• Utlandssvensk

    Förbjud barn som sjunger falskt

    Jag är skandaliserad över det faktum att det nästan bara verkar säljas barnmusik med folk som sjunger falskt i Sverige. Det verkar som att det râder en underlig "falsksâng är gott nog ât barn, det är väl inte sâ noga"-attityd.

    Under det senaste âret har jag beställt en hel del skivor med barnmusik frân Sverige via Internet och för det första är det ofta konstiga jazzband (eller andra varianter) som gör gamla barnvisor helt oigenkännliga, trots att skivan heter "Barnens gamla favoriter" och dylikt. För det andra sjunger både barn och vuxna falskt för det mesta. Ärligt talat, vad fräckt att spela in denna musik professionellt i studio och sedan marknadsföra och sälja den när det inte är bättre än vilken gammal heminspelning som helst. Skulle de fâ för sig att göra sâ om det handlade om musik som var riktad till vuxna?

    Jag tycker det är charmigt och gulligt med barn som sjunger falskt men pâ en musikskiva som jag köper till mitt barn sâ vill jag inte ha det för jag tycker han åtminstone ska fâ chansen att höra hur det låter när det sjungs rent och fâ chansen att utveckla ett gott musiköra och kanske lära sig sjunga rent själv. Annars har man ju liksom gett upp ifrån början. 

    Om producenterna verkligen inte kan hitta barn och vuxna som inte sjunger falskt (det borde inte vara sâ himla svârt) sâ kan de ju använda sig av samma teknologi som de flesta artister har idag: en maskin som fixar till falsksângen direkt. I stort sett alla "stjärnor" använder en sådan maskin idag, både i studio och pâ scen. 

    Nog med all falsksâng!!!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förbjud barn som sjunger falskt
  • sextiotalist

    Inte förbjuda, men jag vill inte lyssna på eländet, falsksjungande barn är endast till för de närmaste.
    Men det finns jättemånga fina musikklasser där barn verkligen kan sjunga, du har nog bara haft otur

  • Mrs Green

    På skolavslutningar och liknande tycker jag det kan vara lite charmigt med falsksång (i måttliga mängder) , men jag skulle inte köpa en skiva med det!

  • Vokalissan

    Jag håller till viss del med dig! Köpte en skiva till mitt barn med barnvisor och produktionen var urusel! Musikerna riktigt dåliga och sångarna sura. De var dock vuxna.

    Tycker inte man ska sprida ett sånt ideal för barnen lyssnar och härmar, det är så de lär sig. Bättre då att de får goda musikaliska förebilder.

    Köpte en annan skiva som jag faktiskt ska reklamera till skivbolaget eller den ansvarige utgivaren. Det var också en barnskiva, riktad till barn men med vuxna utövare. Alla låtar gick i på tok för låga tonarter. Alla som vet nåt om barnrösten vet att man inte klarar av att sjunga lågt när man är liten. Barnrösten är inte färdigutvecklad utan generellt ligger barnets omfång mellan C1 och C2. Dessa låtar hade brutalt dåliga tonarter som bara skulle leda till att barnen försöker sjunga med, misslyckas, söker och "gör fel", blir tysta brummare.

    I-landsproblem men man får väl bry sig ändå! 

    Jag tycker också det är musiklärarnas skyldighet att vara så insatta i barnrösterna att de kan välja tonarter på sånger som barnen ska sjunga att de iaf ger barnen en chans att utveckla sina röster och kanske sjunga rent. Alla kan inte bli supersångare men de allra flesta klarar av att hålla ton om den ligger i deras omfång! 

    MEN som amatör, vuxen eller barn, får man sjunga hur mycket man vill! Det är när det spelas in och marknadsförs jag tycker det borde kunna ställas kvalitetskrav!

  • Stårschan

    Jag kunde inte hålla med mer! Ska man ta betalt för en vara så ska det åtminstone skyltas tydligt på fodralet "OBS - falsksång" så att man vet vad man får!

