• Anonym (Orolig)

    Smitta?

    Jag har BF om två veckor men är imorrn bjuden på ett släktkalas, jag har sett fram emot det jättemycket och det är en bit att åka för oss. (Barnvakt är ordnat till vår son som "slipper" följa med osv). Men nu har jag fått veta att en av släktingarna behandlas för lunginflammation men ska komma på kalaset. Smittar det? Det är inte något jättestort kalas så att försöka hålla sig i ett annat rum osv är inget alternativ.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Smitta?
  • Anonym (gg)

    Rent spontant skulle jag säga att det inte smittar men det beror ju på.

    Ålder och hälsostatus på din sjuka släkting? Vilken sorts lunginflammation? Var han sjuk i nåt annat först?

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (gg) skrev 2014-10-31 09:10:55 följande:

    Rent spontant skulle jag säga att det inte smittar men det beror ju på.

    Ålder och hälsostatus på din sjuka släkting? Vilken sorts lunginflammation? Var han sjuk i nåt annat först?


    Hon är nyss fyllda 50, och har haft återkommande lunginflammation under det senaste året. Ingen aning om sort, visste inte ens det fanns olika :)
  • Anonym (lätt att undvika)

    Hur länge har personen ifråga behandlats med antibiotika? Efter några dagar med behandling är smittsamheten väldigt låg. 
    Sen kan du såklart undvika direkt närkontakt, du behöver inte sitta bredvid hen i soffan eller kramas när ni ses. Förhoppningsvis är det också en vettig person som håller upp armen om denne hostar. Du kan ju också tänka på att tvätta händerna innan du äter tex.
    Det är ganska lätt att undvika att bli smittad av lunginflammation - speciellt i ett skede där personen behandlats ett tag.

  • Anonym (Orolig)

    Åh vad bra! Tack!

    Hon har behandlats i minst en vecka vet jag. Skönt! Har precis själv varit jätteförkyld och orkar inte en vända till innan BF.


    Anonym (lätt att undvika) skrev 2014-10-31 09:17:22 följande:

    Hur länge har personen ifråga behandlats med antibiotika? Efter några dagar med behandling är smittsamheten väldigt låg. 

    Sen kan du såklart undvika direkt närkontakt, du behöver inte sitta bredvid hen i soffan eller kramas när ni ses. Förhoppningsvis är det också en vettig person som håller upp armen om denne hostar. Du kan ju också tänka på att tvätta händerna innan du äter tex.

    Det är ganska lätt att undvika att bli smittad av lunginflammation - speciellt i ett skede där personen behandlats ett tag.


  • Anonym (gg)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-10-31 09:12:30 följande:

    Hon är nyss fyllda 50, och har haft återkommande lunginflammation under det senaste året. Ingen aning om sort, visste inte ens det fanns olika :)


    Ofta är en lunginflammation en följdsjukdom på någon annan luftvägsinfektion. Det är ovanligt att friska vuxna drabbas av det.

    Jag skulle ändå vara lite försiktig faktiskt om jag vore du så länge du inte vet ordentligt vad hon drabbats av.
Svar på tråden Smitta?