• Anonym (Döden­)
    Äldre 31 Oct 12:40
    895 visningar
    3 svar
    3
    895

    Kan man begravas i ett annat land....

    ... men ändå ha en plats i minneslunden hemma i Sverige?

    Någon som vet??

    Jag är gift med en man från ett annat europeiskt land och han vill att jag ska begravas i hans familjegrav den dagen jag dör. Fine with me. 

    Men mina barn (inte hans) finns här i Sverige och jag vill att de ska ha "nära" till sin döda mamma, om ni förstår vad jag menar. Jag måste inte nödvändigtvis ha en grav att gå till i vilket fall, om jag hade begravts i Sverige, utan minneslund känns helt okej.

    Kan jag vara begraven i ett annat land men mina barn går till minneslunden hemma i Sverige när de vill minnas mig?

  • Svar på tråden Kan man begravas i ett annat land....
  • Äldre 31 Oct 15:44
    #1

    Självklart, man kan minnas och hedra sin döda i vilken minneslund som helst.

    Men jag måste få säga att jag tycker dina barn har mer rätt att bestämma över vart du ska begravas än din man.....

  • Anonym (Döden­) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 20:50
    #4
    Tines skrev 2014-10-31 15:44:20 följande:

    Självklart, man kan minnas och hedra sin döda i vilken minneslund som helst.

    Men jag måste få säga att jag tycker dina barn har mer rätt att bestämma över vart du ska begravas än din man.....


    Håller med om detta. Jag skulle ändå haft askan spridd i en minneslund så på detta sätt kändes det som en win-win.

    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Nana)
    Äldre 2 Nov 05:10
    #5

    Jag förstår inte frågan.

    Dina barn kan gå till en minneslund - eller en kyrka - eller en sjö - eller en helt vanlig gråsten för att minnas dig. Du kommer inte ligga i minneslunden dock, så varför skulle dom gå dit? Din aska kommer inte vara där så du har ingen 'plats' där så att säga.

    F.ö så tycker jag också att dina barn ska ha mer att säga än din make...

Svar på tråden Kan man begravas i ett annat land....