• lillasysterfia

    Bus eller godis är ingen svensk tradition....

    Ringde just på dörren här och utanför står tre grabbar med spökutstyrsel. "Bus eller godis!" Jag avskyr detta tiggeri efter godis och pengar. Vi i vår familj firar dessutom inte halloween. Jag sa som det var till dessa grabbar att vi inte firar så tyvärr ingetgodis här! Blir det något bus så blir jag arg! Nästa gång öppnar jag inte dörren!

    Ville bara få ur mig lite!

  • Svar på tråden Bus eller godis är ingen svensk tradition....
  • Maddi

    Förstår inte varför föräldrarna inte säger åt barnen att gå där de finns pynt och har tända ljus utanför.

    Jag hade en granne i en lägenhet vi bodde i förut. I den längan va de väldigt lugnt då grannen skrämde barnen istället. En del började grina.

    Tyckte de va ganska dåligt att göra de av honom. Men om föräldrarna är så korkade att inte respektera dom som inte firar så tar en del människor saken o egna händer. Riktigt lugnt och skönt faktiskt.

  • VictoriaJ02

    Nej, det är ett otyg. Det är att lära sina barn att tigga och att det lönar sig att göra det. Men vi ska ju ha hit alla dumma amerikanska påfund.

  • Chrysabelle
    VictoriaJ02 skrev 2014-10-31 14:18:07 följande:

    Nej, det är ett otyg. Det är att lära sina barn att tigga och att det lönar sig att göra det. Men vi ska ju ha hit alla dumma amerikanska påfund.


    Det är ju inte amerikanskt från början.
  • Philanthropy

    Vad har traditionens ursprung för betydelse? Avskyr du inte tiggeri lika mycket om det är påskkärringar som kommer, eller vadå?

  • sextiotalist
    Philanthropy skrev 2014-10-31 14:40:16 följande:

    Vad har traditionens ursprung för betydelse? Avskyr du inte tiggeri lika mycket om det är påskkärringar som kommer, eller vadå?


    Jag gillar inte påskkärringar heller och gillade inte gå påskkärring när jag var liten, jag tyckte det var pinsamt att tigga godis och pengar
  • Philanthropy
    sextiotalist skrev 2014-10-31 16:19:09 följande:
    Jag gillar inte påskkärringar heller och gillade inte gå påskkärring när jag var liten, jag tyckte det var pinsamt att tigga godis och pengar
    Men vad har det med den underliga rubriksättningen och mitt ifrågasättande att göra?
  • Penida

    Våra barn är ute och går med grannbarnen just nu, de skulle dock aldrig gå till "dig" då de vet att man går dit det finns ljus eller andra dekorationer ute.


    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Philanthropy skrev 2014-10-31 14:40:16 följande:

    Vad har traditionens ursprung för betydelse? Avskyr du inte tiggeri lika mycket om det är påskkärringar som kommer, eller vadå?


    Ja, mycket är inte svenska traditioner till en början utan härstammar någon annanstans ifrån.
    Avskyr CIO-metoder
  • lillasysterfia

    Jag har svårt för påskkärringar också. Framförallt de som kommer utan påskbrev/påskteckning. Jag brukar inte öppna dörren. Blev ett misstag idag då vi väntade besök.

  • Philanthropy
    lillasysterfia skrev 2014-10-31 20:01:26 följande:

    Jag har svårt för påskkärringar också. Framförallt de som kommer utan påskbrev/påskteckning. Jag brukar inte öppna dörren. Blev ett misstag idag då vi väntade besök.


    Frågan kvarstår; varför är konstaterandet av att bus eller godis inte är en svensk tradition öht relevant?
  • fluu
    Zuzanne skrev 2014-10-31 20:04:42 följande:
    Och? Det är inte de flesta av "våra" traditioner heller. Du har julgran till jul eller?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lillasysterfia

    Du kan glöma den frågeställningen, jag var irriterad och rubriksättningen blev fel. Är bara allmänt less på att barnen tillåts att tigga hos andra! Vill mina barn gå påskkärring så får de gott göra fina teckningar att dela ut först, och inte förvänta sig godis! Halloween firas som sagt inte i den här familjen så där är det inget snack om att gå ut och tigga godis!

  • Natulcien

    Det är ju många traditioner som inte är svenska, men är väldigt fina ändå. Så huruvida den är svensk eller inte spelar inte mig någon roll. Däremot tycker jag att det är en väldigt konstig tradition att gå runt och begära godis för annars hittar man på nåt sattyg....

Svar på tråden Bus eller godis är ingen svensk tradition....