• Äldre 31 Oct 13:45
    1772 visningar
    11 svar
    11
    1772

    Någon som jobbar på Swedbank eller har lån där?

    Vi har Swedbank och jag har en fråga angående deras rörliga ränta på topplånet. Det heter ju att det är rörligt, men jag såg att det stod 4 % ränta på det så jag frågade vår nya bankman om varför det gjorde det när räntorna är så mkt lägre nu. Han sa att det heter att det är rörligt men det egentligen inte riktigt är det utan det är den räntan som är när man tar lånet. Alltså på topplånet.

    Jag hörde med en annan van som inte alls hade det så, utan där var det rörliga precis som det lät - rörligt.

    Jag ringde upp o frågade igen o då lät det lite annorlunda, då var det lite rörligt. Han kunde gå tillbaka i historiken o se att det rört sig ganska mycket i början men sen saktat av och de senaste åren bara rört sig en gång per år ungefär.

    Har alla det så? Att det rörliga på topplånet är liiite rörligt? Jag frågade vad som gjorde att räntan rörde sig ibland men det kunde han inte riktigt svara på.

    Jag börjar nästan känna mig lite lurad. Nån som kan förklara?

  • Svar på tråden Någon som jobbar på Swedbank eller har lån där?
  • Äldre 31 Oct 14:03
    #1

    Eftersom bottenlånet har huset som säkerhet, så är den räntan lägre.

    Räntan på topplånet, som alltså inte har någon säkerhet, är ofta rörlig och alltid högre än räntan på bottenlånet.

  • Äldre 31 Oct 14:10
    #2

    Ja det är jag med på, men det jag inte förstår är varför den räntan inte är rörlig? Borde den inte gå upp o ner när räntorna stiger o sjunker? Den här räntan har rört sig en gång om året de senaste åren. Varför?

  • Äldre 31 Oct 17:49
    #3

    Ingen mer som kan..?

  • Äldre 31 Oct 19:57
    #4

    Man kan ha fast ränta på topplån men det vanligaste är förstås rörlig. Har du skrivit om lånet någon gång?

  • Äldre 31 Oct 21:27
    #5

    Grejjen är att vi endast pratat om topplånet som rörligt. De har inte informerar oss om att det skulle vara på något annat sätt. Topplån kan man väl inte ha bundet? Eller..?

    Vi har bundit om bottenlånen ett par gånger men aldrig pratat nått om topplånet eftersom det inte finns så mkt man kan göra där.. Trodde jag.

  • Äldre 1 Nov 11:09
    #6

    På topplån har man oftast rörlig ränta, men man kan också ha fast ränta. Kan införandet av bolånetaket (2010?) ha någonting att göra med saken. Eller är det så att ni amorterat ner bottenlånet så mycket och ert topplån blivit ett blancolån med fast ränt? Jag vet inte om bankerna gör så. Du kanske kan gå tillbaka och titta på låneavierna och kanske se ett samband med när topplånet fick fast ränta.

  • Äldre 1 Nov 20:46
    #7

    Blancolånen har väl redan så låga räntor som banken kan tänka sig att låna ut till utan säkerhet. Därför påverkar inte dagens låga reporänta blancolånen nämvärt. Banken vill fortfarande ha betalt för sin "risk" och tycker att procentsatsen är rimlig för lån utan säkerhet.

  • Äldre 1 Nov 20:48
    #8
    FavvoJonna skrev 2014-10-31 21:27:57 följande:

    Vi har bundit om bottenlånen ett par gånger men aldrig pratat nått om topplånet eftersom det inte finns så mkt man kan göra där.. Trodde jag.


    Ni kan försöka värdera upp huset och göra om topplånet till ett bottenlån.
  • Äldre 1 Nov 22:06
    #9

    Så det är alltså upp till den Enskilde banken hur och när de flyttar deb så kallade rörliga räntan?

    Vi har precis värderat om huset o kommer förmodligen bli av med om inte allt så iaf större delen av topplånet. Men jag har blivit så fundersam över det här då vår bankman sagt två olika förklaringar och verkar helt ärligt inte riktigt veta vad som gäller själv så det känns ju inte helt tryggt..

  • Äldre 2 Nov 08:30
    #10
    FavvoJonna skrev 2014-11-01 22:06:11 följande:

    Så det är alltså upp till den Enskilde banken hur och när de flyttar deb så kallade rörliga räntan?


    Ja i princip. Det finns vad jag vet ingen lag som tvingar en utlånare att följa reporäntan slaviskt. Jämför tex blancolån via Ellos (resurs bank) som har en ränta på runt 25% senast jag tittade.

    Är du inte nöjd med räntan? Byt bank och/eller förhandla.
  • Äldre 2 Nov 18:03
    #11

    Vi håller på att försöka byta bank men ett av bottenlånen är bundna till 2017 så det är inte helt enkelt. Swedbank är vi verkligen inte nöjda med då dom gjort mycket konstiga grejjer och "misstag" som de själva kallar det. Tjänstefel skulle jag vilja säga. Vi har kontaktat kundombudsmannen så de ska kolla över det hela men just det här med den "rörliga" räntan har stört mig eftersom jag inte får nått vettigt svar från banken om det heller.

Svar på tråden Någon som jobbar på Swedbank eller har lån där?