• MammAmma

    Går det att återuppta amning med ett större barn?

    Jag slutade amma min son för exakt 5 veckor sen eftersom jag var väldigt trött på att amma heeela tiden och han vaknade extremt ofta om nätterna. Han är 2 år och 4 månader.

    Men, jag ångrar att jag tvingade fram ett avslut nu och tårarna rinner så fort jag tänker på det. Emedan han är intresserad så tycks han ha glömt bort redan hur man diar.

    KAN man återuppta en amning med ett större barn? Han verkar ha förlorat sugreflexen och instinkten till att dia under denna korta tid. Finns det något att göra/testa på eller är det bara att acceptera att amningen är över för vår del?

    Till alla de som tycker det är äckligt med att amma "stora" barn: denna tråd är inte på något sätt riktad till er och jag betackar mig era åsikter då ni inte hjälper någon alls med dem! Sök er vidare till en annan tråd.

  • Svar på tråden Går det att återuppta amning med ett större barn?
  • Emmask

    Vill du återuppta amningen för din eller barnets skull? Om hans behov är borta förstår jag inte varför du med ansträngning vill återuppta amningen?

  • MammAmma

    Han ber om det fortfarande men vet inte hur han ska göra. Så för bådas skull. Men det är klart att vill han inte eller kan inte så är det ju inget att truga vidare med. Man kan inte tvinga barn som inte vill, till att amma.

  • Mellanmjölkens land

    Äldsta dottern slutade amma helt vid ca 2,5 och under de sista 1-2 månaderna (minst, kan ha varit längre) höll hon definitivt på att tappa sugreflexen trots att vi aldrig slutat. Hon mest tuggade och det gjorde ONT.

  • fluu

    Det låter konstigt att han tappat förmågan att suga ordentligt, kanske är det mer ett tecken på att han inte är så intresserad av själva amningen egentligen utan kanske mer av amningssituationen med mys och så?
    När man ska återuppta amningen med mindre barn så är det ju hud mot hud och att lägga barnet till bröstet vid minsta signal, men det lär ju inte funka med en tvååring.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MammAmma
    Mellanmjölkens land skrev 2014-10-31 19:33:36 följande:

    Äldsta dottern slutade amma helt vid ca 2,5 och under de sista 1-2 månaderna (minst, kan ha varit längre) höll hon definitivt på att tappa sugreflexen trots att vi aldrig slutat. Hon mest tuggade och det gjorde ONT.


    Oj, visste inte ens att det kunde bli så under pågående amning! Min son hade fint tag och inga problem alls med själva diandet.
    fluu skrev 2014-10-31 19:38:55 följande:

    Det låter konstigt att han tappat förmågan att suga ordentligt, kanske är det mer ett tecken på att han inte är så intresserad av själva amningen egentligen utan kanske mer av amningssituationen med mys och så?

    När man ska återuppta amningen med mindre barn så är det ju hud mot hud och att lägga barnet till bröstet vid minsta signal, men det lär ju inte funka med en tvååring.


    Han älskade förstås amningen och bad om bröstet, oftast nattetid, under de första tre veckorna. Minst! Men nu under den senaste veckan eller två så har han inte frågat efter det mer. Jag tror ju att han troligtvis fortfarande hade kunnat suga rätt om jag gett med mig när han fortfarande bad om det. Ångrar nu att jag inte gjorde det :/

    Nej precis! Man säger ju att det typ aldrig är för sent att återuppta amningen, men man brukar ju syfta på bebisar då. Jag vet precis hur man ska göra för att stimulera barnet till att vilja dia, men det funkar ju knappast på en 2 åring, som du säger.

    Han ligger gärna och klappar på dem och lägger kinden mot bröstvårtan, men de gånger han försökt smaka så har det varit tydligt att han inte minns hur man gjorde. Det är nog bara för mig att acceptera att amningen är helt över för oss. Men det är verkligen jättejobbigt att tänka på det. Nu vet jag hur sonen kände sig när jag nekade honom bröstet när jag tvingade fram avslutet Det är det som känns mest ångestfyllt faktiskt...