    Ibland blir jag rätt beklämd när man tänker på vilken musikalisk klass det var på barnmusiken när jag växte upp - Trazan och Banarne, Mora Träsk, allt med Ola Ström och Per Dunsö (Solstollarna, Sångbåten, Toffelhjältarna), Robban Broberg (Lattjobolaget Pling & Plång) mm, Magnus, Brasse och Eva osv. Det bästa mina barn har fått är Peppes Piano. Det är rent förjävligt att barnen inte anses värda kvalitet. Istället är det fritt fram för alla Bolibompaprogramledare att banka på en trumma och fjanta sig med nån "huvudsaken-är-att-man-har-kul"-sång. Och visst, det är ju OK på dagis, eller i andra icke-professionella sammanhang, men inte i sånt som är planerat. Det är respektlöst mot barnen.

  • Vokalissan
    Stårschan skrev 2014-11-03 09:52:51 följande:

    Jag kunde inte hålla med mer! Ska man ta betalt för en vara så ska det åtminstone skyltas tydligt på fodralet "OBS - falsksång" så att man vet vad man får!

    Ibland blir jag rätt beklämd när man tänker på vilken musikalisk klass det var på barnmusiken när jag växte upp - Trazan och Banarne, Mora Träsk, allt med Ola Ström och Per Dunsö (Solstollarna, Sångbåten, Toffelhjältarna), Robban Broberg (Lattjobolaget Pling & Plång) mm, Magnus, Brasse och Eva osv. Det bästa mina barn har fått är Peppes Piano. Det är rent förjävligt att barnen inte anses värda kvalitet. Istället är det fritt fram för alla Bolibompaprogramledare att banka på en trumma och fjanta sig med nån "huvudsaken-är-att-man-har-kul"-sång. Och visst, det är ju OK på dagis, eller i andra icke-professionella sammanhang, men inte i sånt som är planerat. Det är respektlöst mot barnen.


    För att inte tala om allt Georg Riedel var inblandad i! Hur hög kvalitet som helst!
  • Utlandssvensk

    Förresten, nu när juletider närmar sig, är det någon som kan tipsa om någon bra julskiva för barn med lucia- och julmusik i "normalt" stuk (inte tilljazzat och sâ)? Det är ju sâ himla svârt att veta när man beställer över Internet för man kan inte provlyssna pâ musiken...

  • Stårschan
    Utlandssvensk skrev 2014-11-03 19:50:53 följande:

    Förresten, nu när juletider närmar sig, är det någon som kan tipsa om någon bra julskiva för barn med lucia- och julmusik i "normalt" stuk (inte tilljazzat och sâ)? Det är ju sâ himla svârt att veta när man beställer över Internet för man kan inte provlyssna pâ musiken...


    Skippa "för barn" och köp en vanlig julskiva istället. Om du har Spotify kan du nog provlyssna på en hel del. En julskiva som brukar uppskattas av barn - även om den är upphottad och rolig - är 'Lars Christmas' av Lars Vegas Trio. Mycket julstämning! Vill du ha något mer stillsamt och sakralt, så varför inte beställa en CD insjungen av någon kör, till exempel Jul med Adolf Fredrik. Eller någon samling där  etablerade sångare/sångerskor sjunger.
  • Utlandssvensk
    Stårschan skrev 2014-11-04 08:56:33 följande:
    Skippa "för barn" och köp en vanlig julskiva istället. Om du har Spotify kan du nog provlyssna på en hel del. En julskiva som brukar uppskattas av barn - även om den är upphottad och rolig - är 'Lars Christmas' av Lars Vegas Trio. Mycket julstämning! Vill du ha något mer stillsamt och sakralt, så varför inte beställa en CD insjungen av någon kör, till exempel Jul med Adolf Fredrik. Eller någon samling där  etablerade sångare/sångerskor sjunger.
    Tack. Ja just nu har jag bara Loa Falkman i julmusikväg (förutom de hemska skivor jag râkat beställa över Internet), jag tänkte att lite barnvänligare kanske jag skulle kunna hitta. Ska kolla pâ det.
Svar på tråden Förbjud barn som sjunger falskt