• Äldre 31 Oct 11:22
    1496 visningar
    13 svar
    13
    1496

    Palestina som självständig stat?

    Så jag är rätt nyfiken nu när sverige erkänt palestina som en självständig stat vad ni tycker? Rätt eller fel? Är inte så super insatt i just det ämnet, Var mer insatt när sverige erkände Kosovo som en självständig stat. Idag har nästan alla länder erkänt kosovo medan de inte är detsamma för palestina så var ligger skillnaden enligt er? Vet de flesta tycker det är rätt och tyckte de va rätt även i kosovos fall så är ju nyfiken på om någon inte håller med? Och de som gör förklara gärna varför ni gör det? Är inte emot det men är sjukt nyfiken på vad andra anser.
  • Svar på tråden Palestina som självständig stat?
  • Anonym (P Nice)
    Äldre 31 Oct 11:41
    #1

    Varför var det så bråttom? Så här viktiga frågor för hela landet måste ju fattas brett över blockgränserna. Det måste finnas "checks and balances" på utövandet av den här typen av offentlig makt, som kan komma att påverka alla svenskars välfärd.

    Nej, det var inte bra.

  • Alexan­dre Nayle
    Äldre 31 Oct 15:47
    #2

    Jag tycker det var på tiden. Tack Löfven! Låt jänkarna tjura.

  • Äldre 31 Oct 16:03
    #3
    Anonym (P Nice) skrev 2014-10-31 11:41:24 följande:

    Varför var det så bråttom? Så här viktiga frågor för hela landet måste ju fattas brett över blockgränserna. Det måste finnas "checks and balances" på utövandet av den här typen av offentlig makt, som kan komma att påverka alla svenskars välfärd.

    Nej, det var inte bra.


    Fredförhandlingar och medlingar med Israel har inte gett nånting. Alltså var det dags att byta taktik.
  • Gert
    Äldre 31 Oct 16:13
    #4

    Minoriteten som röstade på S och MP får gärna erkänna Palestina som stat. Men majoriteten som inte röstade på dessa två stollepartier erkänner inte staten Palestina. Synd att en minoritet ska bestämma vad majoriteten ska tycka. 


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Äldre 31 Oct 16:16
    #5
    Gert skrev 2014-10-31 16:13:52 följande:

    Minoriteten som röstade på S och MP får gärna erkänna Palestina som stat. Men majoriteten som inte röstade på dessa två stollepartier erkänner inte staten Palestina. Synd att en minoritet ska bestämma vad majoriteten ska tycka. 


    För att de vann valet. Innan var Rheinfeldt i minoritet.
  • Gert
    Äldre 31 Oct 16:19
    #6
    asta66 skrev 2014-10-31 16:16:30 följande:
    För att de vann valet. Innan var Rheinfeldt i minoritet.
    Reinfeldt hade förståndet att inte erkänna Palestina. Det Stefan Löfven nu har gjort är en katastrof.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Äldre 31 Oct 16:22
    #7

    Givetvis ganska märkligt beslut. Och dålig timing.

  • Äldre 31 Oct 16:23
    #8
    Gert skrev 2014-10-31 16:19:30 följande:
    Reinfeldt hade förståndet att inte erkänna Palestina. Det Stefan Löfven nu har gjort är en katastrof.
    Är det?
    Jag tycker att situationen i Gaza är katastrofal. Och då Israel vägrar att förhandla är den vägen död. Så vad göra? Palestinerna var ju där först.
  • Äldre 31 Oct 16:23
    #9
    Gert skrev 2014-10-31 16:19:30 följande:
    Reinfeldt hade förståndet att inte erkänna Palestina. Det Stefan Löfven nu har gjort är en katastrof.
    Är det?
    Jag tycker att situationen i Gaza är katastrofal. Och då Israel vägrar att förhandla är den vägen död. Så vad göra? Palestinerna var ju där först.
  • dirpow­er
    Äldre 5 Nov 14:22
    #10

    Norrland ger vi till Samerna. Jag erkänner Grönland som en stat. Stockholm erkänner jag som Palestinskt territorium så slipper vi krig med de starkt Palestinska anhängarna som styr Sverige. Kanske vi istället bör erkänna Stockholms skärgård som Ryskt när vi ändå är i farten. Då kan de ju inte åka u-båt i Sveriges huvudstad i alla fall.

  • Äldre 5 Nov 18:56
    #11

    Förmodligen det enda bra beslut som denna regering kommer att ta.

  • Äldre 5 Nov 19:17
    #12

    Det har ingen betydelse. Så länge Palestina inte har kontroll över sitt territorium spelar det ingen roll. Att Sverige går före EU ger enbart ett löjes skimmer. Israel protesterar lite pliktskyldigt så att inget annat EU-land får för sig att följa efter, men det verkar inte heller som att det är något land som har för avsikt att göra det. Det här är återigen en eftergift till vänsterkrafterna för att behålla makten för S. Men det är ett slag i luften. Att man sedan valt att gå förbi utrikesnämnden visar enbart på den inkompetens som finns i den nya regeringen.

  • Äldre 5 Nov 19:23
    #13

    Det sagt är Israels behandling av palestinierna oacceptabel. Samtidigt kan man ha viss förståelse en dag som denna då återigen ett palestinskt attentat begåtts mot civila israeler (var på nyheterna, en palestinier i en minibuss körde rakt in i en folksamling vid en busskur och fortsatte sedan köra över folk på trottoaren). Det underlättar knappast fredsprocessen. Det finns folk på båda sidor som inte vill ha fred.

Svar på tråden Palestina som självständig stat?