    Tack för att ni ville 'lyssna' i alla fall Ibland är det vad man behöver mer än att nån försöker fixa ens 'problem'.
  • fluu

    Jag tror inte att det är något som han på något sätt lider av eller kanske ens saknar. Inför någon ny mysrutin med mycket närhet istället. Kanske massage, att ni lyssnar på en musiksaga tillsammans eller bara gosar extra mycket helt enkelt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MammAmma
    fluu skrev 2014-11-01 13:02:08 följande:

    Jag tror inte att det är något som han på något sätt lider av eller kanske ens saknar. Inför någon ny mysrutin med mycket närhet istället. Kanske massage, att ni lyssnar på en musiksaga tillsammans eller bara gosar extra mycket helt enkelt.


    Gosar väldigt mycket gör vi redan Tyvärr är han alldeles för hyper för massage och sagor :p

    De senaste två nätterna har jag vaknat av att han försökt snutta på mig och blivit ledsen och frustrerad när han inte fått till det, så sakna det verkar han göra. Men han är glad dagtid och tycks inte lida av det.
  • fluu
    MammAmma skrev 2014-11-01 13:23:36 följande:
    Gosar väldigt mycket gör vi redan smile1.gif Tyvärr är han alldeles för hyper för massage och sagor :p

    De senaste två nätterna har jag vaknat av att han försökt snutta på mig och blivit ledsen och frustrerad när han inte fått till det, så sakna det verkar han göra. Men han är glad dagtid och tycks inte lida av det.
    Då skulle jag bara köra på med närhet och bekräfta att "det är okej om du saknar amningen, men nu har vi slutat. Vi kramas istället".
    Det funkade på min dotter när vi började begränsa amningen något när hon var strax innan året. Hon var ledsen ett tag, men det släppte snart och hon kom in i de nya rutinerna.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Proammare

    Ge inte upp! Min dotter slutade att amma när hon var ca 2.5 år, inte för att hon ville sluta utan att mjölken tog slut för att jag var gravid. När min son kom och mjölken kom tillbaka hade hon tappat sugtekniken. Det kom inget. Men hon provade lite då och då. En dag kom hon på hur hon skulle göra. Nu på kvällarna har jag en på varje sida, är glad att kunna ge lite mjölk och närhet till båda två!

    Helt plötsligt kan det lossna för ditt barn. Om du orkar kan du pumpa lite varje dag så att inte mjölken sinar. Eller vänta till nästa unge!

  • Yonndax

    Jag beundrar verkligen er som ammar så länge som 2 år eller mer och trivs med det och saknar det. Jag ammade i 6 veckor och det var de värsta veckorna i mitt liv. Nu är jag gravid igen och är kluven inför amningen. Vill egentligen amman men har svårt att se hur jag ska stå ut i 6 månader ens med störd nattsömn. Har ett stort sömnbehov och maken tog alla nätter med flaska så att jag kunde sova. Men just pga flaskan blev det inte så bra med amningen i längden. Har en bit kvar så får försöka komma på hur jag vill göra när det är dags.

  • MammAmma
    Proammare skrev 2014-11-07 15:20:31 följande:

    Ge inte upp! Min dotter slutade att amma när hon var ca 2.5 år, inte för att hon ville sluta utan att mjölken tog slut för att jag var gravid. När min son kom och mjölken kom tillbaka hade hon tappat sugtekniken. Det kom inget. Men hon provade lite då och då. En dag kom hon på hur hon skulle göra. Nu på kvällarna har jag en på varje sida, är glad att kunna ge lite mjölk och närhet till båda två!

    Helt plötsligt kan det lossna för ditt barn. Om du orkar kan du pumpa lite varje dag så att inte mjölken sinar. Eller vänta till nästa unge!


