• Anonym (20 årig tjej)
    Äldre 31 Oct 14:21
    1350 visningar
    8 svar
    8
    1350

    Vill skada mig själv

    Hur ska man göra om man vill skada sig själv, men inte dö. Skärde mig på armen förut, asså inte handleden, men de gjorde ju inget. Har börjat må dålugt igen och de känns som att de är de ända som funkar

  • Svar på tråden Vill skada mig själv
  • Anonym (hyu)
    Äldre 31 Oct 14:24
    #1
    Jag är inte rasist men har aldrig förstått självskadebeteendet. Gå ut och spring och motionera så att lite endorfiner släpps lösa, självklart kan det vara svårt att göra det när man mår dåligt men om du lyckas ta dig ut så kommer du att må lite bättre.

    Ring en kompis och ta en vinare med personen.

    Det finns så många saker som är bättre och roligare än att skära sig.
  • Anonym (beroe­nde)
    Äldre 31 Oct 18:19
    #2

    Självskadebeteende blir lätt en form av beroende, man vänjer sig vid att skada sig så fort man har ångest. Gör allt för att sluta och sök hjälp genast, det blir så oändligt mycket svårare att sluta skada sig själv om man låter tiden gå. Talar av egen erfarenhet. Jag har inte skadat mig själv på ca ett år nu. Det är inte kul att vara 35+ och ha massor av ärr överallt... Barnen undrar, andras barn undrar, vuxna stirrar men vågar inte fråga.

    Får du nån hjälp?

  • Anonym (20 årig tjej) Trådstartaren
    Äldre 31 Oct 18:43
    #3
    Anonym (beroende) skrev 2014-10-31 18:19:44 följande:

    Självskadebeteende blir lätt en form av beroende, man vänjer sig vid att skada sig så fort man har ångest. Gör allt för att sluta och sök hjälp genast, det blir så oändligt mycket svårare att sluta skada sig själv om man låter tiden gå. Talar av egen erfarenhet. Jag har inte skadat mig själv på ca ett år nu. Det är inte kul att vara 35+ och ha massor av ärr överallt... Barnen undrar, andras barn undrar, vuxna stirrar men vågar inte fråga.

    Får du nån hjälp?


    Går till en psykolog sen ett halvår tillbaka o får antidepressiva. De hjälpte ett tag. Men nu har pngesten o allt kommit tillbaka
  • Anonym (beroe­nde)
    Äldre 31 Oct 21:35
    #4
    Anonym (20 årig tjej) skrev 2014-10-31 18:43:04 följande:
    Går till en psykolog sen ett halvår tillbaka o får antidepressiva. De hjälpte ett tag. Men nu har pngesten o allt kommit tillbaka
    Kan du prata med din psykolog om dina tankar? Jag har fått mycket hjälp i terapin, inte så mycket hjälp av medicin.
  • Anonym (20 årig tjej) Trådstartaren
    Äldre 31 Oct 21:37
    #5
    Anonym (beroende) skrev 2014-10-31 21:35:52 följande:

    Kan du prata med din psykolog om dina tankar? Jag har fått mycket hjälp i terapin, inte så mycket hjälp av medicin.


    Lite. Har svårt att öppna mig och prata
  • Anonym (beroe­nde)
    Äldre 31 Oct 21:43
    #6
    Anonym (20 årig tjej) skrev 2014-10-31 21:37:02 följande:
    Lite. Har svårt att öppna mig och prata
    Det tog lång tid för mig att lita på folk inom vården. Min nuvarande terapeut är väldigt rakt på, hon frågar mig varje gång om jag har skadat mig själv. Om jag skulle ha gjort det pratar vi om situationen, varför jag skadade mig, vad jag kände just då, allt sånt. Jag har jobbat länge på att hantera tankarna men jag har också haft mitt självskadebeteende i 15 år.

    Att försöka distrahera sig med en film, en snabb skogspromenad, en dusch, vad som helst kan funka. Skjut upp suget efter att skada dig, tänk att du alltid kan göra det "sen".
  • Äldre 11 Nov 08:50
    #7

    Nej gud va läskigt dedär me kniven, tur att de gick bra. Tycker du ska logga ut från kik lm de blir för mkt. Dom flesta är nog bara nyfikna och bryr sig egentligen inte så mkt

  • Äldre 11 Nov 08:51
    #8

    Förlåt. Kommenterade i fel tråd

Svar på tråden Vill skada mig själv