• Anonym (kök)

    Arbeta i kök utan utbildning?

    Jag har nu arbetat på samma arbetsplats i några år och känner att jag vill göra något annat. Jag tycker väldigt mycket om matlagning och har funderat på att arbeta inom köksbranschen som att arbeta i ett kök på förskola eller äldreboende. Hört att det finns något som heter köksbiträde, är det något som kräver en utbildning? För jag har läst lite på nätet att man kan bli utbildad på plats på vissa ställen.

    Någon som arbetar inom denna bransch och kan förklara lite hur det är? Trivs ni? Vad får ni göra? Har ni någon utbildning?

  • Svar på tråden Arbeta i kök utan utbildning?
  • Anonym (Inspektör)

    Jag arbetar som livsmedelsinspektör (åker runt till bl. a. kommunala kök och ser och de arbetar på ett sätt så de inte riskerar matförgiftningar, allergiska reaktioner osv). I min kommun ställer de (inte jag) krav på att alla som lagar mat ska ha en kockutbildning. För de som jobbar på mottagningskök (varmrätten med, kött/fisk/kyckling kommer från annat kök) räcker köksbiträden. Inom äldreomsorgen gör köksbiträderna frukost och tar hand om disk och annat till hjälp för kocken.
    På en privat förskola har de ingen grundutbildning alls inom livsmedel. Det som jag kräver är att de ska kunna tillräckligt om hygien för att klara sina arbetsuppgifter och för det så rekommenderar jag en endagarskurs, men det är inget krav. Den privata förskolan har alltså bara den endagarskursen. Det är arbetsgivaren som betalar den.
    Så kravet på utbildning kommer från arbetsgivaren, vad de önskar för kvalitet.

    Jag har själv arbetet lite som köksbiträde på en lunch och cateringrestaurang när jag var 19 och kunde inte så mycket, mer än att jag gillade mat. Fick dekorera tårtor, göra marinerade kycklingspett (försteka, men inte tillaga), hacka saker, ta hand om disk osv.

  • Anonym (Kock)

    Jag har gjort den resan, började i ett kök där jag lärdes upp.

    Senare fick jag gå kurser i livsmedelshygien via jobbet.

    Är man intresserad av mat och duktig på att laga mat så borde det inte vara en omöjlighet att komma framåt.

  • Alexandra1990

    Jag har en 3årig kock utbildning i ryggen. Jag rekommenderar dig att utbilda dig först! Det är så mycket mer än 'bara' laga mat så jag hade inte gett mig på det utan utbildning. Även som biträde är det mycket.

    Det jag tänker på främst är språket och alla ord som används i köket, livsmedelskunskap, grundkurs i el (krävs inte av alla men bra att ha), hur du förbereder en mise en place etc etc.

  • Anonym (Sara)
    Alexandra1990 skrev 2014-10-31 13:29:35 följande:

    Jag har en 3årig kock utbildning i ryggen. Jag rekommenderar dig att utbilda dig först! Det är så mycket mer än 'bara' laga mat så jag hade inte gett mig på det utan utbildning. Även som biträde är det mycket.

    Det jag tänker på främst är språket och alla ord som används i köket, livsmedelskunskap, grundkurs i el (krävs inte av alla men bra att ha), hur du förbereder en mise en place etc etc.


    Jag har vikarierat i förskolekök ett bra tag (det var 2-3 år sedan) och jag har aldrig stött på något ord jag inte kan, jag vet inte vad mise en place är men det låter inte som något man gör på en förskola. I de flesta förskolekök jag har jobbat på handlar det tyvärr mest om att värma upp halv/helfabrikat. (Eftersom jag var vikarie hade jag inget ansvar för inköp)

    Jag säger inte att utbildning är dåligt och ska man vara fast anställd bör man absolut ha gått en kurs i livsmedelshygien och ha koll på allergier, men det går utmärkt att klara sig utan att ha gått hotell och resturang programmet även om man ska laga mat från grunden.
Svar på tråden Arbeta i kök utan utbildning?