• Sthlm mamma

    Våga kräva rätt vård av BB!!

    Sitter (ligger) just här omsydd efter 7 år. Min förlossning på BB Stockholm -07 var jobbig och svår. Mycket var tveksamt under min tid på BB Stockholm. Det jag mest vill angripa är det förfärliga omhändertagande jag fick vid min bristning. Man sydde med en kontorslampa som ljuskälla! Läkaren sa själv att hon såg dåligt, med vad faan!! Varför skickade de inte upp mig till kirurgen?? Helt slut efter sugklocka, havandeskapsförgiftning (och en lamslagen man) så bara tog jag det. Vid min andra förlossning på Karolinska i Huddinge -12 kändes allt professionellt. Fick förstås en bristning i det gamla ärret som de lappade så gott det gick, men då arbetet gjorts dåligt första gången kunde de inte göra så mycket. Så nu kan jag varken ligga eller sitta, tack för det BB Stockholm!! Varning att föda på dessa kliniker som inte har full utrustning och intensivvård. Ingen vet hur din förlossning blir förrens du ligger där. Det är inte direkt "hemmiljö" som räknas när man behöver sys, utan kompetent personal och utrustning!

  • Svar på tråden Våga kräva rätt vård av BB!!
  • lisenlisen

    Men usch, vad fruktansvärt att höra att du drabbats av den bristande vården. Har du tagit upp detta med dem? Hur i helvete kan det vara okej att sy med en kontorslampa? Vad sa dem till sitt försvar? Herregud, de kan ju inte behandla människor hur de vill. Den som tog det beslutet borde bli av med sin legitimation!

    Tack för varningen! Är själv orolig för den bristande vården. Hade faktiskt listat mig på BB Stockholm, men sedan fick jag höra att de kör någon slags elittaktik där och bara "perfekta" födslar välkomnas (hur de nu kan avgöra det i förhand). Kände att jag inte vill vara på ett sådant ställe oavsett om min födsel blir perfekt eller inte så jag bytte till Danderyds sjukhus. Får se hur det blir, men har faktiskt hört mest positivt om dem även om det alltid finns undantag. 
     

  • Sthlm mamma

    Tog upp det med dem i efterhand, men jag var ganska vingbruten. Funderade på att göra en anmälan men minns inte varför jag inte fullföljde. Nu när jag reparerat skadan kom det upp till ytan igen. Nej, det måste strida mot god läkarsed att behandla en patient så. Ja, vet, jag var en sådan perfekt förstföderska, men som sagt man vet aldrig hur det går. Jag hade en dålig BVC sköterska också på söder som inte brydde sig om mina jumbosvullna ben. Inför nästa barnet hade vi flyttat och hörde då till ett BVC i västerort. Med lite fördomar kan man tro att det ska vara sämre men tvärtom. En kompetent läkare som hörde till teamet avslöjade direkt att jag troligen hade lätt blödarsjuka (utifrån ett papper med mina värden) och skickade remiss. Hade jag fått samma hjälp inför förlossning 1 som jag fick vid 2, hade det sparat mycket. De låga värdena gjorde vid förlossning 1 att jag ex bara kunde få lustgas vid förlossningen då de inte vågade annat då de upptäckte mina dåliga värden. Min lärdom är att våga fråga, våga ta plats och säg ifrån! Önskar att alla kunde få det stöd jag fick vid andra förlossningen så att det kan bli ett fint minne. Stort lycka till!

  • JA77

    Men du! BB Sthlm har ju tillgång till IVA-vård! De ligger ju på Danderyds sjukhus, och har tillgång till DS operation och intensivvård. Sedan att läkaren (inte BM..?) sydde under dåliga förutsättningar är en annan sak. 

Svar på tråden Våga kräva rätt vård av BB!!