kycklingben. Haha

Svar på tråden Hjälp mig hitta vovve