• Anonym (kök)

    Arbeta i kök utan utbildning?

    Jag har nu arbetat på samma arbetsplats i några år och känner att jag vill göra något annat. Jag tycker väldigt mycket om matlagning och har funderat på att arbeta inom köksbranschen som att arbeta i ett kök på förskola eller äldreboende. Hört att det finns något som heter köksbiträde, är det något som kräver en utbildning? För jag har läst lite på nätet att man kan bli utbildad på plats på vissa ställen.

    Någon som arbetar inom denna bransch och kan förklara lite hur det är? Trivs ni? Vad får ni göra? Har ni någon utbildning?

  • Svar på tråden Arbeta i kök utan utbildning?
  • Anonym (Inspektör)

    Jag arbetar som livsmedelsinspektör (åker runt till bl. a. kommunala kök och ser och de arbetar på ett sätt så de inte riskerar matförgiftningar, allergiska reaktioner osv). I min kommun ställer de (inte jag) krav på att alla som lagar mat ska ha en kockutbildning. För de som jobbar på mottagningskök (varmrätten med, kött/fisk/kyckling kommer från annat kök) räcker köksbiträden. Inom äldreomsorgen gör köksbiträderna frukost och tar hand om disk och annat till hjälp för kocken.
    På en privat förskola har de ingen grundutbildning alls inom livsmedel. Det som jag kräver är att de ska kunna tillräckligt om hygien för att klara sina arbetsuppgifter och för det så rekommenderar jag en endagarskurs, men det är inget krav. Den privata förskolan har alltså bara den endagarskursen. Det är arbetsgivaren som betalar den.
    Så kravet på utbildning kommer från arbetsgivaren, vad de önskar för kvalitet.

    Jag har själv arbetet lite som köksbiträde på en lunch och cateringrestaurang när jag var 19 och kunde inte så mycket, mer än att jag gillade mat. Fick dekorera tårtor, göra marinerade kycklingspett (försteka, men inte tillaga), hacka saker, ta hand om disk osv.

  • Anonym (Kock)

    Jag har gjort den resan, började i ett kök där jag lärdes upp.

    Senare fick jag gå kurser i livsmedelshygien via jobbet.