    Hej och tack för ditt underbara svar!

    Jag tror också att min son skulle vilja och även komma på hur man gör om jag hade mjölk, jag hade ändå en del kvar när vi slutade för nu 6 veckor sen. Kunde höra hur han klunkade när utdrivningsreflexen satte igång trots att det inte hade spänt i brösten på säkert ett halvår! :p

    Jag har pumpat lite varje dag sen i måndags, men jag hade svårt att få ut nåt med pumpen ens när jag helammade så det går inte så värst bra tyvärr De två första dagarna kom det max ett par droppar och mjölken var gul och tjock som kräm, nu får jag ut lite mer och det kommer ur flera mjölkgångar i bröstvårtorna istället för bara en och det är något tunnare, men det är fortfarande alldeles för lite. Vore han villig att suga så skulle det nog komma igång mycket fortare men han förstår ju inte det så klart och han är inte intresserad av att torramma så länge. Vet inte hur länge jag orkar brottas med pumpen heller, med tanke på att det ändå inte alls är säkert att han vill återuppta amningen :-/

    Nu är han mitt fjärde barn och det blir nog inga fler, tyvärr :p
  • MammAmma
    Yonndax skrev 2014-11-07 15:30:43 följande:

    Jag beundrar verkligen er som ammar så länge som 2 år eller mer och trivs med det och saknar det. Jag ammade i 6 veckor och det var de värsta veckorna i mitt liv. Nu är jag gravid igen och är kluven inför amningen. Vill egentligen amman men har svårt att se hur jag ska stå ut i 6 månader ens med störd nattsömn. Har ett stort sömnbehov och maken tog alla nätter med flaska så att jag kunde sova. Men just pga flaskan blev det inte så bra med amningen i längden. Har en bit kvar så får försöka komma på hur jag vill göra när det är dags.


    Hej! Jag ska tala om för dig att jag faktiskt inte alls trivits så bra med amningen de första månaderna med nåt av mina fyra barn :p De har helammats i minst 6 månader men det har för mig varit mer som ett 'nödvändigt ont' xD Att amma en liten bebis är mycket mer krävande än att delamma ett större barn som också äter mat. Visst har jag ju haft stunder även under helamningen då jag tyckt att det varit mysigt, men stunderna då det känts som något av en uppoffring har varit fler

    Men, jag måste säga att helamningen för mig inneburit att jag fått ganska mycket sömn ändå. De första två månaderna med min yngsta hade jag bakterieinfektion i brösten så jag var tvungen att vara supernoga med taget och ville helst få till det rätt vid första försöket eftersom jag hade fruktansvärt ont. Det blev inte mycket sömn där då. Men när allt var läkt och amningen tuffade på så vaknade jag bara till ett par sekunder för att stoppa bröstet i munnen och somnade sen om (har samsovit med alla barnen just för att få sova så mycket som möjligt)

    Om du gärna vill amma men att din man ska kunna ta nätterna kan ju en idé vara att ni köper ett tillmatningsset som maken kan tejpa fast på fingret, då kan alltså barnet suga på fingret, mjölken (utpumpad eller ersättning) kommer ur en sond och risken för att amningen ska konkurreras ut av nappflaska är raderad
  • yodi

    visst kan man få  igång den igen. min dotter var lite över två år när jag blev inlagd på sjukhus i en vecka och hon fortsatte med "mys amningen" när jag kom hem.

  • MammAmma
    yodi skrev 2014-11-07 16:42:03 följande:

    visst kan man få  igång den igen. min dotter var lite över två år när jag blev inlagd på sjukhus i en vecka och hon fortsatte med "mys amningen" när jag kom hem.


    Vi hade helt säkert också fått igång det om det bara gått ett par veckor. Men nu har det gått 6 veckor och jag har i stort sett ingen mjölk kvar, även om jag lyckats gå från en droppe per bröst till flera droppar
Svar på tråden Går det att återuppta amning med ett större barn?